Система перегрівається

Що стоїть за зростанням податків на системи нагрівання тютюну і до чого це призведе

партнерський матеріал
British American Tobacco

Першого жовтня Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики організував і провів перше засідання «тютюнової» робочої групи. На засіданні були всі – керівництво комітету, мінфін, ДПС, представники тютюнової індустрії, антитютюнові активісти, дистриб'ютори та асоціації. Таке широке демократичне зібрання мало на меті знайти компромісне рішення і баланс між інтересами суспільства, уряду та інвесторів.

PG Logo
The Page

Спільний проект з компанією British American Tobacco

The Page розпочинає спеціальний проект з компанією British American Tobacco про те, як працює оподаткування систем бездимного вдихання тютюну в більшості країн світу і яке майбутнє чекає на тютюнову індустрію. Представляємо перший матеріал циклу.

Адже вперше за багато років Верховна Рада наважилась на безпрецедентний крок – підняти оподаткування тютюнової продукції вчетверо з наступного року. І цього разу податки зростуть на системи нагрівання тютюну, як-от glo і IQOS. У більшості країн світу вони вважаються продуктами з потенційно меншим ризиком і оподатковуються меншим рівнем податків.

Telegram Logo

У середині вересня у Верховній Раді було зареєстровано вже нашумілий законопроєкт 1210, а в жовтні його альтернатива – 1210-1, які вносять системні зміни в податковий кодекс, проте не завжди позитивні. Зокрема, в ньому передбачається підняти акцизи для стіків на системи нагрівання тютюну. Пункти 121 і 146 законопроєкту 1210-1 підвищують оподаткування їх приблизно з 6 до 24 грн за пачку.


Що таке системи нагрівання тютюну

Системи нагрівання тютюну слід відрізняти від електронних сигарет різного роду, зокрема від вейпів. Сьогодні офіційно в Україні продаються тільки дві подібні системи – glo від BAT і IQOS від Philip Morris. Про те, що гірше впливає на здоров'я – традиційні чи електронні сигарети, лікарі все ще сперечаються. Але у випадку з системами нагрівання тютюну фахівці сходяться на думці: при їх використанні виділяється на 90-95% менше токсинів, ніж під час паління звичайних сигарет. Причина проста: системи нагрівання тютюну не містять шкідливих продуктів його згорання. У Західній Європі споживач віддає перевагу в більшості випадків електронним сигаретам, які функціонують з допомогою спеціальних рідин. В Україні переважають продукти для нагріву тютюну.


«Сегмент систем нагрівання тютюну поки що займає не більше, ніж 3-4% від загального обсягу ринку. Піднімати ставки податків вчетверо – це просто вбити його, навіть не давши розвинутися».

Для виробників тютюну новина про стрімке підвищення розміру акцизного податку стала шоком. Як розповів The Page генеральний директор Philip Morris Ukraine Міхаліс Александракіс, пачка стіків для систем нагрівання тютюну не може вживатися окремо від самої системи. А у всьому світі ці системи розглядають як потенційно менш ризикову альтернативу цигаркам. І тому обкладають меншими ставками податків.

«Сегмент систем нагрівання тютюну поки що займає не більше 3-4% від загального обсягу ринку. Піднімати ставки податків вчетверо – це просто вбити його, навіть не давши розвинутися. Тому нас, чесно кажучи, здивувала така ініціатива. Ми не знаємо, чим керувалися автори. Незрозуміла сама логіка тих, хто готував підвищення», – погоджується керівник відділу роботи з державними органами British American Tobacco Україна Юрій Рилач.

Як розповіла член комітету Верховної ради з питань фінансів та податків Ніна Южаніна, далеко не всі підтримали ініціативу авторів законопроєкту. «В стіках до систем нагрівання міститься набагато менше тютюну, ніж в сигаретах. Логічно, щоб і акцизний збір на них було меншим», – вважає Южаніна.

У більшості розвинених країнах світу податки на стіки для систем нагрівання тютюну набагато менші, ніж на традиційні сигарети. У Великій Британії, наприклад, податок становить 23% від розміру акцизу на традиційні сигарети (дивіться діаграму). «У Німеччині тютюнові стіки обкладаються ставкою на рівні 26% від розміру акцизу на сигарети. Законодавець та уряд беруть до уваги такий фактор, як потенційний ризик для споживача. Оскільки товари нового покоління потенційно менш ризиковані, держава непрямим чином заохочує споживачів переходити з сигарет на них», – розповідає Рилач.

rus-mob.jpg

Як змінюється ринок тютюнових виробів

Ще 15 років тому компанії змагалися за те, хто більше зробить сигарет, намагаючись поліпшити їхній смак, а також проводили інтенсивні маркетингові війни.

Зараз їм доводиться витрачати роки на розробку зовсім нових гаджетів, які замінюють курцям сигарети. Середній бюджет однієї компанії з великої трійки ( BAT, PM, JTI) на розробку нових видів продукції – $500 млн на рік.

Згідно із статистикою, ми бачимо, що бездимні системи нагрівання тютюну дійсно стають більш популярними. І такий тренд існує скрізь у світі. Швидше за все, Україна не буде винятком.

