Facebook Pixel

Гнучкі бізнес-процеси нададуть компаніям нові можливості

Юрій Наврузов
Strategic Focus Group Leader, ICFM Ukraine, Scrum&Waterfall Coach

Коронацунамі, що вирує у світі, провело для бізнесу своєрідний стрес-тест. Головний урок, який слід винести з цього, – вміння бізнес-організму пристосовуватися та еволюціонувати цінується понад усе! А які бізнес-процеси допоможуть у цьому?


Досвід IT-ринку

Ринок IT-послуг і розробок виявився найбільш адаптивним і стійким до коронавірусного стрес-тесту. Чому? Один із секретів полягає в наступному: бізнес на цьому ринку вже давно використовував ті моделі та процеси, які на інших ринках поки навдивовижу.

Насправді віддалена робота для компаній IT-ринку жодним чином не знизила ефективність управління та якість ухвалених рішень. Темпи робіт і взаємодія всередині команди та між командами не постраждали.

QuoteЛюди та взаємодія є важливішими за процеси та інструменти.

Ну а переведення багатьох офлайнових справ/турбот в онлайн взагалі не стало проблемою – вони ж живуть в онлайні!

У чому секрет? Це, звичайно ж, ідеологія та процеси виявлення споживчих переваг і гнучкого планування робіт під ці переваги.

Agile+Scrum

Agile означає живий, жвавий. Таку назву отримала базова ідеологія підходу до виконання проєктів з малопередбачуваним споживчим сприйняттям і слабо прогнозованим виглядом кінцевого продукту/послуги.

QuoteScrum-команди навалюються на проблему, що виникла, і намагаються швидко її розв'язати.

Ключове слово тут – живий, тобто такий, що еволюціонує, такий, що пристосовується. Погодьтеся, саме те, що потрібно для ривка після коронацунамі!

Розробники Agile-ідеології сформулювали основні її принципи у спеціальному маніфесті.

Ось як вони звучать:

  • Люди та взаємодія є важливішими за процеси та інструменти.
  • Продукт, який працює, є важливішим за вичерпну документацію.
  • Співпраця із замовником є важливішою за узгодження умов контракту.
  • Готовність до змін є важливішою за дотримання початкового плану.

Для менеджера/власника не з IT-ринку ці принципи звучать блюзнірством, бо суперечать, відкидають увесь накопичений поза IT-ринком досвід!

Quote«Це хаос», — обурено реагував на мою презентацію один з присутніх на ній топів.

Але є хороша новина: хаос можна структурувати, і це працює!

Потрібний ступінь жорсткості, структуризації Agile-хаосу досягається завдяки застосуванню Scrum-інструментів планування та оцінки виконання. На цьому етапі моєї презентації всі учасники полегшено зітхають – нарешті знайомі та звичні терміни!

Термін Scrum запозичили з регбі, візуально він усім добре відомий, бо означає штовханину, звалище спортсменів навколо м'яча. Саме так Scrum-команди навалюються на проблему, що виникає, і намагаються швидко її розв'язати.

QuoteПлануйте закупівлі сировини та складників лише на один-два (максимум три) тижні.

Спільно з Agile-підходом для розумної мінімізації проблем, що виникають, Scrum-інструментарій використовує процедури раннього виявлення змін у потребах клієнтів і діях конкурентів. Такими інструментами є:

  • User story – перелік важливих для майбутнього продукту/послуги особливостей поведінки споживачів. Вони пріоритезуються й називаються Product Backlog.
  • Sprint – короткі (2-4 тижні) цикли виконання робіт, що мають чітко сформульовану, зрозумілу та узгоджену командою мету. Її досягнення дозволяє створити прообраз (increment) продукту, в якому вже задовольняються споживчі переваги з верхньої частини Product Backlog.
  • Sprint Retrospective – доказова презентація отриманих протягом спринту результатів.

Як це працює

Потрібно зрозуміти та прийняти за істину: попит поствірусного періоду буде слабо передбачуваним, поведінка клієнтів – своєрідною й настороженою, постачальників – незговірливою. Отже, одразу випускати на ринок весь портфель продуктів — справа дуже й дуже ризикована. Як знизити ці ризики?

Тільки якщо виявите у своєму портфелі продукти/послуги з високою (бажано 100%) ймовірністю споживання.

Для ресторанів це перевірений варіант меню з привабливими цінами та гарантіями карантинної дистанції.

Для сервісних, рекламних, туристичних компаній і гравців шоу-ринків – пропозиції з чіткими гарантіями мінімізації ризиків зараження вірусом.

Після 2-3-місячної карантинної сплячки будь-який бізнес-організм не готовий до миттєвої мобілізації. І основне вузьке місце для всіх компаній – це розірвані ланцюжки постачань.

QuoteОрієнтуватися слід не на забаганки, як було раніше, а на споживчі страхи.

Як їх реанімувати після довгої сплячки, розуміючи, що впливати на постачальників особливо нічим, а конкурувати з іншими закупниками доведеться, до того ж досить жорстко?

Є тільки один спосіб – насичувати канали постачань маленькими порціями замовлень сировини та складників, які використовуватимуться лише для продуктів/послуг з найвищим ступенем імовірності попиту у споживача.

Не високомаржинальних. Не найпопулярніших раніше. Не тих, залишки яких є на складах (треба ж їх кудись дівати, сказав учасник мого семінару). Не найулюбленіших вашими шеф-кухарями або технологами!

Ось тут і стануть у пригоді Agile і Scrum. Плануйте закупівлі сировини та складників лише на один-два (максимум три) тижні. Не женіться за економією та знижками на обсягах. Пам'ятайте: клієнт тепер більш насторожений і менш лояльний від початку.

Орієнтуватися слід не на забаганки, як було раніше, а на споживчі страхи. Відповідно досягне більшого успіху той бізнес, який максимально знизить ризики своїх клієнтів.

Хороша новина в тому, що, знижуючи ризики клієнтів, компанія, яка використовує гнучкі Agile/Scrum-інструменти, одночасно знижує й власні ризики!

Якщо ваш бізнес зав'язаний на морські круїзи, обслуговування потоку туристів (готелі, авіа/авто/залізничні трансфери, розваги/оздоровлення...), то можна припустити, що головний споживчий острах – не потрапити в несанкціоновану ізоляцію.

QuoteДосягне більшого успіху той бізнес, який максимально знизить ризики своїх клієнтів.

Під час планування івентів віддайте перевагу не тим, за якими вже підписано контракти, а насамперед тим, де глядачі відчують себе максимально захищеними.

Пам'ятайте, що слогани «продезінфікуй руки» і «залишайся вдома» як заклики до гігієни та соціального дистанціювання зараз є вкрай актуальними.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора