MM-менеджер із ручним єнотом, обіймач тварин, аеродизайнер, черга-мен — сьогодні в Україні пропонують чимало цікавих, подекуди дивних вакансій. За кордоном пішли ще далі: тут шукають перевертальника пінгвінів, web-гарднера, визначальника статі курчат, IT-євангеліста тощо.
Зі свого боку запитання на співбесідах неабияк нервують шукачів роботи в Україні. Наприклад: «Що, якби вам запропонували рекламувати фуфломіцин?» і «Чи є у вас зв`язки з поліцією»? За кордоном натомість цікавляться: «Як би ви протестували тостер?» чи «Скільки бігмаків щорічно продає Макдональдс у США?»
дослідило, які оригінальні вакансії сьогодні пропонують в Україні та світі та про що роботодавці запитують потенційних співробітників.
Ринок праці стрімко змінюється. Уже сьогодні функціонують магазини без касирів, з’явилися нові інформаційні технології, штучний інтелект, мови програмування тощо. Загалом світові тенденції ринку праці направлені на автоматизацію та діджиталізацію професій. Тому не дивно, що найбільше незвичних вакансій сьогодні створюється в IT та банківських сферах.
І Україна — не виняток. Наприклад, у нас шукають Information Security Analyst (аналітиків інформаційної безпеки), що захищають інформаційні системи від зламу, проникнення та кібератак. А у фінансовій сфері потребують Quantitative Analyst — фінансових математиків. Їхній основний напрямок діяльності — ціноутворення та ризики похідних фінансових інструментів.
Навіть звичайна вакансія може передбачати незвичайні обов'язки. Наприклад, компанії беруть у штат «подразника». Така людина трясе систему, випробовуючи її на стійкість, та показує її вразливості. За цією ж методикою компанії наймають хакерів, які зламують їхні сервери: вони знаходять слабкі місця в системі безпеки.
У нашій практиці були продакт-оунери, яких ми наймали для нашого клієнта — великої логістичної компанії. Головне завдання цих людей — бути амбасадором кінцевого споживача, відстоювати його інтереси, перебуваючи в опозиції до всієї компанії. Зокрема, сперечатися, лаятися та воювати з топ-менеджментом.

Ольга Рєчкіна
директорка цифрового консалтингового агентства «Ольшанський і Партнери»
Вакансії в Україні, які нас вразили:
- Алкоагент 5 разів на тиждень має відвідувати по 9 ресторанів і пабів, де безкоштовно куштуватиме їжу та напої. Він повинен фотографувати страви та напої, стежити за тим, щоб вони збігалися з картинками в меню.
- Черга-мен — людина, що стоїть у черзі за гроші. Постійне місце роботи — держустанови та розпродажі в магазинах. До речі, гонорар за таку роботу — від 200 грн за годину.
- «Київзеленбуд» нещодавно шукав фахівців із розведення білок. Резюме на цю вакансію надходили навіть із Техасу.
- На круїзний лайнер був потрібен SMM-менеджер із ручним єнотом. Напевно, єнот мав допомагати фахівцеві писати пости.
- Ще: андеррайтер (банківський співробітник), актуарій (фахівець з оцінювання людського життя), крафтер (художник-оформлювач), дослідник-генеолог, оператор дронів, архітектор даних, криптовалютний консультант, Scoremaker (економіст відділу ризиків).
Незвичайні запитання на співбесідах
Ставити дивні запитання на співбесідах вже стало звичайною практикою фахівців із персоналу (HR). Експерти стверджують, що такі запитання дають розуміння, чи збігаються цінності компанії з цінностями людини, розкривають головні тверді та м'які навички (hard та soft skills), які будуть потрібні в роботі. У цьому українські роботодавці не відстають від своїх західних колег.
Пам’ятаю, як я проходила співбесіду в Jooble на позицію рекрутера, і мене питали: «Де б ти шукала космонавтів у NASA?» та «Що б ти робила, якби за тиждень тобі треба було знайти 100 прибиральниць?» Ці запитання спрямовані на виявлення нестандартного мислення, пошук альтернативних каналів, перевірку на стресостійкість.

