Руйнівний вплив війни відчувається всюди, навіть там, де активних бойових дій немає. Насамперед це позначається на зниженні рівня життя пересічних громадян через зростання цін, девальвацію національної валюти, зменшення доходів чи навіть втрату роботи.
А зменшення доходів найманих працівників і зростання безробіття є наслідком втрат бізнесу внаслідок війни. І не завжди ці втрати зумовлені тим, що виробничі потужності чи складські приміщення розтрощено бомбовими чи ракетними ударами ворожої російської авіації чи артилерійськими снарядами.
Великою мірою проблеми бізнесу в тилу спричинено руйнацією логістичних ланцюгів збуту продукції, проблемами в бізнес-партнерів і масовим скороченням попиту через втрату споживачів, адже багато українців виїхали за кордон або стали внутрішньо переміщеними особами.
Тобто фактично всі підприємці, чий бізнес був орієнтований на внутрішній ринок, зазнали суттєвих втрат, оскільки саме внутрішній ринок першим постраждав під час війни й далі скорочується.
Ще більше постраждали ті галузі економіки, які були розраховані на залучення зовнішнього попиту для існування та розвитку.
Насамперед це сфера розваг, до якої, зокрема, належать туристичний бізнес і ринок азартних ігор, які розвивалися в синергетичному зв’язку між собою завдяки зовнішньому туристичному потоку.
Найбільше постраждав наземний сегмент гемблінгу, левову частку споживачів якого становили іноземці (50 — 60%). До речі, зазвичай, казино та зали гральних автоматів розміщувалися в 4- і 5-зіркових готелях.
Під час війни туристичний потік до України з-за кордону припинився. Саме тому 80 — 90% легальних наземних гральних закладів зараз не працюють навіть у тих містах, де не зруйновано інфраструктуру й не велися активні бойові дії.
Сподіватися на те, що ситуація найближчим часом, поки триває війна, може кардинально змінитися і ринок азартних ігор швидко переорієнтується на внутрішнього споживача, не варто.
По-перше, зараз громадянам України не до розваг — вижити б. А по-друге, українці – не азартна нація й навряд чи змінять свої звички після війни.
Про що, до речі, свідчить соціологічне дослідження на тему «Ставлення українців до гемблінгу», проведене компанією Info Sapiens у партнерстві з Ukrainian Gambling Council за кілька тижнів до початку війни.
За його результатами з’ясувалося, що абсолютна більшість українців – 92,8% — не мали особистого досвіду азартних ігор на гроші впродовж останніх 12 місяців. І лише 8,2% опитаних хотіли б зіграти хоча б в один вид азартних ігор у майбутньому. Нагадаємо, що в жовтні 2021 року тільки 7,2% громадян України хотіли б зіграти хоча б в одну з азартних ігор. Бачимо чітку тенденцію не азартності українського суспільства.
Що це означає? Без потоку туристів наземному гральному бізнесу буде важко вижити. А потік туристів в Україну відновиться лише після закінчення війни. Тому ключову роль у відродженні гемблінгу відіграватиме чинник закінчення війни, а також допомога від держави та популяризація України в усьому світі.
Саме тоді, після перемоги, відновиться й синергія туристичного та грального бізнесу, а сфера розваг знову знайде своїх іноземних споживачів.