
Фото: УНІАН
У жовтні в «Міжнародних Авіалініях України» заявили про значне скорочення програми польотів і закриття частини маршрутів з 16 листопада. Щоб змінити свою фінансову модель, там планують сконцентруватися на прибуткових напрямках.
Міністр інфраструктури Владислав Криклій взагалі заявив про можливе банкрутство МАУ. На думку міністра, щоб цього не сталося, авіакомпанія повинна почати виплачувати борги перед державою.

Про те, що чекає найбільшу українську авіакомпанію, в інтерв'ю розповів президент МАУ Євген Дихне.
– Поясніть, будь ласка, що відбувається з «Міжнародними Авіалініями України»?
– Я бачу, що ви дуже хвилюєтеся, ставлячи це питання. Вам, напевно, так само дорога велика українська авіакомпанія, яка представляє Україну в усіх європейських столицях. Хочу і вас, і, найголовніше, наших пасажирів заспокоїти – авіакомпанія перебуває в контрольованому польоті. За останні роки у компанії досить серйозні фінансові труднощі через нерентабельність декількох рейсів. І саме сьогодні ми сформували новий розклад, що на етапі бюджетування 2020 року, як ми розраховуємо, призведе до того, що МАУ буде працювати беззбитково. Тому особливо переживати за долю компанії не варто. Всіх, хто любить компанію і розуміє її важливість, ми хочемо закликати допомогти нам пройти важкий зимовий період.
Протягом останніх років у МАУ досить серйозні фінансові труднощі через нерентабельність декількох рейсів. Хочу заспокоїти наших пасажирів – авіакомпанія перебуває в контрольованому польоті.
– Про які нерентабельні рейси йдеться?
– Більшість рейсів, які пов'язані з обльотом російської, кримської і донецько-луганської територій, були для авіакомпанії збитковими – збитковими удвічі. Тому що, крім того, що ми витрачаємо на таких рейсах більше грошей на паливо та більше льотного часу, ще й пасажири обирають інші компанії через тривалість перельотів. Коли ми на півтори години довше летимо в Пекін, ніж будь-які інші маршрути, які пасажиру пропонують наші конкуренти, природно, що пасажир обирає за умови рівної ціни іншу компанію. А ми навіть рівну ціну можемо витримувати тільки зі збитками, оскільки рейс для нас значно дорожчий.
– Зараз збільшується кількість лоукостів. Ви не боїтеся, що вони зовсім витіснять МАУ з ринку?
– Дивіться: авіакомпанія МАУ точно є мережевою компанією, і ми на ринку пропонуємо не абсолютно аналогічний продукт, як у лоукост-компаній, літаючих point-to-point. Наш продукт відрізняється. У МАУ є далекомагістральні рейси. Також за допомогою транзитної стратегії ми через аеропорт «Бориспіль» доставляємо пасажирів з усіх точок України в усі столиці Європи і в деякі столиці світу. Тому у нас не ідентичний продукт.
По-друге. Ми живемо в країні, яка сьогодні в Європі має найнижчий дохід на душу населення. Нам важко конкурувати з європейськими компаніями, які працюють на багатому ринку, а рейси в Україну для них – це тільки частина моделі роботи. Особливо за умови, що в Україні умови ведення бізнесу для авіаційних компаній значно гірші: немає дешевих грошей; немає можливості бурхливого розвитку через низьку купівельноу спроможність власного населення; ПДВ на повітряні судна, ввезення, запасні частини; акциз на паливо, який призводить до збільшення його вартості в Україні; брак палива і, відповідно, дуже велика частка експорту, що тримає ціни дуже високими. Ситуація непроста.
Щоб зберегти національну авіакомпанію, яка літає за хабовою моделлю, також зберегти аеропорт «Бориспіль» як хаб, а разом з цим зберегти 9-10 тисяч робочих місць, компанію повинні підтримати всі стейкхолдери. Десь – держава, яка може створити певні більш сприятливі умови; десь – наші контрагенти, які продемонструють терпіння до поточних оплат з відстрочкою з зими ближче до літа. Цей діалог допоможе зберегти компанію, яка потрібна всім.
Ми живемо в країні, яка сьогодні в Європі має найнижчий дохід на душу населення. Нам важко конкурувати з європейськими компаніями, які працюють на багатому ринку.
Звісно, колектив МАУ повинен працювати значно ефективніше, тому що ніхто на ринку (на моє глибоке переконання) не повинен платити за чужу неефективність. Тому одним з основних завдань на період мого керування авіакомпанією буде робота над кращою ефективністю та кращим клієнтським досвідом.
– Вам не здається, що продаж несмачної кави за два євро – це дещо хибна політика?
– Ви зрозумійте, що кава – це, по-перше, справа смаку. Кожен любить свою каву, до якої він звик. Найсмачніша – у вас вдома, в кафе, в яке ви ходите. Будь-яка інша вам вже буде не такою за смаком. Тому важко, звичайно, визначити, якою кава має бути.
– Але два євро – це висока ціна за несмачну каву.
– Але ж ми конкуруємо зі світовими компаніями. Ми не можемо сьогодні достатньо заробити на тій пропозиції перельоту з пункту А в пункт Б. В МАУ вона дуже дешева. Ми так само, як всі інші компанії, йдемо цим шляхом – це не ноу-хау авіакомпанії МАУ, а необхідність заробітку на супутних продуктах. Це дає можливість авіакомпанії конкурувати.
Тому й бутерброд, і кава, які додатково продаються на борту, – можливість авіакомпанії вижити, пропонуючи конкурентну ціну на переліт. І вже ваше право – купити чи не купити. Ви можете купити каву в аеропорту не за 2 євро, а за 2,50. А, наприклад, у Франкфурті за 3,50 та ж сама кава, повірте, точно такої ж якості.
Ви можете на борту авіакомпанії Lufthansa купити каву за ті ж самі 2 або 2,50 євро. Це європейський стандарт. Тому що каву вам пропонують в інших умовах, з іншими технологічними складнощами. Тому, вибачте – це політика компанії.
– Я розумію. Але це викликає ненависть з боку ваших хейтерів.
– Голос хейтерів ми чуємо, тому що вони активні. А задоволений пасажир – він пасивний. І ще нам чути тільки голос українців. В авіакомпанії МАУ 70% пасажирів – іноземці, які абсолютно задоволені нашим сервісом. Він абсолютно конкурентний зі всіма сервісами інших компаній. Це те, про що я говорив: компанії потрібна підтримка саме тих задоволених пасажирів, які на противагу до голосу хейтерів могли б висловити в мережах свою думку.
Ми аналізували багато випадків критики авіакомпанії МАУ в мережах і переконувалися, що люди, які критикують, найчастіше взагалі не літають або літають один раз на рік.
Водночас, знаєте, ми аналізували багато випадків критики авіакомпанії МАУ в мережах і переконувалися, що люди, які критикують, найчастіше взагалі не літають або літають один раз на рік. А часто літаючі пасажири зовсім інакше ставляться до МАУ, тому що вони літають також й іншими компаніями і знають, що наш продукт достатньо конкурентний і не найгірший.
Я вважаю, що це елемент несправедливості щодо до компанії. Це не означає, що МАУ не потрібно багато чого змінювати, прислухаючись до думки хейтерів. Кожен випадок розглядається. З моїм приходом цьому приділено значно більше уваги. Визначається, справедлива чи несправедлива критика, чи треба щось змінювати.
Дійсно, прийнято рішення, щоб багато питань в компанії змінити, особливо, що стосується уваги до пасажира, можливості обміну думками з ним, допомоги у важких моментах. Будуть розроблені та впроваджені нові технології спілкування, які дадуть кожному пасажиру відчуття того, що авіакомпанія про нього піклується.
– МАУ належить Ігорю Коломойському. Ваші критики стверджують, що через це компанія навряд чи буде мати бодай коли проблеми з нинішньою владою. Як ви це можете прокоментувати?
– Я не прийшов сюди працювати на якісь особистості – точно. Мій інтерес до роботи в компанії – це вивести її на нові рубежі успіху. Тому я працюю на компанію. Кому вона належить – особисто для мене не має жодного значення. Там працює 2800 чоловік, яким теж абсолютно все одно, на кого вони працюють. Вони хочуть успіху своєї компанії. Це якісний персонал, гарні люди.
Я як президент МАУ не бачу, щоб на політику компанії, на плани розвитку та бюджет 2020 року, який ми хочемо зробити прибутковим (принаймні беззбитковим), впливали особистості засновників і власників компанії.
