Facebook Pixel

«Інвестувати в український ринок перспективно. Він розширюватиметься разом з компанією». Інтерв’ю з керівником Bolt в Україні

Автор

Щорічний оборот ринку таксі в Україні, згідно з оцінками Офісу ефективного регулювання BRDО, сягає 40 млрд грн. Однак з цієї суми на «білу» частину припадає лише 1 млрд, бо тільки 4% таксистів працюють легально. Решта (а це майже 96% ринку) поки що ховаються в тіні. Однак це не надовго. Легальні сервіс-таксі, які зайшли на ринок декілька років тому, оголосили «війну» нелегалам, взявшись за реформування ринку.

Як трансформуватиметься ринок таксі у найближчі роки, The Page розпитало регіонального менеджера сервіс-таксі Bolt в Україні Тараса Потічного. Також він розповів про те, коли сервіс-таксі запустить доставку їжі, де з'являться самокати та нові послуги.

Реформа ринку таксі та автокрісла

Яким чином законопроєкт, що зараз розробляється з метою регулювання ринку таксі, зможе його трансформувати?

– Є два напрямки руху. Перший – спростити діяльність сервіс-таксі. Але наразі триває діалог, наскільки це потрібно. Йдеться про декларативний формат отримання ліцензії – коли не потрібно проходити низку бюрократичних корупційних процедур для того, щоб отримати документ, а декларативно сказати, що ми займаємось таксі-перевезеннями.

Другий – це, власне, описати діяльність сучасного ринку. Таксі – це історія минулого століття. Звичайно, у багатьох країнах воно існує, і ще довго існуватиме. Але умовно країни можна розділити на дві частини. Одна – це ті країни, в яких таксі є преміальним продуктом, на якому пересуваються виключно заможні люди, використовуючи авто як преміум-сервіс. Друга частина – це країни, де сервіс перевезень (як зараз в Україні) став доступним для багатьох верств населення. На законодавчому рівні законопроєкт лібералізує та спростить умови на ринку, оскільки опише цей вид сервісу, яким займається водій, і той вид податку, що він повинен сплатити.

– Що це означатиме для водіїв таксі?

– Водіям, які не реєструють себе як юридичну особу, доведеться сплатити одноразовий податок, що і є дозволом на здійснення такої діяльності. Цей дозвіл видаватиметься на місяць чи на рік. І, маючи цей документ, водій зможе займатися перевезенням пасажирів, використовуючи онлайн-сервіси таксі.

– Якою буде вартість такого документу, що буде до нього входити?

– Він буде електронним, його можна перевірити за номером. Ми оцінюємо його вартість на рівні від 3 до 5 тис. грн на рік, але ще триває дискусія з гравцями, стейкхолдерами і з владою. Обов'язки, які він накладає, – це мати страхування від нещасних випадків. Зараз деякі компанії самі добровільно страхують свої поїздки, а в документі це буде прописано як вимога. Також потрібно буде проходити техогляд та отримувати ряд інших дозволів, які забезпечують необхідну якість і безпечність перевезення.

– Для водія це багато чи ні? Чи спроможний він буде заплатити цю суму, щоб працювати легально?

– Відкрити ФОП досить непросто, як і вести облік. Крім того, існуючий податок чималий. Тому ми і намагаємось знайти простий і недорогий спосіб, щоб водію було легко та зручно працювати, виконуючи всі вимоги. Сказати на цьому етапі, чи водій зможе і захоче, важко. На ринку спостерігається тенденція, коли «таксують» багато людей. І це нормальна тенденція, коли водії діляться своєю автівкою для того, щоб не тільки заробити, а й зменшити трафік у місті. Звичайно, для таких людей це буде значна вартість. Але для людей, які повноцінно працюють у таксі, це будуть не такі великі кошти.

– Тобто для ваших водіїв це буде несуттєво.

– Для переважної більшості, які повністю зайняті цією роботою, ні.

– Більшість ваших водіїв є ФОПами?

– Ми не вимагаємо від водіїв перед нами звітувати, яким чином, де і коли вони сплатили податки. Ми маємо онлайн-контракт, так звану оферту, яку підписуємо. Реєструючись у нас як платформи, водії дають згоду на певні користувацькі умови. Яким чином вони відповідають перед законом, ми не знаємо, але розуміємо, що зараз закон для цього ринку працює неефективно.

QuoteРеально зараз водій може посадити дитину на надувну подушку і доказати поліції, що це – спецзасіб для перевезення. Але водіям простіше не приймати такі замовлення, бо вони, придбавши таке автокрісло, не зможуть, навіть окупити його.

