IT

Нюанси демократії. Навіщо Австралія хоче зобов'язати Google та Facebook платити ЗМІ за новинний контент

Фото: Gerd Altmann/Pixabay

Фото: Gerd Altmann/Pixabay

Австралійський парламент незабаром планує ухвалити «Торговий кодекс», який зобов'язує Google та Facebook платити місцевим журналістам за новинний контент, який користувачі публікують на їхніх платформах.

Таким чином австралійські чиновники намагаються допомогти місцевим ЗМІ, зокрема, незалежній журналістиці, вижити в нерівній сутичці з техногігантами.

Півтора року дослідження ринку держслужбовцями Австралії показали, що Google та Facebook мають «дуже» велику ринкову владу в медіаіндустрії, що створює нерівні права під час переговорів щодо розподілу доходів від реклами.

Telegram Logo

Головний промоутер реформи, голова Австралійської комісії з конкуренції та захисту прав споживачів Род Сімс, навіть заявив:

Quote«Ситуація є потенційною загрозою для добре функціонуючої демократії».

У разі ухвалення кодексу обидві компанії повинні розраховувати прибуток від журналістських матеріалів, що з'являються на їхніх платформах, і віддавати ці кошти місцевим видавцям і мовним компаніям, попередньо погоджуючи з ними суму платежу. У разі, якщо сторони не прийдуть до загальної прийнятної цифри, суперечка вирішуватиметься призначеним урядом арбітром.

Google News Logo Підписуйтесь на нас в Google News!

Крім плати за покази посилань і фрагментів новин у стрічках, платформи також зобов'язують повідомляти новинні компанії за 28 днів про зміни алгоритмів, які можуть істотно вплинути на реферальний трафік новин, зміни алгоритмів, покликані вплинути на рейтинг новин за платним доступом і будь-які інші істотні зміни в відображенні.

Техногіганти, зі свого боку, заявили, що кодекс непрацездатний, оскільки «несправедливий» і піддає ризику австралійський сегмент пошукача. Google вважає, що запропонований арбітражний процес ігнорує реальну цінність, яку їхня пошукова система надає видавцям новин, і відкриває величезні та необгрунтовані вимоги:

Quote«Це створить безпрецедентний і спотворюючий результат, за якого Google доведеться платити за посилання на новинні вебсайти в результатах пошуку. Зобов'язання платити за посилання порушить принципи роботи пошукових систем й інтернету для всіх».

Не згоден з кодексом і Facebook. Представники соціальної мережі пригрозили повністю видалити новини зі своєї австралійської платформи та нагадали місцевим чиновникам, що, за їхніми оцінками, комерційна цінність новинного контенту в Австралії практично дорівнює нулю.

Quote«Це усуває можливість для справжнього торгу, змушуючи Facebook здійснювати платежі, не пов'язані з істинними розрахунками комерційної вартості, і спонукаючи видавців новин робити необгрунтовані претензії. Це спотворює наші існуючі рекламні відносини з видавцями».

Єдиним прийнятним варіантом у Google назвали оплату матеріалів у розділі пошукача «Новини», а також послаблення правила про попередження ЗМІ щодо змін в алгоритмах пошуку:

«Це положення має бути змінено, щоб вимагати тільки розумного повідомлення про суттєві зміни алгоритму Google, що вимагають вжиття важливих заходів».

Ніколи не здавайся

У грудні минулого року, після декількох місяців жвавих дискусій, австралійський уряд осінило: посилання на журналістські матеріали в Google та Facebook приносять користь не тільки цим платформам, а й, власне, ЗМІ, адже збільшують їхню аудиторію.

Quote«Чесно кажучи, ми ніколи не думали, що ця цінність дуже велика, тому що, якби платформ не було, ми вважаємо, що люди в будь-якому разі заходили б безпосередньо на вебсайт новинних ЗМІ», — сказав Род Сімс.

Однак визнати очевидне довелося, і до кодексу внесли зміни — тепер розрахунок вигоди буде двостороннім — як платформ від матеріалів, так і медіа за переходи на їхні сайти. Причому враховуватися буде все — аж до того, скільки часу користувачі проводять на сторінках ЗМІ, скільки статей вони читають, скільки часу їм потрібно для прочитання одного матеріалу тощо.

