Facebook Pixel

Бренди, що стали спонсорами рф у війні: як до них ставляться українські споживачі та ритейлери

Ставлення українців до товарів світових компаній, що не вийшли з ринку рф, продовжує погіршуватися. Вже три чверті споживачів в Україні повністю або частково відмовилися від такої продукції. Але щомісяця до переліку спонсорів війни додають нові бренди. The Page з’ясував, як український ритейл ставиться до таких виробників та що робить, щоб відмовитися від них повністю.

Які світові бренди продовжують працювати в рф у березні 2023 року

У березні Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) доповнило міжнародний перелік спонсорів війни чотирма світовими брендами, що не пішли з рф:

  • французька косметична корпорація Yves Rocher, яка жодним чином не скоротила свою діяльність у рф за минулий рік і сплатила $6 млн податків до бюджету країни-агресора;
  • світова компанія з головним офісом в Італії Buzzi Unicem (виробник цементу), що постачає свою продукцію на окуповані рф українські території, сплачує податки до бюджету рф і досі присутня на українському ринку двома цементними заводами «Волинь-Цемент» і «Югцемент»;
  • Gavary Group, виробник полімерів, що є постачальником підсанкційного концерну «Калашников»;
  • Raiffeisen Bank International, який за 2022 рік поповнив бюджет рф на 559 млн євро, що в 4,8 разів більше, ніж у 2021 році.

Раніше у санкційний список потрапили Procter&Gamble, OpenWay Group, Danieli, TMS Tankers Ltd., Minerva Marine Inc., Thenamaris Ships Management, Delta Tankers Ltd., Dynacom Tankers Management Ltd., Leroy Merlin, ComNav Technology, Mondi Group/Mondi PLC, eKassir, Liberian International Ship & Corporate Registry, Bonduelle, Auchan Holding та Metro Cash & Carry.

Як ставляться українці до компаній-спонсорів війни

НАЗК також пропонує долучатися до збирання даних про спонсорів війни та запрошує на тренінги з навчання роботи з інструментами і технологіями відкритих даних OSINT. Охочі долучитися можуть заповнити форму.

Нове дослідження компанії Gradus Research показало зростання негативного ставлення українців до світових брендів, що не пішли з рф:

  • 52% не купують таку продукцію взагалі;
  • 23% частково відмовилися від такої продукції;
  • 5% планують долучитися до бойкоту у майбутньому;
  • 8% не бойкотують і не планують це робити;
  • 12% важко відповісти.

Тож з травня 2022 року, з моменту попереднього опитування, частка тих, хто повністю або частково долучився до бойкотування спонсорів війни, зросла на 15 відсоткових пунктів. Також зменшилася кількість тих, хто не визначився, та тих, хто не планує долучатися.

Найбільше бажання бойкотувати продукцію спонсорів війни показали респонденти вікової групи 25-54 роки, що є активними платоспроможними покупцями. Найбільш лояльне ставлення до цих компаній демонструють люди старше 55 років: вони частіше вагалися з відповіддю та частіше обирали «важко відповісти».

Як український ритейл відстежує світові бренди, що досі працюють в рф

В Асоціації ритейлерів України повідомили The Page, що не відстежують інформацію про бренди, які не пішли з росії. В Українській раді торгових центрів відмовилися коментувати цю тему.

У мережі Novus намагаються відстежувати світові бренди, що залишилися на ринку рф. Проте не займаються цілеспрямованим пошуком інформації про них, але стежать за медійним полем.

«Останній приклад — Bonduelle. Хоча французький офіс та український комерційний відділ заперечували постачання для військових рф, але факт залишається фактом. І ми, щойно все стало відомо, одразу відмовилися від співпраці з Bonduelle. Хоча це й нелегко, тому що частину їхньої продукції замінити зараз неможливо. Але, я думаю, ми знайдемо цю заміну обов’язково», — прокоментував в інтерв’ю The Page заступник гендиректора з операційної діяльності Novus Олексій Опанасенко.

Мережі «Наш Край» та SPAR також у міру своїх можливостей намагаються перевіряти репутацію виробників. «В основному ця інформація відкрита. Її висвітлюють у ЗМІ. Також ми спілкуємося з іншими ритейлерами, щоб обмінюватися інформацією та часом спільно ухвалювати певні рішення. Ми відстежували це ще до початку повномасштабного вторгнення. Тому після лютого 2022 року масового виведення товарів не було. За останній рік з полиць мережі вивели Bonduelle, «Ушастий Нянь», «Санта Бремор» (білорусь). Також ми відмовилися від товарів, де на лицьовому боці пакування присутня російська мова», — розказав The Page комерційний директор мереж «Наш Край» та SPAR Едуард Ляшук.

Інтернет-магазин Makeup досі продає косметику білоруської ТМ BiElita. Скрин сторінки

Інтернет-магазин Makeup досі продає косметику білоруської ТМ BiElita. Скрин сторінки

Керівник з маркетингу інтернет-магазину Makeup Любов Калюжна повідомила The Page, що від початку війни інтернет-магазин припинив закупівлі товарів брендів з рф та товарів, що виробляють у росії. «Щодо кожного бренду та окремого випадку проводимо перевірку. Якщо є докази, що бренд або виробництво товарів з рф, співпрацює з цим брендом припиняємо. Товари, що вироблялися у білорусі або ТМ належить білорусі, ми припинили закуповувати від початку агресії. На сайті розпродаються залишки, що були придбані до повномасштабної війни», — зауважила Калюжна.

Після запиту The Page про конкретні білоруські продукти на сайті магазину поставили плашку про розпродаж залишків.

Подякувати 🎉