– Вартість поїздок зменшиться чи збільшиться, коли ринок вийде з тіні?

– Ми не очікуємо значних цінових змін від регулювання ринку.

– За оцінками Bolt, скільки процентів цього ринку перебуває в тіні?

– Більшість водіїв не відповідають чинним нормам законодавства, тому що проблема полягає в законі, який не може ефективно описати новий вид діяльності та створити простий і зручний спосіб для сплати водіями податків.

– Як контролюватиметься ринок таксі?

Вимагатимемо від водія купити цей дозвіл.

– Яким чином тоді боротися з компаніями, які перебувають у тіні?

– Закон передбачає можливість так званої контрольної закупки, але в спрощеному форматі. Коли певні групи громадян, поліція, інші органи зможуть замовити авто через будь-який сервіс: приїде водій, служби перевірять у нього наявність дозволу. Відповідно в них буде можливість оштрафувати його чи якимось іншим чином притягнути до відповідальності за те, що він цей дозвіл не отримав. Буде боротьба з цілими нелегальними кухонними сервісами, яких дуже важко знайти, тому що у них є номер телефону, але вони більше нічого не мають.

– У листопаді минулого року набув чинності закон про дитячі автокрісла. Як він вплине на сервіси таксі?

– Закон жодним чином не вимагає від водія таксі надати автокрісло пасажиру, який сідає, але він вимагає безпечного перевезення дитини. Реально зараз водій може посадити дитину на надувну подушку і доказати поліції, що це – спецзасіб для перевезення. Але водіям простіше не приймати такі замовлення, бо вони, придбавши таке автокрісло, не зможуть навіть окупити його. Тому інвестувати у такі послуги краще сервісам. Ми плануємо закупити десятки чи, можливо, сотні автокрісел для великих міст, де працюємо. Це буде інвестиція в нову послугу в окремій категорії. Тобто при замовленні таксі пасажиру необхідно буде вказати, що він планує їхати з дитиною.

Як у такому випадку зросте вартість перевезення?

– За нашими підрахунками, середня вартість послуги становитиме близько 50 грн.

Про зростання у 2019-му та про запуск сервісу в нових містах

– Як Bolt зріс з моменту перезапуску?

– Для нас перезапуск був моментом запуску з нуля. За два роки кількість завантажень застосунку перевищила 1,5 млн. Кількість водіїв зросла до десятків тисяч, а клієнтська база налічує мільйони пасажирів. Зараз у деяких містах сервіс вийшов на друге і навіть на перше місце за кількістю замовлень.

– Як розвивався сервіс у 2019 році?

– Основний період зростання відбувся саме минулого року — ми зросли в кілька разів, зокрема й завдяки тому, що на початку 2019-го запустили послугу в нових містах. Відповідно інтенсивне зростання тривало в середині та наприкінці року. Найшвидше зростав наш сервіс у Львові.

– Чи плануєте запустити послугу ще десь?

– У 2020 році ми плануємо запустити сервіс ще у п’яти-шести містах. Розпочнемо з Дніпра та Запоріжжя, а надалі бачитимемо, де є потреба.

– Як відрізняється вартість середнього чека у великому та малому місті?

– Середній чек у Києві становить близько 100–110 грн, але все ще залежить від місяця року. Наприклад, у грудні він зростає на 10%. Міста-мільйонники мають на 20% менший чек. Наприклад, у Львові середня вартість замовлення становить 70–80 грн. У невеликих містах – 60–70 грн. Протягом останніх років середній чек залишається незмінним. Він зафіксований на такому ефективному рівні, скільки можуть собі дозволити платити українці.

– Сервіс зменшив комісію для водіїв з 20% до 8–10%. Чи не є збитковим для компанії отримувати такі невеликі суми?

– Зараз водіям пропонується 0% комісії, якщо вони протягом тижня здійснили 60 поїздок. Тобто вони не платять процент, починаючи з 61-ї поїздки. Звісно, заходити на конкурентні ринки досить дорого, а ще це довгі інвестиції, які в певний час потрібно повертати. Проте інвестувати в український ринок перспективно, оскільки він розширюватиметься разом з компанією.

QuoteУ багатьох країнах ринок таких послуг є дуже великим, але чимало компаній змушені були піти з нього через значний рівень вандалізму. Рівень маржі та заробітку в кілька разів корелюється – в залежності від того, наскільки населення того чи іншого міста дбайливо ставиться до таких електросамокатів.


Про послуги

У листопаді Bolt розпочав надавати послуги з прокату електросамокатів у тестовому режимі. Наскільки популярним є такий сервіс?

