Facebook Pixel

Чому під час відключень світла зникає мобільний інтернет: пояснення українських операторів зв'язку

Чому під час відключень світла зникає мобільний інтернет

Чому під час відключень світла зникає мобільний інтернет

Ви могли помітити, що під час відключень світла, особливо довгих – на пів дня і більше, подекуди зникає мобільний інтернет або суттєво погіршується його зв’язок.

Зазвичай буває так: кілька годин усе працює нормально, а потім доступні лише голосові дзвінки або мобільний інтернет другого покоління (EDGE). SPEKA попросила українських операторів стільникового зв’язку пояснити, чому так відбувається.

Чому під час блекаутів зникає мобільний інтернет

Неочікувано для роботи базових станцій мобільного зв’язку необхідне електроживлення. Коли у стаціонарній мережі зникає напруга, базові станції переходять на роботу від резервних джерел живлення – акумуляторів та генераторів. Але час їхньої роботи обмежений, а навантаження на мережу лише зростає.

Через це за деякий час оператори змушені відключати обладнання 4G-зв’язку та переводити станції у режим 2G, який споживає суттєво менше енергії. А коли акумулятор все, базова станція взагалі відключається.

За містом ця проблема ще актуальніша, адже кількість базових станцій там значно менша, а забезпечувати їх автономне живлення складніше. Там 4G-інтернет часто зникає одразу із відключенням живлення.

Що кажуть оператори зв’язку про відключення мобільного інтернету

Quote«Швидкість вичерпання ресурсу батарей та генераторів може бути різною та залежить від низки чинників: тривалості відключення електроенергії у конкретному регіоні, кількості активних абонентів поблизу, інтенсивності навантаження на мережу тощо. Нові встановлені літієві батареї витриваліші й можуть підтримувати роботу базових станцій до 4-5 годин», – зазначають у lifecell і підкреслюють, що тримати станції зв’язку на генераторах просто нереально, бо їхня математика – це 10 тис. станцій у країні й кожній потрібно 50 л дизеля на добу, плюс людина для дозаправляння.

У «Київстарі» пояснюють, що великою проблемою є саме тривалі відключення та короткі періоди роботи від стаціонарної електромережі.

Quote«Акумулятору потрібен час, щоб підзарядитись, а саме від 4 до 6 годин залежно від кількості встановлених АКБ (автомобільний акамулятор) для максимального заряджання. Для заряджання ДБЖ (безперебійник) потрібно 8 годин безперебійної роботи. На жаль, відключення світла непрогнозовані як за кількістю відключень протягом доби, так і за тривалістю, тому акумулятори не встигають заряджатись. З такими графіками відключення телеком-оператори не завжди можуть забезпечити безперебійну роботу мережі, попри всі докладені зусилля», – наголосили у «Київстарі».

У Vodafone пояснили, що навіть відключення 20% базових станцій вже є великою проблемою для роботи швидкісного інтернету.

Quote«Під час відключення живлення мережа зазнає лавиноподібного зростання навантаження, що призводить до зниження швидкості у кожного споживача та швидшого розряджання акумуляторних батарей базових станцій з їхнім подальшим відключенням», – зазначили у Vodafone.

Основні причини зникнення мобільного інтернету або суттєве погіршення його якості під час відключень світла такі:

  • збільшення навантаження на мережу та зменшення її пропускної здатності;
  • перехід базових станцій у режим ощадливого споживання електроенергії від резервних джерел живлення;
  • вичерпання енергії у резервних джерелах живлення базових станцій та їхнє відключення.

Що робити при погіршенні якості мобільного інтернету

Головне, що можуть зробити користувачі при погіршенні якості мобільного інтернету, – зменшити кількість трафіку. Для цього треба вимкнути автозавантаження картинок та відео у месенджерах та на сайтах. Це не тільки дозволить читати хоча б текстові повідомлення, а й загалом знизить навантаження на мережу для довшої роботи станції.

У Vodafone також закликають обмежувати споживання трафіку під час знеструмлень.

Quote«Варто утриматись від користування сервісами з важким контентом, які генерують збільшений трафік, як-от ТіkТоk. Якщо перегляд критично необхідний, варто встановити нижчу якість відео», – кажуть у Vodafone.

Як мобільні оператори забезпечують роботу станцій під час відключень світла

Усі українські оператори вклали суттєві кошти у забезпечення автономної роботи базових станцій після повномасштабного російського вторгнення і продовжують це робити.

«Київстар» інвестував в енергонезалежність та стійкість мережі до блекаутів 1 млрд грн:

  • встановив 113 тис. нових акумуляторів;
  • 2,3 тис. генераторів для базових станцій.

Lifecell вклав у таку ж інфраструктуру понад 800 млн грн. Станом на травень 2024 року кількість базових станцій, обладнаних новими батареями, збільшилась у 6 разів, якщо порівняти із травнем минулого року.

Vodafone подвоїв інвестиції в енергонезалежність базових станцій у цьому році через російські атаки на енергетичну інфраструктуру України. Провайдери також закликають за можливості підключати стаціонарний інтернет, який працює під час блекаутів за технологією GPON.

Quote«Власникам сучасних смартфонів за наявності активного Wi-Fi можемо порадити скористатися дзвінками за VoWiFi – Voice over Wi-Fi. Ця технологія може бути актуальною для абонентів, які перебувають у приміщенні з обладнаним Wi-Fi, але без мобільного покриття. У частини наших абонентів ця послуга вже підключена», – пояснили у lifecell.

Тож у зникненні швидкісного 4G-інтернету винна росія, через яку стаються тривалі відключення світла, з якими вже не можна впоратися акумуляторами на 4-5 години, про які говорять українські оператори зв’язку. Тому швидкого розв’язання такої проблеми не варто очікувати.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