У деяких країнах частка ринку звичайних традиційних сигарет скоротилася на 20%, і цю нішу зайняли альтернативні системи доставки нікотину. Так сталося в Японії та в США. Водночас в Україні на вейпінг припадає лише 2% користувачів. Тобто можливості для збільшення продажів величезні. «Згідно із статистикою, ми бачимо, що бездимні системи нагрівання тютюну дійсно стають більш популярними. І такий тренд існує скрізь у світі. Швидше за все, Україна не буде винятком. Тобто стандартні сигарети будуть втрачати популярність», – говорить керівник аналітичного департаменту ІК Concorde Capital Олександр Паращій.

Тютюнові компанії новими продуктами захоплюються з двох причин. Насамперед, більшість розвинених країн не оподатковують їх непомірними акцизами, які діють на звичайні сигарети. Крім того, технології їх розробки дуже швидко змінюються, і чорний ринок не встигає підробляти тютюнові продукти.

Тютюнові компанії розуміють, що обсяги продажів сигарет поступово падають – щороку їхнє місце займають альтернативні продукти. Все це, врешті, є відповіддю ринку на сучасні тренди в суспільстві та реакцією на посилення держрегулювання. Тютюнники демонструють приклад, як можна виступати лідерами змін, тобто пропонувати ринку інновації, а не слідувати звичним трендам. «Наше основне послання таке: якщо ви не палите, то не починайте, якщо ви палите – кидайте, якщо ви не можете кинути – переходьте на альтернативні продукти», — говорить Александракіс.

До чого призведе зростання ставок

Ініціаторами прирівнювання ставок акцизного податку на стіки і на сигарети стали деякі співробітники міністерства фінансів. У цьому відомстві активно поширюється міф про те, що 10-відсоткове падіння споживання сигарет в країні цього року буде компенсовано переходом споживачів на системи нагрівання тютюну. Отже, акцизний податок на них потрібно підвищувати, щоб зберегти обсяг надходжень до бюджету. Однак цей міф руйнується даними самого ж міністерства фінансів. За даними, якими з учасниками робочої групи поділилися представники держорганів, за 8 місяців 2019 року обсяг реалізованих сигарет в Україні склав близько 28 млрд. штук (на 10% менше, ніж за 8 місяців 2018 року). Водночас в Україну за цей же період було ввезено приблизно 1,3 млрд штук стіків для систем нагрівання тютюну. Тобто легальний ринок втратив 6 млрд штук, що навіть близько не компенсується продуктами для нагрівання тютюну.

«Насамперед, тютюнова галузь дає 6% всіх надходжень бюджету, а також забезпечує робочі місця та інвестиції в розвиток підприємств в Україні».

Набагато краще мінфіну падіння ринку пояснює партнер Crowe Horwath AC Ольга Богданова. «Перш за все, тютюнова галузь дає 6% всіх надходжень бюджету, а також забезпечує робочі місця та інвестиції в розвиток підприємств в Україні, – говорить Богданова. – Збільшення ставок акцизів призведе до скорочення легального ринку загалом. Споживач перейде на пропозиції тіньового ринку, як це зазвичай відбувається. Ми втратимо мільярдів гривень податків»

«Зростання акцизних ставок підніме ціни на системи нагрівання тютюну і для споживача», – зазначає Ніна Южаніна. За її словами, зараз розмір акцизного збору під час продажу однієї пачки стіків становить 5,8 гривень. Якщо застосувати норми, запропоновані в законопроєкті 1210, то ця сума в 2020 році буде становити 24,27 гривні. Таким чином, вже наступного року вартість пачки стіків для glo і IQOS складе понад 60 гривень.

Втім, найгірше, що найвірогідніше збільшиться тіньовий сегмент ринку. Його наситить контрабандна або контрафактна продукція, виготовлена в кустарних умовах із сировини жахливої якості.

«Країн, де відбулося значне підвищення ставок акцизу, не так багато. В якості прикладу можна навести хіба що Італію, де внаслідок різкого підвищення податків фактично був знищений легальний ринок електронних сигарет», – розповідає Рилач.

Після підвищення акцизів на стіки в Україні ставки податків на них будуть набагато нижчими, ніж в Молдові, Білорусі та Росії. Вже зараз, за оцінками учасників ринку, частка тіньового сегменту становить 7% від загального обсягу. До кінця року вона може легко перетнути позначку в 10%. Збільшення акцизів ще більше розширить тіньовий сегмент і посилить контрабанду з тієї ж Молдови.

Наша країна постійно декларує створення оптимальних умов для інвестицій, але водночас вже 28 років щорічно змінює податкове законодавство, що призводить до того, що Україна ніколи не була і не стане лідером із залучення реальних інвестицій. Наприклад, у ВАТ перенесли штаб-квартиру з України в Румунію. «Донедавна ми відповідали за роботу дванадцяти ринків, тобто координували діяльність, по суті, всього колишнього Радянського Союзу, за винятком Росії та Балтії. Зараз ми будемо координувати свою діяльність з Румунією, яка стає провідним ринком нашого регіонального підрозділу», – пояснив Рилач.

Складність цих питань розуміють і в комітеті Верховної Ради, тому після першої жорсткої дискусії учасники тютюнової робочої групи зберуться наступного тижня, щоб знайти реальне компромісне рішення.

Матеріали з позначками PR, «Партнерський матеріал», «Новини Компаній», «Спецпроєкт» надруковані на правах реклами.

Інші матеріали проекту

Канонами всупереч

Всі відтінки сірого

Акциз залежності