Facebook Pixel

Законопроєкт про судоустрій: які «баги» знайшла Венеціанська комісія

Ольга Лопушанська
заступниця виконавчого директора Асоціації правників України зі зв’язків з органами влади, к.ю.н.

9 жовтня 2020 року Європейська комісія «За демократію через право» (Венеціанська комісія) ухвалила висновок щодо проєкту закону «Про внесення змін до закону «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності Верховного Суду та органів суддівського врядування» (3711). Із тим, які зауваження та поради надала комісія, можна ознайомитися нижче.


Якість законодавчого процесу

Венеціанська комісія звернула увагу на неефективний законодавчий процес в Україні, що проявляється у значній кількості фрагментарних проєктів законів, які часто приймаються поспіхом і, як наслідок, визнаються неконституційними Конституційним судом. Відтак, увесь процес необхідно розпочинати знову.

Безумовно, питання законодавчого процесу в Україні потребує значної уваги парламенту.

Крім того, вкотре наголошу на тому, що ефективна робота над підготовкою законопроєктів неможлива без долучення до процесу стейкхолдерів і громадянського суспільства.

У п. 30 Висновку комісія заявила про важливість аналізу ситуації перед розробкою законодавчих змін, зокрема, щодо судової реформи, а також на необхідності прозорого та інклюзивного діалогу з усіма зацікавленими сторонами навіть за умови необхідності внести термінові зміни.

Зроблено акцент на важливості стабільності законодавства з питань судової системи. Натомість наразі через багаточисельні незавершені спроби його змінити судоустрій України знаходиться на перехідному етапі.

Варто зазначити, що Венеціанська комісія звернула також увагу і на погане виконання ухвалених законів, що можливо через корупцію та відсутність доброчесності в окремих частинах судової системи.

Загальна криза у судовій системі

У Відкритому зверненні Асоціації правників України щодо ситуації у судовій системі країни наголошували на низці проблем:

  • заблоковані процедура добору суддів та конкурс до Вищого суду з питань інтелектуальної власності через припинення повноважень членів ВККСУ;
  • відчувається нестача суддівських кадрів;
  • актуальні проблеми із матеріально-технічним забезпеченням судів;
  • заважає намагання влади обмежити суддівську винагороду і втручатися у діяльність суддів;
  • окремі рішення самих судів свідчать про комплексну та глибоку кризу у правосудді.

На жаль, досі відповіді від влади отримано не було. Проте Венеціанська комісія також звернула увагу на глибоку кризу судової системи в Україні.

Слід зауважити, що у процесі консультацій влада поінформувала Венеціанську комісію про те, що законопроєкт №3711 покликаний вирішити термінові питання, пов’язані із набуттям чинності закону №193-ІХ і рішеннями Конституційного Суду України. Натомість готується комплексний законодавчий акт для імплементації широких змін.

З огляду на зазначене, комісія звернула увагу, що роль проєкту № 3711 повинна бути обмежена такими завданнями, як:

  • відновлення Вищої кваліфікаційної комісії України для заповнення близько 2 тис. вакансій суддів;
  • інтеграція Верховного Суду України у Верховний Суд.

Верховний Суд і Верховний Суд України

Венеціанська комісія звернула увагу на те, що ситуація з реєстрацією юридичної особи Верховного Суду повинна бути виправлена.

Влада повинна знайти рішення у рамках визначення Конституційного Суду України, відповідно до якого існує єдиний Верховний Суд.

Комісія вважає, що положення про розпуск Верховного Суду України слід виключити, виходячи із рішення КСУ про існування єдиного Верховного Суду.

У висновку приділено увагу питанню кількості суддів Верховного Суду. У законопроєкті № 3711 виключається норма про максимальну кількість суддів і передбачено, що ВРП визначатиме таку кількість. Комісія надала рекомендації для вдосконалення цієї процедури.

Зазначено, що за будь-якої реорганізації Верховного Суду слід дотримуватися основних принципів незмінюваності суддів.

Вища рада правосуддя

Комісія констатувала те, що питання доброчесності членів ВРП є невідкладним і має вирішуватися без зволікання.

У висновку вказано, що ВРП не повинна отримати жодних нових повноважень. Питання підпорядкування ВККСУ Вищій раді правосуддя, а також передання їй частини повноважень Державної судової адміністрації України варто розглядати у рамках широкої реформи.

Вища кваліфікаційна комісія суддів України

Позитивно оцінене положення законопроєкту № 3711 щодо створення конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посад членів ВККСУ із залученням міжнародних експертів. На думку Венеціанської комісії, такий склад конкурсної комісії сприятиме довірі громадськості та може допомогти у подоланні питань корпоративізму.

Разом із тим Венеціанська комісія наголошує на тимчасовості такого інструменту як залучення міжнародних експертів до відбору членів ВККСУ.

Комісія пропонує змінити процедуру залучення міжнародних експертів. Замість того, щоб визначені суб’єкти формування комісії інформували ВРП про свої кандидатури, пропонується, щоб ВРП зробила офіційний запит міжнародним організаціям, які «можуть бути легко визначені як давні партнери України у реформі судової системи».

Водночас, комісія наголошує на тому, що перелік цих міжнародних організацій повинен бути таким же вузьким, як у випадку з Вищим антикорупційним судом.

Комісія звернула увагу на необхідності дотримання європейських стандартів щодо участі суддів у проведенні оцінювання суддів.

Міжнародні зобов’язання України

Під час консультацій із Венеціанською комісією українська влада поінформувала про те, що «більш широка реформа судової системи» буде передбачена окремим законодавством, зокрема для виконання зобов’язань перед Європейським Союзом і Міжнародним валютним фондом.

Слід констатувати, що Україна повинна перевірити доброчесність ВРП до кінця жовтня 2020 року. Проте наразі навіть відповідного законопроєкту у парламенті не зареєстровано.

Зауважено, що повноваження всіх членів ВККСУ, а не тільки визначеного кворуму у проєкті № 3711, повинні продовжуватися до призначення нового члена для забезпечення стабільності ВККСУ.

У висновку вказано, що положення у законопроєкті № 3711, в яких йдеться про підпорядкування ВККСУ Вищій раді правосуддя, слід виключити.

Венеціанська комісія зазначила, що під час майбутньої реформи необхідно дотримуватися європейських стандартів незалежності судової влади.

Комісія вкотре звернула увагу на необхідності призначити близько 2 тис. суддів першої і другої інстанцій. При цьому робота, яку провела ВККСУ, повинна стати основою для таких призначень.


Як підсумок, залишається сподіватися, що зауваження, які надала Венеціанська комісія, будуть враховані для підготовки якісних законодавчих актів, виконання міжнародних зобов’язань України, а також ефективного завершення судової реформи найближчим часом.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора