Facebook Pixel
Русский военный корабль, иди нах*й.
Пожертвувати на армію
×

Уряд роздає загрози та обіцянки, але паливо на АЗС поки що не хоче з'являтися

Коли з’явиться паливо на українських АЗС. Фото: «Авто 24»

Коли з’явиться паливо на українських АЗС. Фото: «Авто 24»

Прем'єр-міністр Денис Шмигаль застеріг представників паливного бізнесу від зловживань. Під час онлайн-зустрічі з ними він наголосив: головне завдання – щоб люди мали пальне, а на ринку не було зловживань. На такі прояви, за його словами, держава реагуватиме за законами воєнного часу.

Шмигаль також повідомив, що він мав переговори щодо лібералізації логістичних шляхів із президентом Європейської ради Шарлем Мішелем і президенткою Європейської комісії Урсулою фон дер Ляєн. Євросоюз запровадив для України так звані коридори солідарності. Подібний інструмент працював під час пандемії всередині Європи, коли розвозили вакцини та медикаменти.

«Влада робить і готова робити все необхідне, щоб дати бізнесу можливість завозити пальне в країну. На пунктах пропуску автомобільному та залізничному транспорту з пальним надається абсолютний пріоритет. Ми також ведемо переговори про інші шляхи постачання, щоб розширити наші логістичні можливості», – додав прем'єр.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!

У Державній прикордонній службі заявили, що автомобільний транспорт із пальним проходить кордон з української сторони без черг.

Перша віцепрем'єр-міністр Юлія Свириденко повідомила, що кількість бензовозів, які щодня перетинають кордон, зросла майже на третину проти початку травня.

Підписуйтесь на нас в Google News!

Зниження вимог до якості пального

Уряд вніс зміни до технічного регламенту вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднового та котельного палива, згідно з якими допускається виготовлення та обіг нафтопродуктів екологічних класів «Євро-3» і «Євро-4». Зміни чинні на час воєнного стану.

Основними відмінностями екологічних класів є вміст сірки та об'ємна частка бензолу. Для стандарту «Євро-5» вміст сірки не перевищує 10 ppm, для «Євро-4» – 50 ppm, для «Євро 3» – 150 ppm. Відповідно допустима частка бензолу становить 1%, 3% та 5%.

Зміни, зокрема, дадуть змогу легалізувати виробництво нафтопродуктів на міні-НПЗ. За підрахунками Консалтингової групи «А-95», на міні-НПЗ випускалося приблизно 35 тис. тонн бензину та до 10 тис. тонн дизпалива, які здебільшого належали до класів «Євро-3» і «Євро-4».

«Для споживачів фактично нічого не змінилося — пальне з міні-НПЗ було на ринку й до війни, але зараз його частка суттєво зросла. Для значної частини українського автопарку «Євро-3», а «Євро-4» і поготів не містять істотної загрози, адже більшість показників мають значення для впливу на екологію. А от зустріч із таким пальним для тендітної сучасної малолітражки з купою електроніки може стати фатальною», – пояснив експерт Консалтингової групи «А-95» Артем Куюн.

Підвищення граничних цін

Міністерство економіки 14 травня оприлюднило нову середню вартість бензинів і дизпалива, на підставі якої обчислюється гранична ціна реалізації пального на АЗС.

Як порівняти з початком місяця, розрахункова ціна на бензин зросла на 2,17 грн/л, на ДП – зменшилася на 32 коп./л.

З огляду на граничні торгові націнки максимальна ціна на «звичайний» бензин для його продажу на АЗС не має перевищувати 39,86 грн/л, на «звичайне» ДП – 42,31 грн/л.

Відповідно преміальні марки пального можуть реалізовуватися з 5% надбавкою: бензин А-95 — за 41,85 грн/л, ДП — за 44,42 грн/л.

Оператори можуть не дотримуватися норми щодо цієї надбавки та встановлювати свою ціну на пальне з покращеними показниками якості, але лише за умови, що разом із ним на АЗС реалізується «звичайне» паливо.

tseny-na-toplivo.jpg

Перспективи паливного ринку

Директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн вважає, що перспективи покращення ситуації на паливному ринку є, вони обнадійливі, але потрібен час. «Ще далеко не факт, що ми вже бачимо всі проблеми на цьому шляху. Доки ринок не наповниться, проблема дефіциту та спекуляцій нікуди не зникне», – пояснив експерт.

Куюн зазначив, що зараз багато розмов про те, що потрібно скасувати держрегулювання на паливному ринку. Прихильники цього кроку вважають: якщо ціни помітно зростуть, то впаде попит, припиниться перепродаж палива, і воно з'явиться на АЗС.

«Треба розуміти, що в таких цінах буде 100% прибутку (який розділять між собою оптовики та АЗС), а це ніяк не допоможе наростити постачання. Скажу більше: коли іноземні постачальники та перевізники побачать таку лібералізацію, вони збільшать тарифи», – вважає Куюн.

За його словами, бізнес визнає, що чинна система розрахунку граничних цін є адекватною і проблема не в держрегулюванні, а в браку постачання.

«Так, спекуляції по 60 — 70 грн/л триватимуть, якщо уряд по-справжньому не візьметься за питання контролю. Тільки справжнього, а не перевіркою чеків, які спекулянти взагалі не видають», – пояснює експерт.

Куюн резюмує: високі ціни та довгі черги роблять свою справу – споживання палива падає. Водночас забезпечення потроху, але зростає.

«Сподіваюся, що до кінця травня дефіцит трохи вщухне. Навряд чи зникнуть обмеження, але вони будуть не такими суворими. У червні на нас чекає новий виклик – жнива, але до того часу мають покращитися постачання за кількома напрямками. Загалом до серпня має запрацювати нова система постачання», – прогнозує експерт.

Коментарі

Всі новини