Найбільший постачальник російських нафтопродуктів оголосив про зупинення роботи. З 1 квітня компанія Proton Energy припинить поставки в Україну скрапленого газу та дизельного палива. Швейцарський трейдер вже розіслав своїм контрагентам офіційні документи про розірвання договорів.
Серед причин такого рішення в Proton Energy називають дії української влади.
«На початку березня компанія отримала інформацію про те, що Служба безпеки України настійно рекомендує учасникам українського паливного ринку не співпрацювати з Proton Energy Group і утримуватися від покупки нафтопродуктів у компанії. Крім того, минулого тижня ми стали свідками подій щодо мережі АЗС Glusco, що належить Glusco Energy S.A., і члена Нафтогазової асоціації України. Раніше, в лютому 2021 року технологічний обсяг дизельного палива в трубопроводі (ПрикарпатЗахідтранс), який належить компанії, був незаконно заарештований українською владою», — випливає з листа Proton Energy.
Proton Energy Group заснована в 2010 році. Вона належить українському бізнесменові російського походження Нісану Моїсеєву. Згідно з розслідуванням проєкту Схеми (Радіо Свобода), Моїсеєва безпосередньо контролює Віктор Медведчук. За офіційною інформацією, Proton Energy торгує нафтою та нафтопродуктами в Чорноморському та Середземноморському басейнах, а також в Африці та Америці. Компанія є ексклюзивним постачальником нафтопродуктів «Роснефти» в Україні з 2016 року. Серед контрагентів Proton Energy найбільші учасники українського ринку: Wexler Group, ОККО, WOG, KLO, Glusco, «Альянс Енерго Трейд», «Автотранс», «Надія», «Авантаж» тощо. Через дочірню компанію Glusco Energy S.A. трейдеру належить українська мережа АЗС Glusco. За оцінками «Консалтингової групи А-95», в 2020 році обсяг поставок Proton Energy досяг 1,74 млн тонн дизельного палива (23,4% ринку) і 443 тис тонн LPG (22,3%).
Експерти впевнені, недалекоглядність влади призведе до дефіциту дизельного палива і ажіотажного зростання цін.
Вся ця ситуація стала черговим підтвердженням недалекоглядності влади, котра прораховує ситуацію лише в реальному часі, а не на крок-два вперед. Зараз гряде посівна кампанія, коли дизельне паливо буде особливо затребуваним. Але я не чув жодних заяв про створення резервного запасу дизельного палива на випадок відповідної реакції російської сторони. Я неодноразово заявляв, що у нас — загрозлива залежність від російських поставок дизельного палива і скрапленого газу. Однак потрібно вживати заходів, які не призведуть до додаткових проблем в економіці та сільському господарстві.

Геннадій Рябцев
Директор спеціальних проєктів НТЦ «Психея»
Знайти такий вільний обсяг дизеля та скрапленого газу на ринку буде непросто, вважає генеральний директор мережі АЗС SunOil Леонід Косянчук. Всі великі оптові компанії пов'язані терм-контрактами, за якими працюють нафтопереробні заводи. НПЗ не працюють на склад. Ринок дуже болісно реагує і на менші обсяги.
У нашій мережі не було терм-контрактів із Протоном, ми більше працюємо з внутрішнім виробником (Кременчуцьким НПЗ), але, я підозрюю, що і у нас будуть проблеми, оскільки потреба в дизельному паливі сильно збільшиться. Від цієї ситуації програють усі: споживачі почнуть платити більше за паливо, а оператори ринку — матимуть проблеми з поставками палива на свої мережі.

Геннадій Рябцев
Директор спеціальних проєктів НТЦ «Психея»
Крім того, не виключені відповідні санкції російських компаній. Поставки палива з Росії здійснюються за спеціальними дозволами, які видаються Міністерством економічного розвитку та торгівлі торговельним компаніям. Proton Energy імпортував нафтопродукти державної компанії «Роснефть».
Нинішні події мають політичне забарвлення, не виключено, що нам слід очікувати відповідної реакції з боку РФ, зокрема від компаній, які пов'язані з Proton Energy, вважає Рябцев.
Прикладом цього, за його словами, може послужити бойкот поставок російської нафти на Кременчуцький завод. Уже понад 10 років російська нафта не постачається в Україну, причому поставки припинені не тільки «Татнафтою», в якої є претензії через Кременчуцький НПЗ, а й іншими компаніями, додав експерт.
Реакція влади не змусила себе чекати. У четвер Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України відзвітувало про проведені наради з найбільшими гравцями ринку нафтопродуктів. Йшлося про диверсифікацію джерел і логістики для контрольованого забезпечення обсягу поставок дизельного палива та газу.
Обсяги поставок, які реалізовувалися компанією Proton Energy, будуть повністю заміщені з інших альтернативних джерел. Усі імпортери та учасники ринку підтвердили, що в країні є наявність резервів на дизпаливо та можливість швидкої заміни постачальників у разі потреби. Ризиків дефіциту палива немає. Стан запасів достатній для забезпечення потреб споживачів і проведення посівної кампанії.

Ігор Петрашко
ексміністр розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України
Однак експерти не поділяють такого оптимізму.
Поточна ситуація вплине на ціни в квітні та поки що не можна сказати точно, що відбуватиметься. За моєю інформацією, поставки будуть продовжені, тільки буде замінена фірма-трейдер. Якщо ж цього не станеться, у другій половині квітня ринок нафтопродуктів в Україні очікує серйозна турбулентність.

Сергій Куюн
директор у «Консалтинговій групі А-95»