Верховна Рада схвалила вето президента та виправила законопроєкт №9534, фактично про відновлення електронного декларування чиновниками. Декларації доведеться відкрити для загалу зараз, а не через рік, як це планувалося в минулій версії закону, ветованій Володимиром Зеленським.
пояснює, чому це важливо та які проблеми досі можуть бути з деклараціями.
Чому відновлення е-декларування таке важливе
- По-перше, це одна з семи вимог ЄС до України, аби вступити до Євросоюзу – провести антикорупційну реформу, і закриті реєстри тут стали б відвертим кроком назад, адже до повномасштабного вторгнення вони були відкритими.
- По-друге, це важливий інструмент для суспільства та журналістів, аби відстежувати статки чиновників і знаходити недобросовісні надбання, корупцію.
- По-третє, одразу відкриті декларації не дадуть багато часу чиновникам для приховування корупції й повернуть їхню підзвітність суспільству, що є одним із ключових стовпів демократії
Що досі не так із декларуванням статків чиновників
На розгляді президента досі перебуває інший законопроєкт, який насамперед стосується електронного декларування (№9587-Д).
Він може допомогти чиновникам не декларувати до 1,3 млн грн і просто платити 17 тис. грн штрафу фактично без жодної відповідальності. Тобто це такий собі механізм офіційно дозволеної корупції.
Детальніше про проблеми цього закопроєкту читайте тут.

Україна посіла 116 місце за в Індексі сприйняття корупції (Corruption Perceptions Index — CPI). Стільки ж балів, як в України, мають Алжир, Ангола, Замбія, Монголія, Сальвадор та Філіппіни. Джерело: Transparency International Ukraine
Щодо нього йде жвава дискусія, адже з одного боку, його просить ветувати НАЗК. Із іншого, Transparency International Ukraine каже, що так, закон потрібно ветувати, але там є позитивні моменти, які варто було б опрацювати.
Серед інших ризиків НАЗК можуть зробити квазісудом. Законопроєкт передбачає розширення повноважень НАЗК до автоматизованої фіксації несвоєчасного подання декларації. Наразі рішення тут виносить суд.
Плюси законопроєкту
«Ми погоджуємось із НАЗК щодо ветування, але в нас різні причини цього меседжу. Сплатити штраф до 42 тис. грн і «забути» задекларувати 1,34 млн грн – це може мотивувати чиновників забувати декларувати й просто відкуповуватися маленькими штрафами», – розповідає Олександр Калітенко, радник Transparency International Ukraine, у коментарі
.
Але TI Ukraine каже й про позитивні сторони, які можна було б взяти в роботу:
- Можливість зняття з реєстру корупціонерів НАЗК. Наразі навіть після закінчення терміну покарання місце в реєстрі закріплюється за тобою майже навічно.
- Відміна дисциплінарного провадження на роботі як приводу для внесення до реєстру корупціонерів.
НАЗК такі зміни не підтримує та вважає загрозою, бо тисячі колишніх корупціонерів будуть видалені з реєстру. Але чи має бути він вічним, чи тільки на термін несення відповідальності, здається, запитання більш філософське. Що думає про цей законопроєкт президент, маємо дізнатися найближчими днями.
Тому чесне декларування досі під питанням. НАЗК та суспільство закликають президента ветувати №9587-Д, але по-різному дивляться на нього.