1 — 2 лютого збірна України візьме участь у Rallye Monte-Carlo. Новинки навіть далеких від автоспорту ЗМІ радують своїм ентузіазмом. І засмучують поверхневістю. вирішило розібратися, де правда, а де — хайп.
Це неправда щонайменше з трьох причин. По-перше, українці вже не раз і не два стартували в Rallye Monte-Carlo. Досить сказати, що у 2014 році Юрій Протасов і Павло Черепін виграли це ралі у своєму класі WRC2 та стали десятими в абсолютному заліку.

Юрій Протасов і Павло Черепін на старті етапу чемпіонату світу Rallye Monte-Carlo. Фото RMC
По-друге, український десант висаджується не на січневе Rallye Monte-Carlo — традиційно стартовий етап чемпіонату світу з ралі. У нашому випадку йдеться про Rallye Monte-Carlo Classique (RMCC) — забаву для любителів ретротехніки, що пройде в лютому. Це буде лише п'ятий її розіграш.
По-третє, цей захід не має нічого спільного ні з чемпіонатом світу, ні взагалі з ралі. На нього допускаються винятково серійні автомобілі — такі, які вони сходили з конвеєра. Заборонено будь-які перероблення, немає навіть каркасів безпеки — обов'язкового атрибуту будь-яких автомобільних перегонів.

Світлана Кравс перед стартом Rally Monte-Carlo Classique. Фото: Євген Кравс
Формат змагань
Справа в тому, що RMCC — змагання на регулярність ходу. Тут важливо не їхати швидше за інших, а стартувати та фінішувати точно в наказаний час, дотримуючись усіх правил правил дорожнього руху. Таке неможливо уявити в сучасному ралі, а ось для ретротехніки подібний формат — єдино можливий. Через музейний вік автомобілів (допускаються моделі 1911 — 1965 років випуску) у Classique дуже щадна протяжність. Якщо ралісти мали подолати 1511 км, то «ретровики» — близько 900 км. Тобто добиратися нашим учасникам доведеться довше, ніж безпосередньо змагатися. Усі «запорожці» везуть на лафетах: своїм ходом вони можуть не дістатися навіть до старту.

Сергій Малік уже встиг проїхати марафон Dakar Classic. Фото: Євген Кравс
Автомобілі та екіпажі
По-четверте, організатори допустили не міфічну «українську збірну», а саме українські мікролітражки. Справа в ще одному обмеженні: змагатися в RMCC можуть винятково моделі, що свого часу виходили на старт класичного Rally Monte-Carlo. Зрозуміло, «запорожці» подібної честі не удостоювалися. І організатори зробили виняток лише заради 60-річчя від початку випуску першої моделі ЗАЗ. Чим відразу скористалися прибалти.

Екіпаж із Литви Тадас Віткявічус (перший праворуч) і Веюунас Толейкіс (перший ліворуч). Фото: Delfi.lt
Український десант, до якого увійшли ретровики з Донецька, Запоріжжя, Києва, Львова, Тернополя та Чернівців, складається з п'яти екіпажів на «Запорожцях» моделей 965, 966 та 968. Шкода, що вони так і не змогли домовитися про спільні дії. Наприклад, про спільну презентацію, спільну прес-конференцію або символічний старт від стін Запорізького автозаводу або з Хрещатика. Навіть добиратися до місця старту наші екіпажі будуть різними маршрутами. Де два українці — там три гетьмани. Залишається сподіватися, що в гонці все буде інакше.

Ще один екіпаж із Києва – Юрій Бомбандеров та Віктор Поваров – стартуватимуть на «Москвичі-408» 1966 року випуску. Фото: Євген Кравс
Учасники Rallye Monte-Carlo Classique 2022 року на автомобілях ЗАЗ

Учасники Rallye Monte-Carlo Classique 2022 року на автомобілях ЗАЗ. Таблиця: Сергій Суховський

Київський, львівський і тернопільський екіпажі на ЗАЗ-965. Фото: Євген Кравс