Автопром усе сильніше програє в сутичці за чипи з виробниками побутової електроніки, попит на яку через пандемію значно збільшився. Рік ще не закінчився, а вже всі автогіганти відзвітували про зупинки виробництва. Навіть ті провидці, які здогадалися створити запаси мікросхем.
Як тільки стало зрозуміло, що через карантини доведеться закривати заводи, автовиробники кинулися скасовувати замовлення на компоненти заради мінімізації витрат. У цей час Hyundai та Toyota наростили закупівлю чипів, що подешевшали.
Які заводи постраждали через брак напівпровідників
У лютому Ford припинив виробництво автомобілів на заводах Німеччини. У березні Nissan — у США та Мексиці, а Toyota — в Чехії. У квітні Hyundai зупинив роботу головного підприємства в Південній Кореї, а Honda — в США, Канаді та Мексиці. У травні настала черга заводів General Motors в США і Канаді. За внутрішніми розрахунками, через недостачу чипів цьогоріч він недорахується майже $2 млрд прибутку.
Літо взагалі перетворилося для автопрому в хроніку застиглих конвеєрів. На цей час простоюють заводи Toyota і Skoda. І все це — через найкрихітніші деталі.
Як виник дефіцит чипів
Якщо в 2019 і 2020 рр. автозаводи зупиняли виробництво через пандемію коронавірусу, карантинні заходи та відсутність попиту, то тепер — через брак напівпровідників. Причому наслідки цього дефіциту відчуватимуться щонайменше два-три роки. Справа в тому, що через бум віддаленої роботи та навчання в рази підвищився попит на інформаційно-комунікаційну техніку, девайси і гаджети — комп'ютери, смартфони, «розумні» телевізори, ігрові приставки тощо. Випуск якої, як і 80% виробництва мікросхем, зосереджений саме в Азії — Китаї, Малайзії, Тайвані, Південній Кореї й Японії.

Топ-10 виробників напівпровідників і їхні частки ринку в млрд доларів. Фото: Statista
Наскільки подорожчали чипи
На цей час світовий попит на мікросхеми в середньому на третину вище поточної пропозиції, що й обумовлює глобальне зростання цін на споживчу електроніку. Одним зі складових зростання стало подорожчання логістики та її ускладнення. Через локдауни та торгові війни США з Китаєм і Японії з Кореєю перебої в світових ланцюжках поставок зросли на 60-70%. Експерти Susquehanna Financial Group підрахували, що терміни очікування чипів у великих замовників на зразок Samsung і Apple зросла — до 17 тижнів, у дрібних — до року.
Тому будь-який новий збій в і без того заплутаному азіатському логістичному ланцюжку може обернутися паралічем відразу в декількох галузях. Причиною може бути що завгодно. Наприклад, нещодавній локальний спалах «ковіда» в Шанхаї, який є найбільшим логістичним хабом. Або екологічна криза на Тайвані, де через посуху простоює найбільший чипмейкер світу TSMC.

Пожежа в цеху з виробництва навіть не самих чипів, а лише кремнієвих пластин для них тут же обрушила акції всіх трьох гігантів автопрому Японії на 2-3%. Фото: Nikkei
Хто винен у дефіциті чипів
Почасти в дефіциті винні самі автовиробники, які з оглядкою один на одного сформували надмірно песимістичні прогнози. Зрозуміло, тепер компонентів, замовлених із урахуванням рецесії, не вистачає. Адже для чипмейкерів автокомпанії в плані пріоритетності стоять куди нижче, ніж виробники електроніки. Хоча б в силу обсягу закупівель. І ніхто не поспішає форматувати виробничий календар навіть під світових лідерів VW і Toyota.
За підрахунками Volkswagen, через брак напівпровідників в минулому році він не зміг випустити на різних континентах близько 100 тисяч автомобілів.
Ось і доводиться концернам відкладати виробництво одних моделей заради інших, вигадувати «голі» комплектації з мінімумом контролерів або зовсім поставляти дилерам розукомплектовані авто, а потім встановлювати чипи в рамках відкличних компаній.
Коли закінчиться дефіцит чипів
Найсумніше те, що дефіцит мікросхем тільки посилюватиметься. Адже з кожним днем автомобілі стають все більш електроннозалежними — згадайте сучасні приладові панелі на всю ширину салону або системи автономного водіння, для яких необхідно перевірити все.
За підрахунками консалтинг-агентства Roland Berger, сьогодні в автомобілі преміум-класу встановлені напівпровідники на $3 тис. А через чотири роки сумарна вартість використовуваних у напівавтономному електромобілі чипів складе понад $7 тис.

Навіть у бюджетних малолітражок 20-25 мікросхем, а у електромобілів їх більше 50. Фото: SAIC
Навіть бюджетні малолітражки потребують десятки контролерів. Не кажучи вже про електромобілі, на які так поспішає пересісти Європа — вже зараз кількість напівпровідників у них на 50% вище, ніж у автомобілів із ДВС.
«Дефіцит чипів збережеться і після 2022 року, — впевнений директор Intel Пет Гелсінджер. — Індустрія мікросхем повернеться до здорового балансу попиту та пропозиції не раніше 2023 року». Адже тоді щосили розвернуться 5G-мережі, а значить, споживачам знадобляться гаджети з підтримкою нового стандарту. Який дозволить ще комфортніше і продуктивніше працювати на відстані. Адже більшість офісів закрилася через непотребність.