Facebook Pixel

Не сміття, а сировина: як українці створюють свічки з кавової гущі і продають їх за кордон

Як працює український бренд Rekava: свічки з кавової гущі на експорт. Обкладинка Олександра Шатова

Як працює український бренд Rekava: свічки з кавової гущі на експорт. Обкладинка Олександра Шатова

Співзасновники бренду Rekava створили бізнес на тому, що інші викидають у смітник — на кавовій гущі. Після виходу на експорт у 2023 році вони знайшли своїх найбільш лояльних поціновувачів у Німеччині та Великій Британії. Наразі мета бренду — потроїти обсяги експорту та поставити на потік виробництво нового eco-friendly-продукту. The Page розповідає, як українські бізнесмени Дмитро Бідюк і Юрій Тустановський створили екологічний продукт та як планують розвивати свій бренд.

Для більшості бізнесів кавова гуща — це сміття

Бізнес-партнери Дмитро Бідюк і Юрій Тустановський у 2020 році шукали ідею для створення нового екопродукту повсякденного використання. Підприємці розглядали декілька варіантів сировини для своїх товарів.

Співзасновники Rekava Юрій Тустановський (ліворуч) та Дмитро Бідюк

Співзасновники Rekava Юрій Тустановський (ліворуч) та Дмитро Бідюк

«Ми обидва цікавимося циркулярною економікою, інноваціями, збереженням довкілля. Окрім цього, я ще й дуже люблю каву. Разом з Дмитром на стику усіх цих інтересів вирішили заснувати бренд біорозкладних виробів повсякденного вжитку, які дружні до довкілля і стануть альтернативою товарам з одноразового пластику», — згадує співзасновник бренду Rekava Юрій Тустановський.

Його партнер Дмитро Бідюк також наголосив, що кавова гуща для 99% бізнесів — це сміття, але у світі її вже активно використовують як компонент у деяких товарах саме тривалого використання: скрабів, добрив тощо. Унікальність товарів Rekava у тому, що вони швидко розкладаються, навіть у домашніх умовах продукти з кавової гущі перетворюються на компост за 2-3 місяці.

Ще один плюс такої сировини у тому, що підприємство отримує її безкоштовно. І якщо на початку стартапу про постачання кавової гущі підприємці домовлялися з кав’ярнями та іншими бізнесами, що використовують кавомашини, то тепер дефіциту сировини немає, проєкт отримує більше гущі, ніж може переробити. Тустановський також зауважує, що бізнеси охоче відгукнулися на співпрацю, бо для них це можливість долучитися до свідомого споживання та виробництва.

Rekava у цифрах

Понад $105 тис. власних та грантових інвестицій. Доходи реінвестуються.

  • 2021 рік співзасновники розпочинають виробництво удвох.
  • 2023 рік — 8 робітників.

До 1,5 тис. свічок щомісяця виробляють у 4-му кварталі 2023 року.

Співзасновники Rekava Дмитро Бідюк (ліворуч) та Юрій Тустановський пьють каву з біорозкладних горняток, створених з кавової гущі

Співзасновники Rekava Дмитро Бідюк (ліворуч) та Юрій Тустановський пьють каву з біорозкладних горняток, створених з кавової гущі

Які продукти Rekava навчилися виготовляти з кавової гущі

Основний продукт компанії — аромасвічки, ємність і кришка яких виготовлені з кавової гущі. Окрім eco-friendly ідея свічок полягає в тому, що кожна з них своїм ароматом представляє певний регіон України. Натепер в асортименті магазину 17 свічок, коштують вони 750-950 грн за штуку залежно від версії.

Крім цього, Бідюк і Тустановський розробили одноразові горнятка rekava cups та капсули до кавомашин rekava pods. Найближчим часом підприємці планують почати серійне виробництво одноразових біорозкладних горняток для кави. Без серійного виробництва випускати цей продукт економічно невигідно, тому 95% всього доходу приносять продажі rekava candles.

Як стартував проєкт Rekava

Після початку повномасштабного вторгнення росії бізнес вимушено переїхав із Сум до Львова. На той момент підприємці ще не встигли запустити виробництво, але вклали $30 тис. у закупівлю лабораторного обладнання та оренду приміщення. Після релокації додали до стартапу ще $20 тис. власного капіталу та залучили грантів на $55 тис. Тустановський каже, що наразі всі доходи реінвестуються, тому про заробітки говорити зарано.

Виробництво розпочали вже на новому місці у Львові у червні 2022 року. Наразі продуктивність Rekava сягає приблизно 1,5 тис. свічок на місяць, і щомісяця вона збільшується майже на 10%.