Альона Живець
Recruiter сайту з пошуку роботи Jooble
Андрій Роговський, консультант, вважає, що зазвичай ейчари ставлять такі запитання, на які очевидні два варіанти відповідей, але обидва вони неправильні. Потрібно запропонувати свій. Наприклад: «Барметал — дорогий і швидкий, хмари — дешеві та повільні. Що краще для вирішення такого кейса?» У цій ситуації потрібні нестандартні відповіді», — зазначає експерт.
Донедавна фраза: «Ким ви бачите себе через 5 років?» — була однією з найбільш популярних на співбесідах. Наразі роботодавці дізнаються не тільки про ваш досвід, але й, наприклад, про групу крові та знак зодіаку, бо інколи добирають співробітників за цими критеріями. І не лише.
На жаль, кандидат не завжди вміє добре себе показати на інтерв’ю. Тому бувають ситуації, коли співбесіда більше нагадує сеанс психотерапії.
Коли інтерв'ю начебто йде добре, але не вистачає якихось маркерних показників, я ставлю запитання, щоб розслабити людину та дати їй можливість відчути себе у своїй тарілці. Наприклад: «Ви руки або голова?» Руки — виконавці, голови — стратеги, менеджери. Важливо, що тут немає поганих варіантів. Людина-руки на керівній посаді буде лізти в операційну діяльність, а голова в ролі виконавця не покаже бажаних результатів.
Запитання: «У чому ваша сила?» — визначає позиціонування людини та змінює розмову. У відповіді хочеться почути про перевагу людини, її козир в роботі, і не важливо, піде мова про хард, софт або про взагалі інші якості. «Уявіть собі, що у вас карт-бланш — у яку компанію ви хотіли б потрапити?» — запитання знімає напругу людини, дає їй подумати та озвучити власні кінцеві цілі.

Антон Ванін
Recruitment Team Lead, BAKOTECH
Перевіряють кандидатів і простими запитаннями, наприклад, як би він діяв у разі скандалу клієнта або за неадекватної оцінки своїх здібностей. Водночас стежать за реакцією людини. Разом із тим рекрутер у будь-якому разі повинен поставити стандартні запитання про освіту, досвід і навички, щоб підтвердити кваліфікацію пошукача. Однак він може додати до переліку запитань і незвичайні пункти.
У себе в агенції кандидата на посаду менеджера з продажів ми просимо уявити тварину та детально описати, що вона робить, де перебуває. Це допомагає зрозуміти, який підхід у роботі використовує кандидат. Ідеальний кандидат — тварина, яка рухається вперед, загартована, це внутрішнє відчуття менеджера з продажів.
Для когось може бути незвично, але в нас є практика, що ми на одному з етапів співбесіди граємо з кандидатом в Alias. По-перше, гра показує, як людина проявляє себе в команді. По-друге, відразу можна побачити стратегію комунікації: вона пояснює зрозумілою мовою чи підстроється під опонента та як реагує на програш чи перемогу.

Слава Кондрацька
HR Generalist агенції комунікацій «ВАРТО»
Ще один вид співбесіди — стресове інтерв'ю. Тут роботодавець намагається вивести зі стану рівноваги потенційного працівника, кандидата, поставити його в таку ситуацію, в якій він гарантовано відчує себе некомфортно. Також використовується якесь запитання або дія, до яких кандидат не буде готовий. Відповіді на нестандартні запитання на співбесіді дають ейчарам інформацію, чи підходять кандидати на певні посади, як вони адаптуватимуться до культури компанії, долатимуть труднощі, позиціонуватимуть себе у спілкуванні з колегами тощо.
Найчастіше така співбесіда проводиться для:
- співробітників банків, сфери продажів, відділів роботи з клієнтами;
- страхових агентів, кредиторів;
- психологів;
- фахівців зі зв'язків із громадськістю, телеведучих, журналістів;
- офіс-менеджерів.
На співбесіду на таргетолога в ізраїльське онлайн-казино потрібно було пройти поліграф. Питали, чи крав я на попередніх місцях роботи, мої батьки разом чи в розлученні (директор вважав, що співробітники з неповних сімей нечесні), чи є в мене дівчина та чому я обрав цю професію.
А співбесіда в фармацевтичну фірму в Україні тривала 1,5 години. З цікавих питань пам’ятаю: «Що для вас важливіше, процес чи результат? Чи ототожнюєте ви себе із самураєм? Що, якби вам запропонували рекламувати фуфломіцин»?

Нікіта Наконечний
СЕО Digital Monster Agency
Як проходять співбесіди за кордоном?
Тут фантазія роботодавців безмежна. Наприклад, компанія Marriott International створила Facebook-застосунок для відбору фахівців My Marriott Hotel. За його допомогою кандидати змогли побувати на кухні Marriott.
Усього за два тижні до гри, де кожен може відкрити власний ресторан, управляти бюджетом закладу та навчати персонал, запрошувалися користувачі з 80 країн. У Marriott була цілком конкретна мета — залучити кандидатів-міленіалів на позиції у сфері гостинності та запропонувати їм щось зовсім незвичайне у процесі рекрутингу.

