Першу частину колонки ви можете прочитати тут
Минулого разу ми почали огляд законопроєкту №2194, який назвали новою земельною конституцією, — справді революційного в правовому регулюванні земельних відносин документа. Про основні зміни з його набранням чинності — в другій частині огляду.
Деталізовано порядок реалізації переважного права на викуп земельної ділянки сільськогосподарського призначення
Законом встановлюється черговість на переважне право купівлі земельних ділянок сільськогосподарського призначення:
— у першу чергу – особа, яка має спеціальний дозвіл на видобування корисних копалин загальнодержавного значення, якщо відповідно до інформації, отриманої з Державного земельного кадастру, така земельна ділянка перебуває в межах ділянки надр, наданої такій особі в користування, крім земельних ділянок, на яких розташовані об’єкти нерухомого майна (будівлі, споруди), що перебувають у власності особи, яка використовує земельну ділянку на праві власності, оренди, емфітевзису, суперфіцію, а також крім земельних ділянок для садівництва;
— у другу чергу – орендар земельної ділянки.
Переважне право купівлі земельної ділянки сільськогосподарського призначення може бути передано його суб'єктом іншій особі, яка відповідно до Закону може придбати у власність таку земельну ділянку.
Таке передання переважного права купівлі земельної ділянки сільськогосподарського призначення буде здійснюватися за письмовим договором між суб'єктом переважного права та особою, якій передається таке право, і підлягатиме державній реєстрації як обтяження прав на земельні ділянки.
Удосконалено механізм набуття права на земельну ділянку за давністю користування
Закон передбачає, що набуття громадянами права власності на земельну ділянку за давністю користування буде здійснюватися в порядку безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами згідно зі статтею 118 Земельного кодексу України в межах норм, визначених статтею 121 Земельного кодексу України. Фактично цей механізм прирівняний до інституту приватизації землі в межах норм, встановлених законодавством.
Врегульовано порядок формування лотів на земельних торгах
Законом передбачено, що земельні торги проводяться винятково у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував зафіксовану під час земельних торгів ціну залежно від лота:
— найвищу ціну за земельну ділянку;
— найвищу ціну за право користування чужою земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис);
— найвищу ціну за право користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій);
— найвищу орендну плату за земельну ділянку.
Встановлено, що розмір гарантійного внеску за лотом становить 5% стартової ціни продажу земельної ділянки чи права емфітевзису, суперфіцію або 30% стартового розміру річної орендної плати.
Також передбачено, що площа земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної або комунальної власності, право оренди, емфітевзису якої виставляється на земельні торги, не може перевищувати 20 гектарів. Такий підхід до розміру лота дасть змогу брати участь в аукціоні широкому колу осіб, а не лише великим гравцям.
Детально врегульовано механізм припинення права користування земельними ділянками, що використовуються з порушенням земельного законодавства
Новий Закон детальніше пояснює алгоритм реагування та правові наслідки порушення земельного законодавства для землекористувачів. Передбачені зміни до статті 144 Земельного кодексу України про припинення права користування на землю, які передбачають посилення відповідальності за порушення земельного законодавства.
У разі неусунення наслідків порушення земельного законодавства у 30-денний строк орган державного контролю за використанням та охороною земель або орган державного контролю за охороною довкілля звертаються до суду з позовом про:
— розірвання договору оренди, емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки або договору про встановлення земельного сервітуту;
— припинення права постійного користування земельною ділянкою.
Удосконалено порядок здійснення землеустрою та питання розроблення документації із землеустрою
Ухваленим Законом передбачено нові види документації із землеустрою:
— проєкт землеустрою щодо встановлення меж територій територіальних громад;
— технічна документація із землеустрою щодо резервування цінних для заповідання територій та об’єктів;
— технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж режимоутворювальних об’єктів культурної спадщини.
Документація із землеустрою розробляється в електронній та паперовій формах у вигляді схеми, проєкту, робочого проєкту або технічної документації. Затверджена документація із землеустрою є публічною та загальнодоступною.
Удосконалено порядок здійснення реєстрації речових прав на землю в частині іпотеки права оренди, емфітевзису та суперфіцію
Закон передбачає внесення змін до Закону України «Про іпотеку» в частині предмету іпотеки. Зокрема, предметом іпотеки може бути право оренди, емфітевзис чи суперфіцій.
Внесене до іпотечного договору іпотечне застереження буде документом, що посвідчує перехід такого права до іпотекодержателя, заміну особи користувача земельної ділянки в договорі емфітевзису чи суперфіцію, а також підставою для державної реєстрації такого права.
Як видно, Закон зачіпає широкий пласт регулювання земельних відносин і вносить суттєві зміни в правове поле земельної сфери. Звісно, кожен із напрямів потребує більш детального аналізу, але про це поговоримо вже в окремому матеріалі.
Далі буде…
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора