Відповідно до результатів дослідження, яке провела компанія Gradus Research для Київського міжнародного економічного форуму (КМЕФ), на тлі кризи людського капіталу українці демонструють високу готовність до змін у професійній сфері. Для роботодавців це означає, що персонал може просто проголосувати ногами. розповідає подробиці і аналізує наслідки.
Як часто українці змінюють професію або роботу
Як з’ясували в Gradus Research, 73% опитаних українців змінювали рід занять протягом життя, а 41% змінювали свою роботу в останні три роки під час великої війни. Соціологиня, засновниця і директорка дослідницької компанії Gradus Research Євгенія Близьнюк на презентації дослідження підкреслила, що це означає, що з професійної точки зору українське суспільство не просто супермобільне, а резілієнтне (життєстійке) і адаптивне.
Яка частка українців готова змінити роботу протягом року
Тривожним сигналом для роботодавців є те, що 50% людей в пошуках кращого місця готові до зміни роботи протягом наступного року. Отже бізнес ризикує зіткнутися з пришвидшенням плинності кадрів і жорсткою конкуренцією за персонал.
Кадрова криза не оминула навіть великі, провідні компанії. Зокрема, на іншій панелі КМЕФ 2024 про цю проблему розповіла Галина Герега, співзасновниця групи компаній «Епіцентр»: «Що стосується колективу. У нас в групі компаній до війни було 38 тис. працівників. На жаль, зараз їх на 4 тис. менше. І ця статистика погіршується, особливо у 2024 році. Якщо відсоток плинності у 2022 році був десь на рівні 24%, то нині він сягає більше 30%».
Що штовхає українців на пошуки нової роботи
«Основним драйвером прийняття рішення про зміну роботи чи про зміну професії є звичайно гроші. Ми всі бачимо, яким чином змінюються і зростають мотиваційні пакети на ринку праці в Україні. Це зрозумілий тренд, конкуренція за фахових робітників зростає драматично», — коментує Євгенія Близьнюк.
Додамо, що компанії, які взяли участь у проєкті «Найкращі роботодавці України 2024», здебільшого заявляють про рівень оплати праці помітно вищий за середній по країні. Левова частка (94%) підвищили зарплату персоналу за минулий рік. Найчастіше (у 53% випадків) мова йде про зростання зарплат на 10-20%.
За словами Близьнюк, 58% літніх людей звертають увагу на офіційне працевлаштування, тоді як для молодих вікових груп це не є важливим фактором. Натомість у молоді є своя фішка. Адже люди до 35 років цінують так само як гроші гарні умови праці, комфорт в колективі, психологічний баланс, вільний час тощо. Крім того, їх більше цікавить віддалена робота, бо ніхто зараз не хоче щоденно їздити в офіс. Роботодавцям ці відмінності вікових груп варто враховувати.
Євгенія Близьнюк зазначає, що українці готові змінюватися доволі швидко для того, щоб покращити своє життя. Більшість (64%) готова до подальшої зміни професії і висловлюють впевненість, що за потреби її опанують. Тобто якщо респонденти бачать фінансову вигоду і комфортні умови роботи, вони будуть намагатися відповідати новим вимогам.
«Є цінність швидко змінюватися, швидко адаптовуватися і в короткостроковій перспективі досягати максимального для себе особистого результату. Основні мотиви для зміни професії — вища заробітна плата. А основний бар'єр, чому людина може розмірковувати, чи вона зможе отримати цю професію, це висока вартість навчання чи складність набуття необхідних навичок», — заключає Євгенія Близьнюк.
Отже, роботодавці, що пропонують гідну зарплату, створили комфортні умови праці, впровадили гнучкий графік роботи і пропонують різноманітні можливості для навчання і перекваліфікації, отримають кращий шанс виграти конкуренцію за персонал в умовах кадрової кризи.