Мобільний застосунок Knack для проведення співбесід є в Apple Store. Він дає змогу оцінити досвід кандидата за допомогою гейміфікації. Застосунок пропонує три гри на вибір: Wasabi Waiter, Bomba Blitz і Meta Mage. Гра поміщає кандидата на місце офіціанта в японському ресторані, його мета — отримати замовлення, проаналізувати настрій клієнта, швидко знайти рішення. Так рекрутер побачить рівень емпатії пошукача, його здатність брати на себе відповідальність, швидкість знаходження рішень.
Відома автомобільна компанія об'єднала зусилля із загадковим музичним брендом, щоб заповнити більше тисячі вакансій інженерів-електронників і програмістів. Для цього був розроблений безкоштовний застосунок змішаної реальності (mixed reality), доступний на iTunes і Google Play. Під час гри кандидати детально розбираються в конструкціях електромобілів, але водночас їм потрібно складати пазли, послідовно зламуючи коди. Тут перевіряються такі якості, як допитливість, наполегливість, здатність до нелінійного мислення та розв'язання нестандартних проблем.
Додаток Knack дає змогу оцінити досвід кандидата через гру.
Ще один цікавий приклад незвичного рекрутингу — досвід компанії Deutsche Bahn. Найбільший німецький залізничний оператор Deutsche вирішив залучити молоді таланти. Компанія поекспериментувала з віртуальною реальністю та стала пропонувати кандидатам на ярмарках вакансій VR-шоломи, щоб ті відчули себе в ролі співробітника. Таким чином розраховували заповнити масові вакансії кондукторів і електриків. Після цього Deutsche Bahn стала отримувати в 5–10 разів більше заявок із ярмарки, а найголовніше — тепер у потоці переважали більш якісні кандидати.
Найбільш потрібні навики у 2021 році
Ринок професій в Україні змінюється швидко, прямуючи в руслі яскравих світових тенденцій. З'являються нові технології, послуги та потреби, а за ними абсолютно нові професії та вакансії. Серед них: архітектор інтернету речей, біотехнолог, ГМО-агроном, експерт із Big Data, Product designer, організатор VR/AR-трансляцій тощо.
Згідно з дослідженням Deloitte, найбільш потрібними навичками у 2021 році стануть:
- робота зі штучним інтелектом;
- машинне навчання;
- хмарні обчислення;
- кібербезпека;
- аварійне відновлення;
- робота з віртуальною та доповненою реальністю;
- використання технології блокчейн;
- застосування комп’ютерних технологій у галузі охорони здоров’я та UX-дизайн.
Проте Україна все ще відстає від світу, хоча роботодавці все частіше шукають спеціалістів нових професій. Водночас багато компаній під час співбесіди продовжують тестувати розумові здібності кандидатів за допомогою дивних питань. Цікаво, що вони придумають на майбутнє?
Топ незвичайних вакансій за кордоном:
- Гід по вбиральнях допомагає туристам знайти туалет. У Японії таких спеціалістів навіть влаштовують на держслужбу. Вартість такої послуги від 6 центів.
- IT-євангеліст професійно займається пропагандою у сфері інформаційних технологій. Він просуває технології та продукти, пише про них статті та блоги, проводить семінари та презентації.
- Шукач мурашок знаходить у мурашнику найкращих представників, які згодом продовжуватимуть свій рід на штучних мурашиних фермах.
- Поспати на роботі за гроші можна у нью-йоркському Музеї сучасного мистецтва. Тут є штатні посади для жінок, що випивають снодійне та сплять у вигляді виставкових експонатів.
- Стрингер — журналіст-екстремал, який працює в зонах природних катастроф, під час воєнних дій, масових заворушень тощо.
- Перевертач пінгвінів ставить птахів на ноги. І тим самим сприяє збереженню цього біологічного виду.
- Розправляч подушок бореться зі згинами на подушках і простирадлах у люксових готелях.
- Оператор визначення статі курчат добирає харчування та умови подальшого утримання майбутніх курочок та півників.
- Тренд-хантер першим відстежує модні тенденції конкретної цільової аудиторії. Ця інформація важлива виробникам одягу, взуття й аксесуарів для розроблення продукції.
- Web gardener очищає сайт від застарілих посилань, оновлює сторінки та змінює зовнішній вигляд сайту.
- Прибиральник айсбергів працює на нафтові компанії та прибирає глиби льоду на шляху кораблів.