Українців особливо обурюють кадри з розсипаним польськими мітингарями українським зерном на кордоні. Адже в країні, яка пережила голодомор, панує шанобливе ставлення до хліба. Тим більш, коли в умовах повномасштабної війни українські сільгоспвиробники несуть колосальні збитки. нагадує відомі прецеденти вандалізму на кордоні і з’ясовує, яке покарання чекає на винуватців.
Випадки розсипання зерна на кордоні з Польщею у 2024 році
11 лютого 2024 року: на пункті пропуску «Дopoгуськ — Ягодин» протестувальники висипали зерно, з трьох українських вантажівок, які рухалися в Литву. Попередньо, з них зірвали митні пломби. ЗМІ передають, що з кожної автівки висипалося приблизно по 3 тонни зерна.
«Ми здійснюємо перевірку, встановлюємо анкетні дані осіб, які брали участь в інциденті, опитуємо свідків», — прокоментувала інцидент ЗМІ Ева Чиж із Головного управління міської поліції в Холмі. Матеріали пообіцяли направити до прокуратури для проведення кримінально-правової експертизи.
20 лютого 2024 року: поблизу пункту пропуску «Медика» протестувальники перекрили залізницю і висипали зерно з вантажного вагона на колії. Після приїзду на місце події поліції, залізницю розблокували.
Тоді співорганізатор протесту польських фермерів Роман Кондрув пояснив, що протестувальники висипають збіжжя «через емоції».
![Псування зерна 20 лютого 2024 року. Фото: соцмережі](https://images.weserv.nl/?w=560&we=1&url=https%3A%2F%2Fimages.thepage.ua%2Fstorage%2F314279%2Fzerno-20-lyutogo.jpg%3Fv%3D1709315382)
Псування зерна 20 лютого 2024 року. Фото: соцмережі
«На вантажній станції Медика польські протестувальники відкрили люк двох українських вантажних вагонів, у яких знаходилося зерно. Український вантаж прямує до Німеччини транзитом через Польщу», — прокоментували ситуацію в «Укрзалізниці».
«Укрзалізниця» з приводу інциденту звернулася до польських правоохоронних органів.
23 лютого 2024 року: на залізничному пункті пропуску «Дорогуськ» невідомі висипали ріпак з трьох зерновозів.
«Сьогодні вранці на залізничній станції Дорогуськ (Польща) невідомі пошкодили українську сільгосппродукцію. Відкрито три зерновози з ріпаком. Це транзитний вантаж, який прямує до Німеччини (Гамбург). Скажу тільки, що непокарані злочини завжди повертаються. Чи то військова агресія, чи то пошкоджене зерно», — прокоментував цей інцидент міністр інфраструктури України Олександр Кубраков у соцмережі X.
Кубраков закликав Польщу знайти і покарати винних, щоб інші не спокушалися наслідувати такий приклад.
![Диверсія 23 лютого 2024 року. Фото: соцмережі](https://images.weserv.nl/?w=560&we=1&url=https%3A%2F%2Fimages.thepage.ua%2Fstorage%2F314278%2F23-lyutogo-ripak-sotsmerezhi.jpg%3Fv%3D1709315290)
Диверсія 23 лютого 2024 року. Фото: соцмережі
24 лютого 2024 року: на залізничній станції «Дорогуськ» невідомі розсипали українські боби, пошкодивши вантажні вагони. З цього приводу «Укрзалізниця» втретє звернулася до польських правоохоронців.
![боби-r0.jpg](https://images.weserv.nl/?w=560&we=1&url=https%3A%2F%2Fimages.thepage.ua%2Fstorage%2F314277%2F%25D0%25B1%25D0%25BE%25D0%25B1%25D0%25B8-r0.jpg%3Fv%3D1709315188)
25 лютого 2024 року: на залізничній станції «Котомеж» розсипали 160 тонн зерна з восьми напіввагонів. Вантаж прямував до порту Гданськ, звідки зерно мали експортувати морем до інших країн світу. Через цей інцидент «Укрзалізниця» вчетверте звернулася до польської поліції з приводу псування вантажів. Ця диверсія станом на початок березня 2024 року стала наймасштабнішою.
«Поліція вже розпочала процесуальні дії на місці. Справою займається комісаріат поліції в Бидгощі», — повідомив про інцидент Олександр Кубраков.
Міністр наголосив, що Україна сумлінно виконує свої зобов’язання згідно з домовленостями з польським урядом і не експортує певні види агропродукції на територію Польщі.
![Наймаштабніша диверсія на кордоні 25 лютого 2024 року. Фото: соцмережі](https://images.weserv.nl/?w=560&we=1&url=https%3A%2F%2Fimages.thepage.ua%2Fstorage%2F314276%2Fzerno-160-ton.jpg%3Fv%3D1709315136)
Наймаштабніша диверсія на кордоні 25 лютого 2024 року. Фото: соцмережі
У підсумку, за лютий зафіксовано щонайменше п’ять прецедентів псування українського врожаю та транспортних засобів на польському кордоні.
«Основний бенефіціар від цього — росія. Вони тільки руки потирають, коли ми сходимось у якихось торговельних війнах з Польщею, з ЄС», — прокоментував ситуацію на кордоні в інтерв’ю
Олег Хоменко, гендиректор асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» (УКАБ).
Як покарають за розсипання українського зерна польських мітингарів
Хоч мітингарі й виправдовують свої витівки з українським зерном «емоціями», такі дії виходять далеко за межі дрібного хуліганства і можуть потягнути за собою серйозні наслідки.
«Оскільки фактично на кордоні були пошкоджені авто і опломбовані контейнери, які після митних процедур рухалися транзитом, протестувальників можуть притягнути до відповідальності за знищення майна та порушення митної безпеки», — попереджає Ігор Ясько, адвокат, керуючий партнер ЮК Winner.
На форумі «Україна. Рік 2024», який відбувся 25 лютого 2024 року, прем’єр-міністр України Денис Шмигаль згадав про проблему вандалізму на польському кордоні.
«Польський уряд реагує, порушуються відповідні справи, перші порушники вже постали перед судом, їм загрожує до п’яти років позбавлення волі», — повідомив прем’єр-міністр.
Вочевидь, мова йде про найперший кейс від 11 лютого, коли зерно висипали з вантажівок на пункті пропуску «Дopoгуськ – Ягодин».
![Акт вандалізму на кордоні 11 лютого 2024 року. Фото: соцмережі](https://images.weserv.nl/?w=560&we=1&url=https%3A%2F%2Fimages.thepage.ua%2Fstorage%2F314274%2Fzerno-11-lyutogo.jpg%3Fv%3D1709314851)
Акт вандалізму на кордоні 11 лютого 2024 року. Фото: соцмережі
На думку Ігоря Яська, якщо би поліція не встановила підозрюваних та не зібрала би докази через хаотичність страйку, цей вчинок на кордоні міг би залишитися безкарним. Чи вдасться встановити і притягнути винуватців до відповідальності в інших чотирьох кейсах — поки питання відкрите. Проте для уникнення наступних актів вандалізму реакція має стати швидкою і показовою. В іншому випадку, якщо польські правоохоронці будуть закривати очі на випадки вандалізму, практика може стати ще більш масовою.
Теоретично, власники розсипаного зерна та пошкодженого транспорту можуть розраховувати на компенсацію.
«Спочатку в судовому порядку мають знайти винних та призначити покарання. Після цього постачальник за підтримки українських дипломатів та юристів може скористатися нормами міжнародного права, щоб отримати відшкодування пропорційно до понесених витрат», — розповідає Ігор Ясько про перспективи отримання відшкодування збитків.