14 липня Верховна Рада України проголосувала законопроєкт 3508-Д, який «повинен врегулювати проблемну ситуацію, яка склалася на ринку газу». Маються на увазі величезні борги, що накопичились у ТКЕ, облгазів та газзбутів перед НАК «Нафтогаз України».
Фактично законопроєкт передбачає списання величезних боргів перед «Нафтогазом» за газ. Давайте ж розбиратися, кому і скільки саме боргів хочуть списати, і до яких наслідків це призведе.
Частина 1 — ТКЕ (теплокомуненерго)
Найпростіша і найменш корумпована частина всього закону.
Встановлені тарифи та економічно обгрунтовані тарифи не завжди дорівнюють один одному. Однак на встановлений період ТКЕ не мають права змінювати свій тариф (припустимо, зросла ціна газу) і можуть продавати лише за встановленим тарифом від НКРЕКП. Отже, накопичується заборгованість.
Фактично закон списує тіло боргу (близько 30 млрд гривень), списуються штрафні нарахування (близько 10 млрд).
Якщо підсумувати, то ТКЕ-шна частина боргів — це, скоріше, результат безграмотної роботи ринку, ніж корупція як така (хоча вона, звичайно, присутня).
Частина 2 — облгази
«Перекрити трубу» не можна. ГТС завжди відкрита. Оператор «труби» може лише фіксувати небаланси.
Якщо облгаз «забронював» 10 тис. кубометрів газу, а з системи вибрав 15 тис., то оператор зареєструє це як «небаланс». Так ось, таких небалансів набралося на майже 45 млрд грн.
Природа таких «небалансів» завжди була максимально непрозора. Офіційна версія облгазів — мовляв, у них «виросли виробничо-технологічні втрати» (ВТВ). Але за фактом — це банальна крадіжка. Наприклад, у цьому квітні деякі облгази збільшили «вибір газу на виробничо-технологічні втрати з системи» в 20 разів, хоча ніяких змін в їхній роботі не передбачалося. Очевидно, що облгази (70% яких контролює олігарх Фірташ) банально не вірять, що їм колись потрібно буде віддавати ці борги, тому просто беруть стільки, скільки потрібно.
Частина 3 — газзбути
Знову ж таки: де Фірташ — там «схематоз». Дві складові боргів газзбутів:
Температурні коефіцієнти
Якщо дуже просто, то суть полягає в тому, що взимку газ «стискається» і його через лічильник проходить «трохи більше», ніж за «стандартних умов» (тобто 20 градусів Цельсія). Щоб врахувати цей момент, використовуються так звані «температурні коефіцієнти». Ці коефіцієнти вже враховані в ВТВ облгазів.
Однак проблема облгазів, які контролює Фірташ, полягає в тому, що вони стали ДУБЛЮВАТИ температурні коефіцієнти: вперше — в ВТВ (транспорт газу), вдруге — у платіжці за газ (обсяг споживаного газу).
Варто зауважити, що очевидний схематоз «коефіцієнтів» став причиною кількох судових позовів, які за три роки встигли дійти до Верховного суду. Активісти влаштовують мітинги, вимагають відповіді, але Верховний суд зволікає. Адже ніяких рішень ухвалювати не доведеться, якщо закон «сам спише ці борги».
Орієнтовний обсяг схематоза може доходити до 5 млрд гривень.
Норми споживання
Якщо по суті — норми споживання регулюють, «скільки споживає людина БЕЗ лічильника». За ідеєю, таких бути не повинно, адже в тариф облгазу включена плата «за установку лічильника». І тим не менше таких споживачів — сотні тисяч.
За часів Януковича норми споживання у багато разів перевищували реальне споживання громадян. З 2014 року їх почали потихеньку «знижувати» (серіями постанов Кабміну). Але одну з постанов (абсолютно «випадково») тодішній прем'єр-міністр України Володимир Гройсман прийняв з порушенням процедури (подейкують, що спеціально).
Облгази пішли в суд і «відбили» цю постанову (суду навіть не довелося «бєспрєдєльнічать» — оскільки постанова була ухвалена з порушеннями, то суд просто «зробив свою справу» і скасував її).
І, значить, облгази тепер «намалювали» рівень споживання, який був до постанов, і вимагають оплати за такий обсяг у тих людей, у кого немає лічильників. Йдеться про юридичну маніпуляцію, яка дозволила облгазам «намалювати» споживання на десятки мільярдів гривень.
Разом, за оцінками експертів, газзбути запросять списати їм близько 24 млрд гривень боргів перед «Нафтогазом».
Висновок
Невеликий висновок за підсумком прийняття 3508-Д: хоч закон і ДЕКЛАРУЄ «вирішення проблем», але ніяких проблем він не вирішує в принципі. Він просто регламентує загальні правила списання боргів агентів ринку перед «Нафтогазом», причому, здебільшого, боргів вигаданих.
На жаль, такі закони як 3508-Д засоби масової інформації практично не висвітлюють. Хоча це і є приклади «топ-корупції», де олігархам списують десятки мільярдів боргів перед державною компанією.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора