Віталій Строкоус – режисер-мультиплікатор нового анімаційного серіалу Inside Job. Його прем'єра відбулася 22 жовтня на Netflix. Через тиждень після показу першої серії Style розпитало Віталія, як влаштовано роботу на Netflix, як туди потрапити і які серіали зараз мають попит у керівництва компанії та глядачів.

Режисер-мультиплікатор Віталій Строкоус. Фото: особистий архів
Як ви потрапили на Netflix?
- Історія дуже проста. Мої шкільні товариші продали свій серіал. Вони знали, що я працював режисером, і попросили допомогти їм із серією. Так я потрапив до цієї студії. За освітою я художник. Маю гарний характер, люблю спілкуватися з людьми, бути в колективі. Ми спрацювалися, я набрався досвіду, і мене підвищили до режисера. У Лос-Анджелесі мешкаю з 10 років — переїхав до США з України разом із батьками.
Як усе влаштовано в Netflix, як там працюється?
– Це сучасна компанія. У мене є начальство, але стосунки з усіма дружні, нормальні, не напружені, усі жартують один з одним.
Я туди прийшов у серпні 2019 року, коли в Netflix тільки-но почали будувати студію. Тоді вони орендували будівлі в Голлівуді, а свого приміщення не було. Часто доводилося ходити з однієї будівлі до іншої: монтаж – в одному місці, дубляж – в іншому, сценаристи – у третьому. І це було досить незручно. У вересні мали відкрити студію, але карантин змінив усі плани. Зараз працюємо віддалено: телефонуємо в Zoom і Google. Є спеціальна програма для монтажу.

Віталій Строкоус із колегами. Фото: особистий архів
А що кажуть співробітники Netflix: вони хочуть працювати в новому офісі чи, навпаки, онлайн із дому?
- У кожного своя думка. Крім того, можуть бути різні обставини. Наприклад, дехто вдома заощаджує робочий час: може одночасно працювати за комп'ютером і розв'язувати всі необхідні питання телефоном.
Але я гадаю, що багатьом хочеться вийти на роботу до студії, налагодити стосунки з людьми. За час карантину з'явилися співробітники, яких особисто ще ніхто не бачив, не спілкувався з ними наживо. А коли не знаєш людей, з якими працюєш, важко робити серіал, особливо творчий. Взагалі колектив у мультиплікації – це найголовніше. Коли у творчій сфері немає колективу, важко виробляти хороший продукт.
Ми мали вийти на роботу офлайн у жовтні, але через штам «Дельта» все скасували. У Голлівуді суворі обмеження, особливо ті, що стосуються зйомок.
Серіал «Гра в кальмара» має драматичну історію. Сценарій був написаний у 2009 році, а авторові навіть довелося продати комп'ютер — у нього не вистачало грошей на їжу. На його думку, серіал не купували, бо вважали події нереальними, а зараз усе це схоже на життя. Сьогодні «Гра в кальмара» - найприбутковіший проєкт Netflix. Як ви вважаєте, за якими ідеями майбутнє? Що можна продати студії?
- Якби я точно знав, то вже продав би таку ідею. Важко відповісти на це запитання. Зараз у мультиплікації всі шукають комедії, бо люди хочуть розслабитися після роботи. Особливо потрібні позитивні емоції з огляду на пандемію та локдауни.
Мені здається, треба просто шукати правду у творчості та в собі. Потрібно розповідати про те, що знаєш. Чому серіал «Гра в кальмара» є настільки популярним? Бо автор усе це пережив, перебував у тяжкому фінансовому становищі. Тут є правда, і глядачі це відчувають, сприймають і вірять тобі.

Постер серіалу Inside Job. Фото: Netflix
Про що серіал Inside Job? Яка там правда?
- Inside Job – про конспірацію. В інтернеті ми часто бачимо інформацію про інопланетян, якісь теорії змови. У серіалі ми показуємо світ, де все це є реальним. І є компанія, яка за всім цим стежить. А герої – справжні люди зі справжніми людськими проблемами (персонажі мають свої прототипи), але вони живуть і працюють у фантастичному світі. І все це зроблено з гумором.

Ескізи до серіалу Inside Job. Фото: особистий архів
А політика в студій зараз у тренді?
– Політичні теми популярні в інтернеті, їх читають. Але, на мою думку, цього достатньо в новинах. Коли люди вмикають телевізор, вони не хочуть дивитися політику, вони хочуть розслабитися.

Ескізи до серіалу Inside Job. Фото: особистий архів
Що потрібно для того, щоб потрапити на Netflix? Чи важлива для таких компаній освіта співробітників, чи має вона бути західною? Чи потрібно вести свої соцмережі?
- Гадаю, хорошу освіту можна здобути й в Україні. Мені пощастило — я виріс у Голлівуді, а там була одна з найкращих шкіл мультиплікації. Але якщо мати хист, усього можна навчитися в інтернеті. Головне – бути творчою людиною, любити свою справу, а решта прийде з досвідом. Я, наприклад, перш ніж піти до голлівудської школи, робив удома свої малометражні фільми. Освіта важлива, але бажання – не менше.
Соцмережі також мають велике значення. YouTube – чудовий канал для того, щоб розвиватися, а також показувати свої роботи потенційним роботодавцям. Багато мультиплікаторів розвивають Instagram, навіть поділяють сторінки: одна – особиста, інша – професійна. На професійній публікують свої малюнки, картинки, анімації. І саме звідти дуже багато хто отримує роботу. До речі, зараз дуже популярним є TikTok. Там можна й заробити, і знайти свою публіку. На TikTok найкраще заходить гумор.

Ескізи до серіалу Inside Job. Фото: особистий архів
Уявімо, що когось найняли на роботу з України. Чи потрібно їхати до Америки, чи можна працювати з дому? Скільки коштує життя в США?
- Якби мене запитали два роки тому, я сказав би, що точно треба їхати до студії. Але через коронавірус ситуація змінилася. Як я вже говорив, ми працювали над серіалом на відстані. Щодо життя в США, то все залежить від того, де ви живете. У Лос-Анджелесі жити дуже дорого – від $2 – 3 тисяч на місяць. І ціни зростають швидше за зарплати.
Наразі пішов тренд на південнокорейське кіно. Чи буде колись мода на український продукт у компанії Netflix?
- Я сподіваюся, що так. І я хотів би це побачити. Наразі контент стає міжнародним: у моді південнокорейські, японські, іспанські серіали. Глядачам цікаві різні культури.