Facebook Pixel

Як наркокартель проник у найбільшу у світі судноплавну компанію – Bloomberg

Контрабанда наркотиків та компанія Mediterranean Shipping Co.

Контрабанда наркотиків та компанія Mediterranean Shipping Co.

Влітку 2019 року Клаудіо Боззо, головний операційний директор судноплавної компанії Mediterranean Shipping Co. (MSC), прилетів із Женеви до Вашингтона для зустрічі з представниками митної та прикордонної служб США. Його послав власник MSC, який намагається завжди триматися в тіні, 82-річний мільярдер Джанлуїджі Апонте, щоб не дати розгорітися кризі.

Про це йдеться у статті, підготовленій за результатами розслідування, проведеного агентством Bloomberg.

1

Контрабанда наркотиків на 1 млрд доларів

Декількома місяцями раніше близько 100 агентів піднялися на борт контейнеровозу Gayane («Гаяне»), одного з кораблів MSC, коли він зробив коротку зупинку в порту Філадельфії на шляху до Роттердама. У контейнерах із вином та горіхами агенти виявили майже 20 тонн кокаїну на суму 1 млрд доларів. Подальше розслідування показало, що більше третини екіпажу допомагали завантажувати кокаїн з катерів у нічний час, коли судно йшло вздовж узбережжя Південної Америки. Це був найбільший морський арешт наркоторговців у американській історії.

На зустрічі із правоохоронцями США Боззо запевняв, що дії екіпажу «Гаяни» стали несподіванкою для компанії. Але є підстави для сумнівів у цьому.

Розслідування Bloomberg

Розслідування Bloomberg

Як показало розслідування Bloomberg, за кілька років до того, як «Гаяне» було затримано, правоохоронці низки країн вже стежили за судами та екіпажами MSC. Влада США не тільки відстежувала «Гаяне» задовго до того, як вона увійшла до американських вод, але вона також раніше затримала і обшукала кілька інших судів MSC. Використовуючи докази, зібрані під час цих абордажів, а також розвіддані, зібрані в Східній Європі, вони встановили, що за великими поставками кокаїну стоїть могутній Балканський картель. Влада США та Європи також дійшли висновку, що синдикат, що контролює більше половини кокаїну, що надходить до Європи, понад десять років проникав до MSC, використовуючи її персонал та судна для контрабанди кокаїну.

2

Чим судноплавні компанії залучають наркоторговців

Кожна судноплавна компанія, що курсує з Південної Америки до Європи, ризикує стати об'єктом інтересу торговців кокаїном. MSC для них стала унікально привабливою метою. Вона домінує на маршрутах, якими перевозять свіжі фрукти та овочі з Південної Америки до Північної Європи. MSC також найбільший у світі роботодавець для моряків із Чорногорії, батьківщини Балканського картелю. За кілька років до захоплення «Гаяне» офіційні особи європейської поліції попередили MSC, що до її екіпажу проникли наркоторговці. Але кроки, зроблені керівниками компанії для усунення проблеми, виявилися недостатніми.

Американська прокуратура не стверджує, що керівництво MSC було причетне до транспортування наркотиків, поки йдеться про порушення в протоколах найму та безпеки компанії. Слідчі у США та Європі постійно повертаються до центрального питання: чому злочинні організації так довго могли контролювати ключові операції на борту деяких суден компанії?

Судноплавні компанії рідко піддаються серйозним штрафам за наркотики, виявлені на борту їх суден. Незважаючи на те, що до таких компаній пред'являються міжнародні вимоги безпеки, митні та правоохоронні органи мають мало повноважень для притягнення їх до відповідальності. Почасти тому галузь судноплавства все більше заплутується у незаконному обігу наркотиків.

3

Що являє собою компанія MSC

Незважаючи на назву, Mediterranean Shipping Co. базується далеко від морських бризок, у тихому районі Женеви. Це одна з небагатьох великих судноплавних компаній, акції яких не торгуються на біржі. Вона управляє круїзною MSC Cruises, яка публікує фінансові результати, але її вантажний бізнес не розкриває їх. Апонте також володіє сотнями пов'язаних компаній, які контролюють поромних операторів, виробників швидкісних катерів, вантажні термінали та навіть приватний острів на Багамах.