Я не бачу, щоб на політику компанії, на плани розвитку і бюджет 2020 року, який ми хочемо зробити прибутковим (принаймні беззбитковим), впливали особистості засновників і власників компанії. Я як президент МАУ цього не відчуваю. Це просто, скажімо, дуже успішний міф в Україні. Довгий час проти засновника нашої компанії провадилась публічна кампанія з боку минулої влади, створено дуже негативну думку, яка, в свою чергу, має вплив на МАУ. На жаль, ми живемо з цим, і це тільки ускладнює нам рух вперед. Але я вас запевняю – для розвитку компанії це абсолютно незначний факт.
– І все-таки як ви збираєтесь змінювати компанію з часом?
– Дивіться, я довгий час був головою авіаційного комітету Торговельно-промислової палати. Всі проблеми авіаційної галузі я знаю не з чуток. Я дуже сподіваюся на діалог з владою, з урядом про те, щоб створити для всіх авіаційних компаній (не тільки для МАУ) більш прийнятні економічні умови – щоб українські компанії були конкурентними.
Кожна країна підтримує свої авіакомпанії. Я можу перерахувати десятки країн, які вкладають гроші та сили в лобіювання інтересів свого бізнесу. І ось на це ми теж розраховуємо. Перш за все на те, що держава зрозуміє значимість компанії. Їй потрібно бути обов'язково прибутковою – щоб вона могла сама себе утримувати. Потрібно нести український прапор по всьому світу з гордістю. Ми зробимо все для того, щоб нами пишалися також і наші пасажири.
– Чого ви чекаєте від держави найближчим часом?
– Ось тих питань, які я перерахував, буде на першому етапі достатньо: зняти акциз з авіаційного палива, який більше ніде не стягується у світі; звільнити авіакомпанії від ПДВ на ввезення повітряних суден і на запасні частини, що дуже ускладнює процедуру отримання запчастин, розмитнення, встановлення на літак. Літак не знаходиться на території України – він оперує в міжнародних аеропортах. Тобто він взагалі має бути звільнений від ПДВ. У всьому світі так.
Я дуже підтримую позицію міністра інфраструктури, який вважає, що потрібно зняти ПДВ на внутрішніх перельотах для того, щоб стимулювати вартість перельоту. Це теж буде одним з моментів, який знизить вартість квитка й активізує внутрішні рейси. Тому що вони, між іншим, досить складні для реалізації.
Жодна авіакомпанія не змогла успішно побудувати бізнес на внутрішніх рейсах – тільки МАУ за рахунок транзиту.
Жодна авіакомпанія в світі не змогла успішно побудувати бізнес на внутрішніх рейсах – тільки МАУ за рахунок транзиту. 70-80% пасажирів, які летять з Херсона до Києва, – це пасажири, які вилітають потім в інші країни. І тільки за рахунок цього ми сьогодні можемо виконувати рейси Київ – Херсон, Київ – Івано-Франківськ, Київ – Чернівці та інші.
– Ви вважаєте, що податки на внутрішні рейси вдасться знизити?
– Я сподіваюся, що міністру інфраструктури вдасться переконати уряд у тому, що авіаційна галузь є невід'ємною частиною інфраструктури України, попри те, що вона знаходиться у руках приватних компаній. Що це важливо для України і що потрібно докласти всі зусилля для того, щоб сприяти розвитку цієї галузі. Ми знаємо приклади, де країни зі значно більш успішною економікою втратили свою авіаційну компанію. В Угорщині компанія Malev, яка була хабом для Будапешта, пішла з ринку.
До речі, Air France, British Airways, Lufthansa – кожна компанія у своїх звітах показує збитки за минулі роки, збитки за дев'ять місяців. Але це ж не означає, що вони повинні піти з ринку. Це означає, що потрібно вибудовувати нові стратегії і що цим компаніям потрібна підтримка.
Наприклад, коли Росія заборонила перельоти через російську територію, Грузія протягом декількох тижнів надала фінансову допомогу Грузинським авіалініям для обльоту російської території. Країни дбають про те, щоб зберегти свою авіаційну присутність на світовій карті. І це важливо – це політика держави. Ми і так досить мало робимо для промо України.
Я вважаю, що авіакомпанія МАУ робить це не для промо самої компанії – вона робить це все для України. Ми несемо український прапор, ми маємо форму бортпровідників у кольорах українського прапора. Ми пишаємося тим, що ми – українська компанія і представляємо країну на всіх світових точках. По-моєму, це обов'язково вимагає підтримки від усіх небайдужих українців, які вважають, що потрібно продовжувати розвиток гордості української нації.