Коронацунамі, що вирує у світі, провело для бізнесу своєрідний стрес-тест. Головний урок, який слід винести з цього, – вміння бізнес-організму пристосовуватися та еволюціонувати цінується понад усе! А які бізнес-процеси допоможуть у цьому?
Досвід IT-ринку
Ринок IT-послуг і розробок виявився найбільш адаптивним і стійким до коронавірусного стрес-тесту. Чому? Один із секретів полягає в наступному: бізнес на цьому ринку вже давно використовував ті моделі та процеси, які на інших ринках поки навдивовижу.
Насправді віддалена робота для компаній IT-ринку жодним чином не знизила ефективність управління та якість ухвалених рішень. Темпи робіт і взаємодія всередині команди та між командами не постраждали.
Люди та взаємодія є важливішими за процеси та інструменти.
Ну а переведення багатьох офлайнових справ/турбот в онлайн взагалі не стало проблемою – вони ж живуть в онлайні!
У чому секрет? Це, звичайно ж, ідеологія та процеси виявлення споживчих переваг і гнучкого планування робіт під ці переваги.
Agile+Scrum
Agile означає живий, жвавий. Таку назву отримала базова ідеологія підходу до виконання проєктів з малопередбачуваним споживчим сприйняттям і слабо прогнозованим виглядом кінцевого продукту/послуги.
Ключове слово тут – живий, тобто такий, що еволюціонує, такий, що пристосовується. Погодьтеся, саме те, що потрібно для ривка після коронацунамі!
Розробники Agile-ідеології сформулювали основні її принципи у спеціальному маніфесті.
Ось як вони звучать:
- Люди та взаємодія є важливішими за процеси та інструменти.
- Продукт, який працює, є важливішим за вичерпну документацію.
- Співпраця із замовником є важливішою за узгодження умов контракту.
- Готовність до змін є важливішою за дотримання початкового плану.
Для менеджера/власника не з IT-ринку ці принципи звучать блюзнірством, бо суперечать, відкидають увесь накопичений поза IT-ринком досвід!
«Це хаос», — обурено реагував на мою презентацію один з присутніх на ній топів.
Але є хороша новина: хаос можна структурувати, і це працює!
Потрібний ступінь жорсткості, структуризації Agile-хаосу досягається завдяки застосуванню Scrum-інструментів планування та оцінки виконання. На цьому етапі моєї презентації всі учасники полегшено зітхають – нарешті знайомі та звичні терміни!
Термін Scrum запозичили з регбі, візуально він усім добре відомий, бо означає штовханину, звалище спортсменів навколо м'яча. Саме так Scrum-команди навалюються на проблему, що виникає, і намагаються швидко її розв'язати.
Плануйте закупівлі сировини та складників лише на один-два (максимум три) тижні.
Спільно з Agile-підходом для розумної мінімізації проблем, що виникають, Scrum-інструментарій використовує процедури раннього виявлення змін у потребах клієнтів і діях конкурентів. Такими інструментами є:
- User story – перелік важливих для майбутнього продукту/послуги особливостей поведінки споживачів. Вони пріоритезуються й називаються Product Backlog.
- Sprint – короткі (2-4 тижні) цикли виконання робіт, що мають чітко сформульовану, зрозумілу та узгоджену командою мету. Її досягнення дозволяє створити прообраз (increment) продукту, в якому вже задовольняються споживчі переваги з верхньої частини Product Backlog.
- Sprint Retrospective – доказова презентація отриманих протягом спринту результатів.
Як це працює
Потрібно зрозуміти та прийняти за істину: попит поствірусного періоду буде слабо передбачуваним, поведінка клієнтів – своєрідною й настороженою, постачальників – незговірливою. Отже, одразу випускати на ринок весь портфель продуктів — справа дуже й дуже ризикована. Як знизити ці ризики?
Тільки якщо виявите у своєму портфелі продукти/послуги з високою (бажано 100%) ймовірністю споживання.
Для ресторанів це перевірений варіант меню з привабливими цінами та гарантіями карантинної дистанції.
Для сервісних, рекламних, туристичних компаній і гравців шоу-ринків – пропозиції з чіткими гарантіями мінімізації ризиків зараження вірусом.
Після 2-3-місячної карантинної сплячки будь-який бізнес-організм не готовий до миттєвої мобілізації. І основне вузьке місце для всіх компаній – це розірвані ланцюжки постачань.
Як їх реанімувати після довгої сплячки, розуміючи, що впливати на постачальників особливо нічим, а конкурувати з іншими закупниками доведеться, до того ж досить жорстко?
Є тільки один спосіб – насичувати канали постачань маленькими порціями замовлень сировини та складників, які використовуватимуться лише для продуктів/послуг з найвищим ступенем імовірності попиту у споживача.
Не високомаржинальних. Не найпопулярніших раніше. Не тих, залишки яких є на складах (треба ж їх кудись дівати, сказав учасник мого семінару). Не найулюбленіших вашими шеф-кухарями або технологами!
Ось тут і стануть у пригоді Agile і Scrum. Плануйте закупівлі сировини та складників лише на один-два (максимум три) тижні. Не женіться за економією та знижками на обсягах. Пам'ятайте: клієнт тепер більш насторожений і менш лояльний від початку.
Орієнтуватися слід не на забаганки, як було раніше, а на споживчі страхи. Відповідно досягне більшого успіху той бізнес, який максимально знизить ризики своїх клієнтів.
Хороша новина в тому, що, знижуючи ризики клієнтів, компанія, яка використовує гнучкі Agile/Scrum-інструменти, одночасно знижує й власні ризики!
Якщо ваш бізнес зав'язаний на морські круїзи, обслуговування потоку туристів (готелі, авіа/авто/залізничні трансфери, розваги/оздоровлення...), то можна припустити, що головний споживчий острах – не потрапити в несанкціоновану ізоляцію.
Досягне більшого успіху той бізнес, який максимально знизить ризики своїх клієнтів.
Під час планування івентів віддайте перевагу не тим, за якими вже підписано контракти, а насамперед тим, де глядачі відчують себе максимально захищеними.
Пам'ятайте, що слогани «продезінфікуй руки» і «залишайся вдома» як заклики до гігієни та соціального дистанціювання зараз є вкрай актуальними.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора