Facebook Pixel

Помер творець автокредитів і Ford Mustang. Чим запам’ятався метр світового автопрому Лі Якокка

На 95-му році життя в Лос-Анджелесі помер колишній президент автокорпорації Ford і голова правління Chrysler Лідо Якокка, Повідомили в FCA. Західні ЗМІ причиною його смерті називають ускладнення від хвороби Паркінсона.

Американцям Якокка запам’ятався як харизматичний лідер автопрому, який подарував їм Ford Mustang, врятував Chrysler від банкрутства і відреставрував статую Свободи. Якокку фактично звели в статус національного героя: йому навіть пророкували крісло президента США.

The Page вирішив згадати головні досягнення цієї видатної людини.

Початок шляху Лі Якокки

Він народився в невеликому американському містечку Аллентаун в штаті Пенсільванія в родині італійських іммігрантів. Після закінчення Прінстонського університету Якокка в 22 роки влаштувався інженером в Ford Motor Company.

У 36 років він став наймолодшим віце-президентом в історії компанії, а в 46 — президентом Ford. Згодом Якокка зізнавався, що його одержимість ідеєю заробляти гроші з’явилася під час Великої депресії 30-х років ХХ століття.

Ера Ford

Фото: flickr/lestudio1

Фото: flickr/lestudio1

За час роботи в компанії Якокка втілив в життя кілька революційних ідей і зміг уберегти Ford від провалів. До періоду роботи в корпорації належить і скорочення його імені до «Лі». Пізніше в мемуарах він згадував, що зробив це через негативну асоціації до імені «Лідо» — американці того часу прирівнювали його до сленгової назви будинку розпусти.

  • Народження автокредитування. Саме Якокка приписують винахід цього способу продажу автомобілів, що і стало його першим великим проривом. Будучи помічником менеджера з продажу в окрузі Філадельфія Якокка придумав програму «56 за 56». Її суть була простою: покупець вносив перший 20% -й внесок, а потім протягом трьох років щомісяця виплачував $56 за новенький Ford в кузові 56-року. Схема мала настільки великий успіх, що торговий округ Якокки в Філадельфії піднявся з останнього на перше місце з продажів в усій країні.
  • Народження Ford Mustang. У 1964 році під керівництвом Якокки компанія випустила першу модель цього легендарного автомобіля. Mustang став символом «спорткара для бідних» — його любили американці різного віку. Він був настільки популярним, що за два роки приніс Ford чистий прибуток в $1,1 млрд. Така удача стала справжнім рятувальним колом після провалу попередньої моделі — Edsel. На сьогоднішній день в портфелі компанії вже шість поколінь Mustang.
  • Шлях до звільнення. Якокка доклав свою руку й до створення малолітражних автомобілів Ford Fiesta і Pinto. вони допомогли компанії пройти через паливну кризу початку 70-х, проте так і не вберегли топ-менеджера від провалу. Невдача з Ford Pinto 1973 модельного року могла стати причиною звільнення Якокки: через компактность автомобіля і розташування бензобака, при задньому зіткненні паливо могло детонувати. Якокка вважався головним винуватцем, так як був в курсі потенційної небезпеки конструкції цієї моделі. Зрештою Ford під тиском громадськості влітку 1978 року відкликав близько 2 млн Pinto. Ще через місяць Якокка був звільнений з компанії. Сам глава Ford пізніше в автобіографічній книзі Iacocca: An Autobiography ( «Кар’єра менеджера») пояснив це тим, що він нібито ставав популярнішим за самого онука Генрі Форда.

Ера Chrysler

Фото: flickr/notizieoggi

Фото: flickr/notizieoggi

Якокка недовго сидів без діла. Вже восени 1978 року його запросили очолити Chrysler, який в той час знаходився на грані банкрутства. І він вивів компанію з кризи.

У 1980 році Chrysler отримав урядову позику на $1,5 млрд. Цікаво, що Конгрес був згоден видати її на 10 років, але Якокка наполіг на терміні в три роки. У підсумку в 1983 році компанія повністю погасила борг. Ще через рік Chrysler отримав рекордний прибуток — $2,4 млрд. Для цього глава компанії максимально скоротив позиції топ-менеджменту, звільнив тисячі рядових співробітників, а свою зарплату зменшив до $1 на рік.

Після випуску на ринок принципіальної новації — мінівенів — Chrysler став безперечним лідером в цьому сегменті. Варто зауважити, що колись цю ідею Якокки відкинув Генрі Форд-молодший.

Якокка очолював Chrysler аж до 1995 року. Він вийшов на пенсію, але продовжував консультувати компанію за $500 тис. На рік.

Соціальне життя Якокки

Фото: flickr/roncogswell

Фото: flickr/roncogswell

У 1980-х президент США Рональд Рейган призначив Якокка главою фонду по реставрації статуї Свободи в Нью-Йорку. Топ-менеджер привернув приватне фінансування і закінчив ремонт всього за два роки.

Успіх з порятунком Chrysler приніс топ-менеджеру небувалу славу. Настільки велику, що в 1988 році велися серйозні розмови про його балотування на пост президента США.

Подякувати 🎉