Українці масово скаржаться на застосунок «Вдома» (зазвичай українці називають його «Дій вдома») , який створило Міністерство цифрової трансформації спільно з МОЗ, МВС та Центром громадського здоров'я. Зокрема, оцінка застосунку впала до однієї зірочки в AppleStore та PlayMarket.
Користувачі скаржаться на численні баги та роботу техпідтримки. Крім того, застосунок неможливо завантажити іноземцям, які не мають українського номера телефону. розбиралося, що не так із застосунком «Вдома».
Як працює застосунок «Вдома»
Застосунок розробило Мінцифри в березні 2020 року для того, щоб відстежувати дотримання самоізоляції людьми, які приїздять в Україну з-за кордону.
Ті, хто перетинає кордон України, мають встановити застосунок і щоденно відмічати своє місцеперебування впродовж 14 днів. Згодом до застосунку додали можливість дострокового виходу із самоізоляції, якщо є негативний результат ПЛР-тесту на коронавірус. Така зміна коштувала майже 2 млн грн.
Зокрема, цей застосунок мав використовуватися для встановлення контактних осіб. Однак законодавчо примусити громадян встановити щось на телефон неможливо.
Тому зараз авторизуватися в застосунку необхідно лише тим, хто приїжджає в Україну з-за кордону.
Як обійти застосунок «Вдома»
Насправді є декілька способів обійти застосунок для самоізоляції, однак деякі з них є протизаконними. Водночас деякі з них зумовлені багами в застосунку.
Офіційно уникнути необхідності встановлення застосунку можна в разі негативного результату тесту на коронавірус, однак його має бути отримано не пізніше ніж за 48 годин після проходження тестування. Зокрема, багато туристичних компаній допомагають із пошуком лабораторій і надають ваучери на знижки на тести на коронавірус.
Деякі ж люди купують довідки з негативним тестом на коронавірус, однак зазвичай це роблять, навпаки, для виїзду з України. Водночас багато країн почали боротьбу з такими підробними довідками та приймають лише документи з QR-кодом, що ведуть до електронної версії довідки на сайті лабораторії.
Основні баги в роботі «Вдома»
Для того щоб перетнути кордон України іноземцям і українцям, необхідно повідомити прикордонній службі код із SMS-повідомлення, який потрібен для авторизації. Однак повідомлення приходить невчасно, тому доводиться чекати на кордоні, поки не прийде SMS.
Крім того, застосунок може хибно визначити місцеперебування абонента та автоматично встановити кордон точкою проведення самоізоляції. Змінити адресу самостійно неможливо, тому доведеться реєструватися з іншого номера телефону.
Також проблемою є те, що неможливо запустити проходження самоізоляції, якщо українець уже проходив її. Тобто після чергової подорожі неможливо заново запустити відстеження. Тому прикордонникам залишається лише пропустити громадянина або запропонувати звернутися до техпідтримки, на роботу якої також масово жаліються.
Ще однією проблемою виявилися селфі, які потрібно робити для підтвердження геолокації. Якщо ж камера телефону є недостатньо якісною, а в приміщенні недостатньо світла, то зробити фото, яке підтвердить застосунок, майже неможливо.
Крім того, застосунок просить сфотографуватися декілька разів на день. Якщо цього не зробити вчасно, то може приїхати поліція, щоб перевірити, чи вдома користувач.
Якщо ви захотіли достроково припинити самоізоляцію і зробили тест на коронавірус у лабораторії, яку не вказано в переліку МОЗ, доведеться звернутися до техпідтримки. Дані з таких лабораторій не надходять до системи автоматично. Ба більше, у користувачів були випадки, коли навіть звернення до техпідтримки не допомогло дочасно припинити самоізоляцію.
Водночас у Мінцифри заявили, що бюджет на 2021 рік не передбачає забезпечення функціонування застосунку і він підтримується в рамках адміністрування порталу «Дія», тому баги, найімовірніше, не виправлять. Однак застосунок наразі більше під контролем МОЗ, МВС та Центру громадського здоров'я, ніж Мінцифри.
Що робити, якщо «Вдома» не працює
- Якщо застосунок працює некоректно, можна звернутися на державну «гарячу лінію» за номером 1545. Потрібно розповісти про проблеми, з якими ви зіштовхнулися, та залишити скаргу на роботу застосунку.
- Можна звернутися до Мінцифри за телефоном (044) 207-17-48 чи написати на пошту [email protected], де потрібно коротко повідомити про проблему.
- Якщо застосунок працює некоректно, то можна сповістити про це поліцію за номером 102 або, якщо ви знаєте, за номером найближчого до місця самоізоляції відділку поліції.
Що кажуть в Мінціфри про баги «Вдома»
У пресслужбі Мінцифри розповіли як бути з багами, які зустрічаються у застосунку «Вдома».
Селфі
Нажаль з проблемами з фотографуванням себе під час самоізоляції не можна нічого вдіяти. Адже вимоги до якості світла чи пози на селфі стандартні. Так, у Мінцифри зауважили, що для створення функції селфі у застосунку, команда використовувала світову практику зі зрозумілими схемами, щоб з ними самостійно впоралася і дитина і літня людина.
Також у пресслужбі зазначили, що застосунок не вимірює правильні кути чи швидкість руху. Для фотографій підійде камера будь-якого пристрою на версії Android 5.0 і вище або iOS 12.
Водночас, застосунок «Вдома» не зможе працювати з фото з поганим освітленням, це нормально для будь-яких подібних сервісів, де потрібна верифікація за допомогою фото.
Для верифікації по фото існують основні вимоги серед яких: нормальне освітлення в приміщенні та відсутність сторонніх осіб в кадрі.
Однак у Мінцифри зазначили, що якщо у вас виникнуть складності з використанням застосунку, то варто звернутися до міністерства.
Завершення самоізоляції
У міністерстві також пояснили, що після завершення самоізоляції дані видаляються з бази через одну добу. Цей час потрібен для того, щоб користувач зміг побачити, що його самоізоляція завершена.
Після доби, статус обнуляється і користувач може пройти самоізоляцію повторно, і так не обмежену кількість разів.
Зокрема, якщо користувач був знятий з самоізоляції через негативний тест на коронавірус, Центр громадського здоров'я зберігає у базі номер протягом семи днів. Після цього часу самоізоляція користувача буде одразу ж завершуватися.
Проблеми з геолокацією на кордоні
Якщо користувач не правильно вказав точку самоізоляції на кордоні, то при першій спробі пройти перевірку, у неї буде автоматично скинута на ту, в якій він намагається пройти перевірку. Крім того, можна звернутися до служби підтримки, щоб вирішити це питання.
Крім того, додаток не розпізнає місце самоізоляції, адже на кордоні лише висвічується екран, який відраховує час за який громадянин повинен дістатися до місця самоізоляції. Потім йому власноруч потрібно натиснути кнопку, яка підтверджує, що він прибув до місця де проходитиме самоізоляцію.