Джанлуїджі Апонте є головою MSC Group. Його син – президент, дочка – фінансовий директор. Сім'я любить говорити, що у їхніх жилах тече морська вода, посилаючись на товаросупровідні документи 17-го століття, в яких зазначено їхнє прізвище.

Сім'я Апонте, власники MSC: батько Джанлуїджі, син Дієго та дочка Алекса

Сім'я Апонте, власники MSC: батько Джанлуїджі, син Дієго та дочка Алекса

Апонте народився в італійському містечку на березі Неаполітанської затоки. Його сім'я перевозила товари та пасажирів його водами. Він також став моряком, вивчившись на капітана корабля. В одному з рейсів він познайомився зі своєю майбутньою дружиною, дочкою швейцарського банкіра.

1970 року Апонте купив старий німецький балкер і заснував MSC. Коли він увійшов у бізнес, у судноплавстві домінували компанії, такі як Maersk і Hapag-Lloyd, історія яких сходить до 1800-х років. Він зайняв свою нішу, обравши маршрути із недостатнім обслуговуванням. Він також розробив свою бізнес-модель, скуповуючи старі контейнеровози, ремонтуючи їх та відправляючи назад у море. MSC наголосила на ціні, а не на швидкості доставки. У галузі тоді жартували, що MSC — це абревіатура від фрази «може бути, корабель прийде».

Ця стратегія дозволила йому розширити компанію майже повністю органічно, а чи не з допомогою придбань, як і робили більшість його суперників.

4

Як наркомафія проникала до судноплавних компаній

Вночі 30 травня 2010 року судно MSC Oriane йшло через Ла-Манш до Антверпена. До нього наблизилося Galwad-Y-Mor, суденце для лову омарів. За твердженням британської прокуратури, при наближенні Galwad екіпаж Oriane викинув за борт 11 водонепроникних мішків, що містять 255 кг кокаїну на суму близько 80 млн. доларів. Моряки Galwad підібрали їх і затопили у прилеглій затоці, прив'язавши до бую, щоб пізніше їх забрали торговці наркотиками.

Цей випадок дав початок масштабному європейському розслідуванню проникнення організованої злочинності до судноплавних компаній. В Іспанії, Бельгії та Нідерландах були виявлені операції, під час яких кокаїн перевозився через Атлантику на контейнеровозах, що належать різним компаніям, а потім перевантажувався на дрібніші судна до прибуття великого корабля в порт. Ці маневри означали, що на борту контейнеровозів наркоторговці мали спільники з членів екіпажів.

Влада Великої Британії передала справу до Європолу, який координує транскордонні кримінальні розслідування. Швидко з'ясувалося, що хоча використовувалося кілька великих компаній, найчастіше згадувалася одна назва: MSC.

5

Що таке Балканський картель

Ця організація – сила, що швидко зростає, в міжнародній торгівлі кокаїном. Картель є об'єднання банд з п'яти країн, пов'язаних сербсько-хорватською мовою. Багато хто починав як приватні військові групи під час Балканської війни 1990-х років, а потім переключився на незаконний обіг зброї та цигарок, викрадення автомобілів та відмивання грошей. У їхніх лавах є колишні поліцейські та оперативники розвідки.

Кокаїн знайдений на борту Gayane. Фото Стів Сапп

Кокаїн знайдений на борту Gayane. Фото Стів Сапп

Банди співпрацюють, але також змагаються. На початку 2000-х вони почали зшивати логістичну мережу, що простяглася через Атлантику. У Південній Америці налагодили співпрацю із виробниками кокаїну, аж до окремих лабораторій глибоко у джунглях. У Європі збудували оптову торговельну мережу.

Спочатку вони купували власні кораблі, але потім знайшли те, що правоохоронці називають їх основною конкурентною перевагою, – балканських моряків, яких вони вербують і засилають на потрібні їм судна.

6

Як поліція вистежувала морських наркоторговців

У 2014 році іспанська поліція почала відслідковувати банду чорногорських та сербських наркоторговців, які організовували перевезення кокаїну через Атлантику на кораблях MSC та скидали його біля узбережжя Європи. Судові протоколи докладно описують, як контролювали «величезний флот моряків на кораблях MSC». У звіті поліцейського управління Чорногорії в 2015 році йдеться, що основним способом контрабанди кокаїну для балканських організованих злочинних угруповань залишаються «контейнеровози компанії MSC, що курсують лінією Південна Америка – Західна Європа».