– Поки що встановлено кілька десятків електросамокатів, але для того, щоб охопити увесь Київ, потрібно декілька тисяч. Це буде сезонна послуга, яка триватиме, за нашими оцінками, від шести до дев’яти місяців протягом року.

Коли ця послуга запрацює повноцінно?

– Плануємо запустити прокат електросамокатів у Києві навесні. Цей сервіс буде доступний у тому ж самому застосунку.

– Ви можете сказати конкретніше щодо дати?

– Наразі вона невідома, оскільки існує багато факторів, від яких залежить день запуску. Це доставка самокатів, обладнання їх. Є дуже багато технічних та адміністративних моментів, які потрібно вирішити.

– Яка вартість цієї послуги?

– Фінальну ціну ще не встановлено. Це буде десь 60% від середнього чека таксі. Тариф складатиметься з двох частин. Одна частина – за старт, тобто розблокування. А далі похвилинна тарифікація. Середній чек електросамоката становитиме 50–60 грн.

– Як можна буде скористатися цією послугою?

– Мапу міста буде поділено на зони, де самокат можна як взяти, так і залишити. Зона – це не квадратний метр. Це вулиця, район, квартал. І в рамках цієї території буде вільне користування. Де користувачу зручно його взяти та залишити, там він це і робитиме.

– А що це будуть за локації?

– Ми почнемо з центру міста, з більш трафікових місць, де потенційно буде більший попит, зокрема зі станцій метро. Самокат вирішує проблему так званої останньої милі. Враховуючи те, що місто в нас досить велике, часто, доїжджаючи до потрібної станції метро чи зупинки іншого громадського транспорту, чи навіть виходячи з таксі, зазвичай необхідно пройти ще пішки певну відстань – до одного кілометра. Тому навіть дівчата на підборах або чоловіки в костюмах можуть вільно пересуватись на такому засобі, як електросамокат.

– В Україні раніше не було такої послуги – прокат електросамокатів. За вашими підрахунками, наскільки це вигідно?

– Сьогодні це дуже популярний вид сервісу в усьому світі. Протягом кількох років він набуває популярності в Східній, Центральній та Західній Європі. Звичайно, не всі міста виправдали економічну доцільність цього проєкту, але в нас є певна вигода: ми рейдгейлінгова компанія, і розглядаємо цей бізнес разом з усім бізнесом перевезень.

– Ви говорите, що у світі це досить популярна послуга. Скільки закордонні компанії приблизно заробляють на такому сервісі?

– У багатьох країнах ринок таких послуг є дуже великим, але чимало компаній змушені були піти з нього через значний рівень вандалізму. Рівень маржі та заробітку в кілька разів корелюється – у залежності від того, наскільки населення того чи іншого міста дбайливо ставиться до таких електросамокатів, не завжди розуміючи, що це приватна власність.

Послуга буде представлена лише в Києві чи також і в інших містах?

– Ми плануємо запуск у двох містах – разом з Києвом, можливо, буде Львів.

QuoteТаксі – це історія минулого століття. Звичайно, у багатьох країнах воно існує, і ще довго існуватиме. Але умовно країни можна розділити на дві частини. Одна – це ті країни, в яких таксі є преміальним продуктом, на якому пересуваються виключно заможні люди, використовуючи авто як преміум-сервіс. Друга частина – країни, де сервіс перевезень (як зараз в Україні) став доступним для багатьох верств населення.

– Які ще сервіси ви плануєте запустите у 2020 році?

– Поки що ми розглядаємо можливість запустити доставку їжі. Ведемо переговори з деякими ресторанними мережами. Протягом наступних декількох місяців розширюватимемо портфоліо наших додаткових сервісів. Також розпочнемо надавати послугу з перевезення дітей в автокріслі та додаткові, більш преміальні сервіси для замовлення автівки.

– Коли плануєте запуск доставки їжі?

Вже у першому півріччі 2020 року. Все залежить від комерційних переговорів з великими мережами ресторанів та автопарками скутерів. Розпочнемо з Києва і будемо масштабувати цю послугу в інших регіонах.

– Ваш конкурент – компанія Uber – планує вихід на фінансовий ринок. Які у вас плани щодо цього ринку?

– У глобальних компаніях зараз використовується внутрішній банкінг – коли юзери інших сервісів можуть додатково отримати картку, кредит, додаткові банківські чи фінансові можливості. Ми активно працюємо над розробкою наших фінансових послуг. Це великий комерційний і додатковий сервіс.

Подякувати 🎉