Враховуючи ухвалення великої кількості законодавчих актів у медичній сфері протягом 2020 року у зв’язку із пандемією, важко виділити топперелік змін, адже всі медичні заклади сконцентрували свою діяльність на протидії поширення COVID-19 та наданні допомоги хворим.
Тому законодавець взяв за основу для внесення змін саме всесвітню проблему – подолання коронавірусу, що потребує негайного вирішення.
Одним із основних документів щодо протидії пандемії, який встановлює певні обмеження, є постанова КМУ № 641 від 22 липня 2020 «Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
Постанова регламентує порядок встановлення протиепідемічних заходів. Уряд декілька разів намагався заборонити проведення планових операцій через поширення пандемії, але, в результаті, цього не зробив.
Ця заборона могла б завдати значної шкоди пацієнтам, стан здоров’я яких значно погіршився б через не проведення необхідних операцій, а медпрацівники зазнали б морального тиску з боку постраждалих. Адже пандемія не є підставою знехтування іншими важкими захворюваннями.
Важливі зміни відбулися під час другого етапу реформування медицини з 1 квітня 2020 року. По-перше, це введення обов’язкових електронних медичних записів для всіх закладів охорони здоров’я, що мають контракт із Національною службою здоров’я України (далі – НСЗУ).
Електронний медичний запис є складовою інформації про пацієнта, що збирають у медичному закладі, зберігають у медичній інформаційній системі та відправляють до Центральної бази даних.
Вимога стосовно переходу на електронний документообіг внесена до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, кваліфікаційних характеристик і посадових інструкцій фахівців охорони здоров’я.
Таке нововведення значно полегшить процедуру надання медичних послуг, а саме: спростить введення медичної документації, забезпечить безперервний доступ лікарів до інформації щодо пацієнта, яка необхідна для надання медичних послуг, а головне, забезпечить неможливість підробки або «переписування» даних про лікування та діагностику пацієнта.
Всі свої дії лікар продовжуватиме фіксувати в медичних формах – в електронних медичних записах. Робити це він повинен відповідно до встановлених інструкцій, дотримуючися вимог нормативних документів.
По-друге, змінилася процедура фінансування медичних закладів, які уклали договір із НСЗУ. Медичні послуги, в рамках програми медичних гарантій, оплачуватимуться НСЗУ за прямими договорами з медзакладами.
Відповідно до п. 4 постанови КМУ №65 від 5 лютого 2020 року «Деякі питання реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2020 році та I кварталі 2021 року», программа медичних гарантій включає пакети медичних послуг, пов’язані з наданням за принципом екстериторіальності:
- 1) екстреної медичної допомоги;
- 2) первинної медичної допомоги;
- 3) вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги;
- 4) третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги;
- 5) паліативної медичної допомоги;
- 6) медичної реабілітації;
- 7) медичної допомоги дітям до 16 років;
- 8) медичної допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами.
Але НСЗУ оплачує лише надання медичних послуг, а не інші витрати (купівля ліків, проїзд тощо).
Безоплатні медичні послуги діляться на екстрену медичну допомогу та планову. Надання екстреної медичної допомоги та, якщо необхідно, госпіталізації оплачує НСЗУ всім пацієнтам, які її потребують, навіть тим, у кого не підписана декларація із сімейним лікарем.
На відміну від екстреної, для надання безоплатної планової допомоги обов’язковим елементом є декларація із сімейним лікарем, щоб НСЗУ могла бачити всі деталі про стан здоров’я хворого в електронній базі та всі необхідні послуги для нього, які входять до програми медичних гарантій.
НСЗУ виділила 5 кроків для отримання безоплатної планової медичної допомоги:
- 1. Отримати електронне направлення від вашого лікаря.
- 2. Обрати лікувальний заклад та необхідного вам лікаря.
- 3. Записатися на прийом.
- 4. Отримати медичну допомогу, яку оплатить НСЗУ.
- 5. В разі неякісного надання медичних послуг чи вимагання лікарем будь-яких коштів за проведене лікування, подати скаргу до НСЗУ.
По-третє, медичні заклади, що надають вторинну медичну допомогу, також перестали бути бюджетними закладами та стали неприбутковими підприємствами. Провідним законом для них став Господарський кодекс України.
Відтепер медичні установи, що надають спеціалізовану медичну допомогу, так само як і первинна ланка, мають можливість самостійно розпоряджатися власними коштами, складати план дій, що необхідні для ефективного функціонування закладу, оновлювати обладнання, встановлювати зарплати медпрацівникам та інше. Тобто, відбулася повна автономізація медичних установ.
Що стосується змін, які заплановані на 2021 рік, слід зазначити, що НСЗУ почала розробляти Програму медичних гарантій 2021, основною тезою якої є наближення медичної допомоги до пацієнта.
Основними шляхами її реалізації є розвиток амбулаторного рівня надання допомоги: лікування хворих на туберкульоз після виписки з лікарні на амбулаторному рівні, впровадження мобільної психіатричної допомоги, розширення державної програми реімбурсації «Доступні ліки» та розвитку медичної реабілітації.
У 2021 році до реімбурсації пропонують включити препарати для лікування шизофренії, афективних розладів, а також депресії, невротичних розладів та епілепсії. Розвиток медичної реабілітації полягає у допомозі пацієнтам із соматичними захворюваннями, що потребують значних коштів: інфаркт, інсульт, онкологічні захворювання та післяопераційна реабілітація.
Також у зв’язку з проведенням вакцинації від коронавірусу, яка запланована на 2021 рік, було розроблено проєкт Національного плану впровадження вакцини проти COVID-19 і проведення масової вакцинації. Тому у 2021 році нам слід очікувати і відповідні зміни у законодавстві, які можуть стосуватися встановлення цін на вакцину та алгоритму дій на проведення вакцинації.
Отже, можна зробити висновок, що більшість змін у медичному праві протягом 2020 року та ті, що плануються на 2021 рік, спрямовані на ліквідацію COVID-19 та збільшення фінансування медичних закладів.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора