Facebook Pixel

Хто отримає зиск через нові правила гри на енергоринку

Андрій Герус
глава Асоціації споживачів енергетики і комунальних послуг

Вчора премєр-міністр Володимир Гройсман оголосив, що йде у відставку. Але у відставку він подасть у четвер після засідання Кабінету Міністрів у середу.

У зв’язку з цим стало особливо цікаво, що ж планується прийняти на засіданні Кабінету міністрів у середу. Виявляється завтра Кабмін планує прийняти декілька дуже масштабних комерційних рішень. Зокрема щодо запуску можливого нового ринку електричної енергії з 1 липня, що скоріш за все, спричинить стрибок цін.

Взагалі ідея нового ринку означає, що держава не регулює ціни виробників. Замість цього діють рівні правила гри та учасники перебувають в рівних конкурентних умовах.

Але у звязку із неготовністю цього ринку виникають перекоси, які треба оплатити. Таким чином, уряд завтра може вирішити накласти на дві державні компанії спеціальні обовязки у розмірі біля 80 млрд грн у рік. При чому на приватні компанії «ДТЕК» такі спеціальні обовязки не будуть накладені – вони будуть отримувати надприбутки, та ще додатково зароблять понад 10 млрд грн на цій «реформі».

Це можливе рішення уряду цікаве по ряду причин:

1. Згідно Конституції всі форми власності рівні. Чому ж тоді у вільний ринок уряд засовує свою руку і на одні компанії накладає спец обовязки, а на інші – ні?

2. Якщо ви вважаєте, що у держкомпаній нижча собівартість, то тоді може логічно проаналізувати собівартість всіх компаній? І може тоді виявиться, що «ДТЕК» закладає у тарифи вугілля низької собівартості по формулі «Роттердам+», заробляючи маржу понад 100%? Але цього чомусь вирішили не помічати.

3. Ці 80 млрд грн спец обовязків можна накладати пропорційно виробітку або виручці кожної компанії.

  • якщо пропорційно виробітку кВт-год, то на «Енергоатом» мало би піти 50% від цієї суми, а на «ДТЕК» біля 30% цієї суми
  • якщо пропорційно виручці, то на «Енергоатом» мало би піти 30% від цієї суми, а на «ДТЕК» біля 50%.

Але міністр Насалик чомусь пропонує, щоб все 100% навантаження пішло на держкомпанії і 0% на навантаження «ДТЕК» Ахметова. На кого працює Насалик?

Більше того, близько 20 млрд грн із спецобовязків – це оплата промислових «зелених» тарифів, на яких також заробляє компанія «ДТЕК». У тому, що ці тарифи частково покладаються на традиційну генерацію, є певна логіка. Але виникає питання, чому їх оплачує лише державна традиційна генерація, а традиційна вугільна генерація Ахметова їх не оплачує? Любиш кататися, люби і саночки возити. Чи всі рівні, але хтось рівніший у новому ринку?

Дуже сподіваюся, що уряд проаналізує цю пропозицію Насалика та відхилить її. Звичайно, це спотворення економічної конкуренції, на яке мала би бути оперативна реакція АМКУ.

По суті, якщо простими словами, то зараз ці спецобовязки на 80 млрд грн оплачують усі, а згідно нової «реформи» – будуть оплачувати тільки держкомпанії, а «ДТЕК» не буде платити. Ось так чомусь закінчуються ці «реформи», які в теорії колись були європейськими.

Пояснювати українцям на виборах такі багатомільярдні рішення на користь Ахметова буде дуже важко. Зрештою, така викривлена та сумнівна «реформа енергоринку» у вигляді непідготовленої лібералізації монополій – це відповідальність уряду. Пильно стежимо, що буде прийнято завтра.

Оригінал

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]