Facebook Pixel

Які ризики приховані за реформою 10-10-10% і як мають змінитися податки після перемоги

Юрій Городніченко, професор університету Берклі (США) і Ярослав Железняк, заступник голови Податкового комітету Верховної Ради в своїх нещодавніх інтерв’ю The Page, дали оцінку концепції податкової реформи 10-10-10%, яка має прихильників в Офісі президента.

Що не так з податковою реформою «10-10-10%»

«Податкова концепція «10-10-10%», яка зараз обговорюється, на мій погляд, не є доречною, — висловився під час інтерв’ю The Page Юрій Городніченко. — Бо перед тим, як таке пропонувати, варто відповісти на питання, за рахунок чого ми будемо виконувати зобов’язання скеровувати не менше 5% ВВП на оборону, 10-15% ВВП в Пенсійний фонд, ще 5% на освіту, 5-9% на охорону здоров’я й т.і. Бо якщо скласти усі ці витрати, які Україна має сплачувати, стає зрозуміло, що «10-10-10%» не дасть адекватних податкових надходжень. Тому це точно не є конструктивний варіант».

Раніше Ярослав Железняк в інтерв’ю The Page зазначив, що зниження податків удвічі — взагалі не реформа. Бо вона не торкається всіх наявних проблем в податковій сфері починаючи від адміністрування податків і закінчуючи якістю податкової служби.

Окремо Железняк попереджає про передбачені ініціативою «10-10-10%» небезпечні компенсатори зниження податкових ставок.

«Там пропонується прибрати банківську таємницю для податкової. Ви точно пам’ятаєте, як нещодавно розганяли фейк, що начебто НБУ збиратиме дані про всі транзакції громадян. Але щодо НБУ це був стовідсотковий фейк. А от концепція податків «усе по 10» дійсно пропонує надати податковій доступ до інформації про операції за картками всіх фізосіб», — пояснює Железняк.

Юрій Городніченко, професор Каліфорнійського університету в Берклі

Юрій Городніченко, професор Каліфорнійського університету в Берклі

Якої податкової реформи потребує Україна після перемоги

На думку Юрія Городніченко податкова реформа в Україні має стосуватися не податкових ставок, а саме адміністрування податків. Бо, як зазначає співрозмовник The Page, насправді, українські податки не є надто високими в порівнянні з іншими країнами.

В свою чергу Ярослав Железняк розповів The Page, що часто чув від підприємців про те, що бізнес хвилює не стільки ставки податків, скільки витрати часу на доведення своєї правоти податківцям і правоохоронцям. Крім того, за словами Железняка, бізнес зацікавлений у сталих правилах гри й у спрощенні механізму сплати податків. У зв’язку з цим співрозмовник The Page вважає доцільними три головних напрямки реформ в податковій сфері:

  • спрощення сплати податків;
  • максимальна цифровізація податкової сфери;
  • припинення постійного внесення змін в правила гри в оподаткуванні.

«Найкраще, що ми можемо зробити для бізнес-клімату — забезпечити стабільність законодавства, а не розповідати казки про «все по 10» і піаритися на цьому», — підсумовує Железняк.

Ярослав Железняк, народний депутат, заступник голови Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики

Ярослав Железняк, народний депутат, заступник голови Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики

Чи потрібні податкові преференції окремим галузям

Проте, думки співрозмовників The Page стосовно особливих податкових режимів в Україні розділилися.

«Моя особиста позиція полягає в тому, що податкова система має бути рівною без винятків для окремих секторів, бо це створює небажані перекоси в економіці. Податкова система має бути одна для всіх», — заявив Юрій Городніченко.

Тим часом Ярослав Железняк зазначив, що з-поміж усіх податкових пільг, які надали в Україні останніми роками, податковий режим для IT — «Дія.Сіті» є найкращим прикладом. Й під час повномасштабної війни українська влада зосереджена на тому, як покращити для учасників простору «Дія.Сіті» умови.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