Рух суден із продовольством через Босфорську протоку гальмується через цілеспрямовані дії російської сторони. Зрештою світ недоотримує мільйони тонн продовольства в рамках «зернової ініціативи», заявляє Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України.
Росія саботує роботу «зернової ініціативи»
За даними Мінінфраструктури України, з 1 серпня 2022 року з портів Великої Одеси «Одеса», «Чорноморськ» і «Південний» було експортовано 17,8 млн тонн української агропродукції до 40 країн світу. Загалом із початку роботи «зернової ініціативи» три порти відправили 659 суден із продовольством до країн Африки, Азії та Європи, а 643 – прийняли під завантаження.
За умов повноцінного функціонування коридору обсяги українського експорту мали становити 25 — 29 млн тонн. Проте із жовтня 2022 року українські порти змушені працювати наполовину своєї потужності. Зі зменшенням обсягу флоту на вхід до портів під завантаження обсяг експорту зменшився на 3 млн тонн щомісяця.
Головною причиною називають цілеспрямований саботаж російською стороною інспекцій суден у Босфорі, що призводить до стабільно великої черги з понад 100 суден.
Делегація рф гальмує інспекцію суден
За інформацією Руслана Сахаутдінова, українського представника в Спільному координаційному центрі (СКЦ), починаючи з жовтня 2022 року делегація росіі в СКЦ штучно гальмує процес інспекції суден.
По-перше, тільки-но обсяг експорту почав зростати, російська сторона скоротила кількість інспекційних команд із 5 до 3 без будь-якого пояснення. По-друге, росіяни штучно збільшують час на проведення самих інспекцій через перевірку показників роботи суден, які не регламентовані документами СКЦ і не мають жодного стосунку до «зернової угоди».
Так, на перевірку одного судна йде від 4 годин, а на день відбувається 5 — 7 перевірок за мінімально необхідних 16 — 18. Непоодинокі випадки, коли росіяни просто відмовляються працювати з вигаданих причин, коли всі інші сторони в СКЦ підтверджують умови для продовження інспекції.
«Проблема розв'язується збільшенням інспекційних груп і кількістю інспекцій на день. Ми неодноразово зверталися до наших партнерів за угодою, і вони готові до цього. У листопаді, коли в Босфорі на свою чергу чекали понад 200 суден, ООН і Туреччина самостійно провели за два дні 86 інспекцій і довели, що це цілком реально», – пояснив представник України в СКЦ.
Ситуація на 18 січня 2022 року
Станом на 18 січня в Босфорі на інспекцію СКЦ очікує 121 судно (28 – з агропродукцією на борту, 93 – судна, що йдуть до портів під завантаження). Середній час очікування – від 2 до 5 тижнів, що також призводить до мільйонних збитків власників вантажу.
Черга спостерігається починаючи з листопада 2022. Це позначається на обсягах експорту. Так, у листопаді порти експортували на 47% менше агропродукції, ніж у жовтні, коли ці проблеми тільки починалися.
«Якщо в жовтні було недоекспортовано майже 2 млн тонн агропродукції, то в листопаді та грудні це вже по 3 млн тонн на місяць. Така тенденція зберігається також і в січні», — стверджують у міністерстві.
Нагадаємо: 22 липня в Стамбулі за пропозиції ООН Україна, Туреччина та Генеральний секретар ООН Антоніу Гуттереш підписали Ініціативу про безпечне транспортування зерна та харчових продуктів з українських портів «Одеса», «Чорноморськ» і «Південний».
«Зернова ініціатива» дала змогу розблокувати порти Великої Одеси, які до війни на 80% були воротами для агроекспорту, підтримати українських аграріїв, збільшити надходження валютної виручки в Україну, стабілізувати світові ціни на продовольство та запобігти суттєвому погіршенню гуманітарної ситуації в державах, що перебувають на межі голоду, зокрема, Ефіопії, Сомалі, Афганістані.