Кейс компанії «Кормотех». Ілюстрація: Олександр Шатов
Співвласник львівського виробника кормів для котів і собак Ростислав Вовк розповів The Page, як «Кормотех» працює під час блекаутів, навіщо компанія збільшує штат під час війни та про те, чому вибір між тактичними й стратегічними рішеннями — одне з найскладніших завдань планування.
Як «Кормотех» працює під час відключень світла та повітряних тривог
Відключення світла та повітряні тривоги, протягом яких фабрика зупиняється, скорочують обсяги виробництва на 8 — 10% на місяць. Коли відключається централізоване електропостачання, виробництво «Кормотеху» живиться від потужного дизель-генератора, однак і він часом не витримує безперервної роботи впродовж 15 — 16 годин. А щоб працювати під час ракетних ударів, компанія встановила в бомбосховищах підприємства комп’ютери та провела туди інтернет.
У перші дні великої війни «Кормотех» провів велику управлінську реорганізацію: поділив ключових працівників на три підкоманди, у кожній з яких були представники різних напрямів, причому не тільки з топменеджменту.
Перша підкоманда відповідала за продажі та виробництво в Україні, друга — за експортний напрям, третя — за проєкт Save Pets of Ukraine.

Найбільшою перемогою Ростислав Вовк вважає відсутність скорочень. Ба більше, під час війни до його компанії приєдналися понад 180 нових співробітників. Водночас усі соціальні програми на кшталт медстрахування нещодавно поновили. З’явилася й нова — для тих працівників, які пішли на фронт. Їм виплачують зарплату та матеріальну допомогу в повному обсязі.
«Один із найголовніших викликів, які стоять перед нами від перших днів війни, — це вибір між тактичними та стратегічними рішеннями, — говорить Ростислав Вовк. — Раніше ми надавали перевагу стратегічним рішенням, але зараз для виживання бізнесу змушені вдаватися до кроків, які відсувають нас від окреслених кілька років тому стратегічних цілей».
Підприємець навів приклад: бюджет тепер ухвалюють не на рік, як раніше, а на місяць, і так само щомісяця команда аналізує доходи.
«Щодо стійкості компанії це добре. Але ми обов’язково маємо знати, де будемо завтра, — підкреслює Вовк. — Тому ключове завдання всієї команди — забезпечувати баланс тактики та стратегії».
Зміни в персоналі «Кормотеху» від 24 лютого в цифрах:
- 86 співробітників, які мали військові спеціальності, увійшли до складу ЗСУ та територіальної оборони. За ними зберігаються робочі місця, на їхнє повернення з війни чекають;
- приблизно 30 працівників компанії, котрі евакуювалися за кордон, беруть участь у всіх онлайн-нарадах і анітрохи не збавляють обертів, працюючи дистанційно. Деякі з них перепрофільовуються, адже компанії потрібні свої представники в різних країнах;
- 10 співробітникам із торгової команди, що працювала на нині окупованих територіях, запропонували іншу роботу в складі «Кормотеху». Тим, кому роботу підібрати не вдалося, пів року виплачували базову зарплату;
- 90 працівників від початку війни звернулися за психологічною допомогою на гарячу лінію, спеціально створену HR-департаментом компанії.
Як «Кормотех» проводить маркетингові дослідження
Кілька років тому компанія перетворилася з виробничої на маркетингово-виробничу. Відтоді остаточне рішення щодо того, яким буде продукт, не за СЕО чи технологічними можливостями виробництва, не за фахівцями й навіть не за конкурентами.
Кілька років тому «Кормотех» перетворився з виробничої компанії на маркетингово-виробничу
«Споживач визначає все — це тепер наша головна парадигма, — говорить Ростислав Вовк. — Для цього ми маємо розуміти, якими очима він дивиться на світ, як він мислить, які в нього страхи, стереотипи тощо. Тут ми працюємо з технологією ментальних моделей і технологією Jobs to be done. Вони дають нам відповідь на запитання, у якому контексті перебуває pet parent і які його проблеми може розв'язати наш продукт. Тобто яку цінність шукає споживач і як ми можемо її дати».
Потім створюється прототип продукту, якого потребує споживач, згодом його обов’язково обговорюють у фокус-групах і вносять відповідні поправки.
Далі проводять опитування щодо поїдання та смаковитості продукту.
Як змінювався обсяг виробництва «Кормотеху». Інфографіка: Олександр Шатов
«Ми регулярно аналізуємо «здоров’я» наших торговельних марок: що про них знають споживачі, чи обирають першими тощо, — говорить Вовк. — Окрім того, у співпраці зі світовими дослідницькими організаціями ми робимо огляд 25 різноманітних ринків. А загалом наш відділ аналітики щороку проводить 13 обов’язкових досліджень».
Для чого «Кормотеху» ініціатива Save Pets of Ukraine
«Складно знайти людину, яка не допомагає ЗСУ, — говорить власник «Кормотеху». — Ми теж екіпіруємо наших працівників, які йдуть в армію, купуємо автомобільну техніку для військових підрозділів, але це не є чимось особливим. Ми не фахівці, наприклад, із закупівлі бронежилетів, натомість маємо багаторічний досвід із порятунку тварин і розвитку культури ставлення до них. Цим ми й вирішили зайнятися під час війни».
Save Pets of Ukraine разом із ГО «Елемент життя» працює по всій прифронтовій території, від Херсону до Горішніх Плавнів, Добропілля та Харкова
Ще 2 березня «Кормотех» запустив національну ініціативу з порятунку чотирилапих Save Pets of Ukraine, надавши стартову допомогу на майже 10 млн грн. Далі створили благодійний фонд U-Hearts, який тепер об’єднує донаторів із цілого світу. До речі, щоб уникнути конфлікту інтересів, U-Hearts не закуповує продукцію «Кормотеху». Натомість «Кормотех» покриває адмінвитрати Save Pets of Ukraine та сам жертвує кошти.
Наприклад, лише напередодні Нового року компанія пожертвувала 2 млн грн, відмовившись від традиційних новорічних активностей і привітання партнерів. Загалом протягом 2022 року ініціативі Save Pets of Ukraine вдалося залучити понад $3 млн грн благодійної допомоги. А 20% обсягу всіх кормів Save Pets of Ukraine безоплатно передав «Кормотех».
Придбані U-Hearts корми, амуніцію та ліки в Україні розподіляє та доставляє громадська організація «Елемент життя», яка має розгалужену мережу координаційних центрів по всій країні.
Save Pets of Ukraine фактично виступає супервізором процесу, завдяки чому, зокрема, врятували понад 230 тис. тварин.
Також «Кормотех» започаткував сервіс безплатної веттурботи Optimeal 9100. На гарячу лінію та в месенджери сервісу звертаються господарі тварин. Лікарі сервісу консультують господарів, чим можна зарадити тварині до візиту в клініку, допомагають знайти найближчий веткабінет, що працює, і записатися до лікаря. Протягом війни опрацювали приблизно 150 тис. звернень. Ветеринарам доводилося розповідати, наприклад, як зробити штучне дихання коту, що знепритомнів після обстрілу, допомагати правильно прийняти пологи в собаки в бомбосховищі на тимчасово окупованій території або консультувати військових щодо лікування тварин на передовій.