«Позиковими коштами не користувались. Та й для мікробізнесу в Україні, що не має заставного майна чи фінансової історії, це майже нереально. Я постійно моніторю грантові програми, і якщо наш бізнес відповідає критеріям відбору, ми подаємо документи. Таким чином за останні півтора року вдалося залучити $55 тис. Усі кошти спрямовуємо на придбання обладнання, що допоможе з лабораторного масштабу вийти на дрібносерійне виробництво ековиробів», — пояснює Тустановський.

Як Rekava вийшла на експорт

Спочатку підприємство орієнтувалося на український ринок: продавали свічки через сайт інтернет-магазину. Взимку 2023 року підприємці вирішили вийти на експорт. Для цього підготували англомовну версію сайту і додали можливість замовлення, оплати і доставки у майже всі країни.

Свічка Rekava повністю зроблена з кавової гущі, крім гніту. Він може бути двох видів — дерев’яний або бавовняний

Свічка Rekava повністю зроблена з кавової гущі, крім гніту. Він може бути двох видів — дерев’яний або бавовняний

«Натепер частка експорту становить 20% від усіх продажів. Наша мета — збільшити кількість продажів за кордон не менш ніж до 60%. Ми свідомо створюємо товари, які орієнтовані на експорт», — говорить Юрій Тустановський.

Товарами компанії цікавляться у розвинених країнах, де значну увагу приділяють темі екології. Географія продажів Rekava наразі охоплює країни Європи, Японію, США, Тайвань. Найбільше замовлень магазин отримує з Німеччини та Великої Британії.

Продукція Rekava поки що не представлена на жодному міжнародному маркетплейсі, проте бренд готується до виходу на Amazon. Вже отримали консультації експертів та виконують комплекс заходів, щоб дійсно отримувати прибуток від продажів на Amazon, а не відкрити номінальне представництво.

Які проблеми виникають в українських підприємців під час продажів за кордон

Тустановський зауважує, що під час приймання оплати від іноземців нерідко виникає проблема, коли платник має пройти верифікацію. Українські платіжні сервіси приділяють велику увагу безпеці та вимагають від покупців певних даних. Як результат, частина платежів не надходить, відхиляється.

Натепер в асортименті Rekava 17 видів ароматизованих свічок, присвячених різним регіонам України

Натепер в асортименті Rekava 17 видів ароматизованих свічок, присвячених різним регіонам України

Натепер в асортименті Rekava 17 видів ароматизованих свічок, присвячених різним регіонам України

«Ми стикалися з ситуацією, коли іноземний покупець здійснив оплату і йому надходить сповіщення, що платіж відхилений. Платіжні сервіси кажуть, що це спрацював їхній алгоритм безпеки. Буває, що клієнту надійде ще один лист, у якому система попросить його засвідчити свою особу. Наприклад, надіслати фото документів, паспорта тощо. Неодноразово клієнти відмовлялися це робити», — скаржиться Тустановський.

Деякі покупці відмовляються проходити перевірку, через те що не знають українських платіжних сервісів. Вони бояться, що майданчик може втратити їхні дані. Через це потенційні клієнти іноді відмовляються від послуг магазину, попри зацікавленість у продукції. Відомими за кордоном сервісами для оплати магазин не користується, тому що вони не працюють повноцінно в Україні.

«Ми були б тільки раді використовувати PayPal, але в Україні відсутні можливості для юридичних осіб. Коли хтось приймає платежі на PayPal, то це сіра зона, тому що система лише частково відкрита для фізичних осіб», — пояснює підприємець.

Які інструменти для просування бренду за кордоном використовує Rekava

Усі роздрібні клієнти потрапляють у магазин Rekava завдяки органічному трафіку. Власники бізнесу пов’язують це зі своєю активністю у медіа та згадуванням бренду у різних джерелах. Для B2B-продажів, на яких зараз роблять акцент у компанії, підприємці здебільшого шукають прямі контакти з іншим бізнесом.

«Важливо моніторити заходи у вашій галузі, які відбуваються, зокрема, за кордоном. Ми змогли долучитися до CES 2023 у січні цього року в США. Там ми мали свій невеликий стенд. Це представницький захід, але формат дуже масовий, що дозволяє привернути увагу преси за кордоном. Про нас навіть BBC зробили короткий сюжет», — розповідає Тустановський.

Результатом участі у виставці став вихід на нову B2C-аудиторію, яка підписалася на соцмережі бренду та прийшла у магазин, а також перші B2B експортні продажі. Підприємець радить відстежувати інформаційний простір усім підприємцям і намагатися заявити про себе. Також, на його думку, українському бізнесу не варто зволікати з виходом на закордонний ринок, якщо вони мають гарний продукт.

Подякувати 🎉