Природно, такий поворот викликав обурення у місцевих ЗМІ, яким спочатку пообіцяли значні доходи від Google та Facebook. Однак, незважаючи на те, що тепер проєкт кодексу не задовольняє обидві сторони і зовсім не відповідає оголошеній від самого початку меті, чиновники вирішили не зупинятися.

Quote«Подивимося, як піде. Немає сенсу намагатися оптимізувати зараз», — заявив Сімс.

Прихована багатоходівочка

Таку поведінку австралійських чиновників легко пояснити, вважають експерти-юристи.

Допомога ЗМІ — не головна мета нового кодексу, а скоріше — красива обгортка. Лейтмотив, власне, реформи — змусити гігантів розкрити свої алгоритми, зазначив у коментарі The Page голова комітету з цивільного права та процесу Національної асоціації адвокатів України Олег Простибоженко.

Питання полягає в тому, наскільки можливо обчислити приріст вигоди та у кого він вищий. Для визначення такого приросту проєкт закону передбачає необхідність розкриття компаніями Google і Facebook їхніх алгоритмів і кодів, що дозволило б обчислити цей приріст. Власне, це і є основний задум австралійського уряду. Якщо порівняти це з більш звичними для нас речами, то аналогію можна провести з мерчандайзинговими послугами, що надаються супермаркетами виробникам товарів. Ще 10-15 років тому ніхто в Україні не здогадувався про існування такої послуги і про необхідність її оплати, вважаючи це частиною рутинної роботи супермаркету. Як мені видається, довгостроковий план уряду Австралії полягає також в оподаткуванні цієї послуги.

Олег Простибоженко

Олег Простибоженко

Глава комітету з цивільного права та процесу Національної асоціації адвокатів України

Тим часом чиновники з США закликали своїх австралійських колег зупинитися. І продовжити досліджувати ринок. А за необхідності, ввести такий кодекс, але на добровільних засадах.

Quote«Уряд США стурбований тим, що спроба законодавчо регулювати конкурентні позиції конкретних гравців... завдає явних збитків двом американським компаніям і може призвести до згубних наслідків», — йдеться в заяві помічників торгових представників США Деніела Бахара та Карла Елерса.

Чи можливо таке в Україні?

Чинний український уряд приділяє багато уваги цифровому сектору — для втілення концепції «Держава в смартфоні» у нас навіть створили Міністерство цифрової трансформації. У грудні Верховна Рада ухвалила закон «Про електронні комунікації», який встановлює правову основу діяльності у цій сфері. У розробці знаходиться ще один, більш суперечливий законопроєкт «Про медіа».

Незважаючи на це, чекати в Україні подібних австралійським кроків найближчим часом не доводиться, вважають експерти. Причина тому — наш менталітет.

Наразі для нас це, як політ на Марс — якщо, наприклад, адвокат прийде до суду з вимогою до Google розкрити код, на нього подивляться, як на дивака. Західне ж мислення інше, там це вважається нормальною практикою. Австралійський проєкт хоче ввести цю практику в правове поле і створити прецедент.

Олег Простибоженко

Олег Простибоженко

Глава комітету з цивільного права та процесу Національної асоціації адвокатів України

Якщо цей досвід виявиться успішним, то його повторення в Європі, США чи Україні — це лише питання часу, пояснив The Page експерт.

Пізніше всіх такий підхід вводитиметься в авторитарних державах, де існують контрольовані урядом соціальні мережі або ж свої власні сегменти інтернету — в Росії, Китаї, Ірані та інших, додав Простибоженко.

Крига зрушила

У будь-якому разі процес запущений. Австралійські чиновники — на порозі того, щоб зробити перший зухвалий хід у війні зі світовими цифровими гігантами за розкриття їхніх алгоритмів. Автори законопроєкту, який, за їхніми очікуваннями, повинні ухвалити на початку цього року, відкрито заявляють, що це — експеримент.

Quote«Давайте подивимося, як воно піде», — сказав Род Сімс.

І їхні амбіції явно виходять за рамки Зеленого континенту: «Я сподіваюся, що не тільки Австралія, а і компанії по всьому світу отримають вигоду від того, що ми тут відкриваємо».

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Коментарі

Всі новини