У 2016 році до керівництва MSC звернулися правоохоронці. Вони надали деякі деталі, зібрані в ході розслідувань, і вимагали внести зміни до системи набору моряків та контролю їхньої роботи. Компанія прислухалася, схеми зі скиданням наркотиків у морі стали рідше використовуватись. Але контрабандисти ставали дедалі витонченішими.

У матеріалі Bloomberg докладно розповідається, як вибудовувалась сучасна схема контрабанди наркотиків з Південної Америки до Європи на борту контейнеровозів, як поліція намагалася її виявити, що передувало арешту «Гаяне» і як наркотики на його борту знайшли у Філадельфії. Наведемо деякі фрагменти:

  • одному з моряків наркоторговці запропонували вибір: чи погодитися виконувати їх накази, чи ризикнути безпекою своєї та сім'ї. Якщо він погодиться, то йому за рейс заплатять 50 000 доларів, майже річну зарплату;
  • наркотики на борт контейнеровозу перевантажували з катерів у море, вночі, поки судно йшло вздовж західних берегів Південної Америки. При воно не знижувало швидкість, щоб не викликати підозри;
  • поліцейські прослуховували телефонні розмови екіпажів підозрюваних судів, засилали на борт агентів під прикриттям та вербували інформаторів;
  • кокаїн піднімали на борт контейнеровозу за допомогою невеликих кранів. Пакети ховали в заздалегідь вибрані контейнери, про які екіпаж знав, що в них є порожнє місце, і що вони привернуть менше уваги митників у порту. Розкриті контейнери потім запечатували фальшивими пломбами MSC. Іноді доводилося використовувати зварювальні праски та фарбу, щоб замаскувати пошкодження;
  • у транспортуванні наркотиків було задіяно 8 із 22 членів екіпажу «Гаяне», очолював групу старший помічник капітана – друга людина на кораблі. Усі вони зрештою визнали себе винними і були засуджені до ув'язнення;
  • у Філадельфії знали, що на «Гаяні» є наркотики, але не знали, де вони заховані. Спершу взяли мазки з рук екіпажу на наявність слідів наркотику. Декілька тестів виявилися позитивними. Потім було вирішено розвантажити корабель та оглянути кожен із 4000 контейнерів. За тиждень роботи виявили сім контейнерів із кокаїном;
  • після завершення слідчих дій, майже за місяць після затримання, «Гаяне» було випущено з Філадельфії. MSC заплатила владі порту 10 млн доларів, внесла заставу 40 млн доларів і дала обіцянку, що співпрацюватиме в будь-якому розслідуванні.
  • щоб уникнути сплати великих штрафів, MSC намагається довести, що кокаїн не міг бути завантажений на її судна у морі, тому вона у цій справі є «невинним власником». Однак ці твердження суперечать фактам, які вже встановлені в суді в рамках визнання провини екіпажем та винесення вироку.
7

Яких реформ потребує галузь судноплавства

Справа «Гаяне» може стати переломною для галузі судноплавства. Один із слідчих порівнює ситуацію з тією, з якою банки зіткнулися два десятиліття тому, коли правила у багатьох країнах змушували їх краще відслідковувати злочинну діяльність клієнтів та дотримуватися суворих стандартів відповідності. Це була глибока зміна, яка коштувала банкам мільярди доларів.

Gayane в порту Філадельфії в 2019 році. Фото Метт Рурк

Gayane в порту Філадельфії в 2019 році. Фото Метт Рурк

Bloomberg зазначає, що судноплавним компаніям саме зараз краще витратити більше грошей на боротьбу з контрабандою на борту своїх суден. Попит на споживчі товари відновився після краху пандемії, ціни на перевезення вантажів зросли, компанії отримали непередбачений величезний прибуток. За даними Drewry Shipping Consultants, у 2021 році вони отримали 217 млрд доларів і цього року збираються заробити 275 млрд доларів. Згідно з індексом мільярдерів Bloomberg, особисті статки Джанлуїджі Апонте збільшилися більш ніж удвічі, до 19 млрд доларів. MSC купила 128 вживаних контейнеровози в 2020 і 2021 роках, збільшивши свій флот до 645 суден і відібравши у Maersk звання провідної судноплавної компанії.