Фото: «Авто року»
Тест-драйв Volvo XC40 T5 Twin Engine: два мотори, потрійне задоволення
Перший шведський Car of the Year отримав PHEV-версію і підтвердив свій референсний статус серед преміумних крос-компактів.
«Що означає для нас Volvo?» — задаю я собі питання бренд-директора марки Артема Ткаченка з промови про підсумки 2020 року. Безпека. Надійність. Екологічність. Причому всі три цих якості одночасно. Адже якщо ти дбаєш про близьких, то не повинен обмежуватися чимось одним, наприклад, тільки питаннями пасивної й активної безпеки. Рівною мірою ти відповідальний, в якому стані залишиш планету дітям.
Сьогодні навіть домогосподарки знають, який бренд робить «найбезпечніші у світі машини». Але мало хто знає, скільки автомобілів і манекенів розбили під Гетеборгом перед тим, як оголосити на весь світ — до 2030 року в ДТП не загине жоден водій або пасажир Volvo. Я теж, хоча за бажанням Одіна (або через чиюсь помилку), потрапив на годину до закритого на всі замки «вольвовського» центру безпеки. Вхід в який могло би прикрашати гасло «Бий своїх, щоб чужі боялися!», якщо б не справжній цвинтар із тильного боку комплексу. Ціле футбольне поле з розбитих «легковиків» — і своїх, і конкурентів. Навіть укладені штабелями краш-тестові Ferrari не справили такого враження, як ця батальна панорама «битих при Гетеборзі». І судячи з «тяжкості» ушкоджень, внутрішні стандарти Volvo куди суворіші EuroNCAP.
Фото: Сергій Іллін
Велика кількість safety-технологій і асистансів в автомобілях з Гетеборга завжди було більше, ніж у кого або, включаючи пасажирські лайнери. Ось і XC40 буквально нашпигований усілякими системами активної і пасивної безпеки, для перерахування яких знадобилася б окрема стаття.
Великої кількості safety-технологій і асистансів в автомобілях із Гетеборга завжди було більше, ніж у когось, включаючи пасажирські лайнери. Ось і XC40 буквально нашпигований усілякими системами активної і пасивної безпеки, для перерахування яких знадобилася б окрема стаття.
Сейф для сімейних цінностей
Cargo-культ бренду Volvo почався в США наприкінці 60-х із універсалів 145-й серії. Вони виявилися настільки продуманими і невибагливими в експлуатації, що без принципових змін випускалися десятиліттями. Збірний образ покупця так само виявився «довгограючим»: одружений чоловік із вищою освітою, якому сімейні цінності та почуття захищеності і комфорту важливіше всяких там к. с. і км/год. Згодом навіть з'явився термін Volvo-driver, що позначає надзвичайно законослухняного водія, який педантично виконує всі норми ПДР.
По-північному стриманий дизайн універсалів, позбавлений модних елементів і взагалі будь-яких прикрас, виявився настільки довгограючим, що визначив корпоративну зовнішність марки на наступні 20 років. Але все ж найдивовижнішим за якістю лапландських автомобілів виявилася їхня надійність. Багатодітні американки середнього достатку до останнього ігнорували кросоверну моду — їхні «шведські валізи», куплені сильно уживаними, ніяк не хотіли ламатися, мовчки зносячи повний ігнор з точки зору обслуговування.
Один із внутрішніх опитувань сервісної служби Volvo USA початку 90-х показав, що майже 20% власників не підозрювали про існування регламентних робіт. Тобто турбота про автомобіль зводилася до заправки, мийки і доливу омиваючої рідини.
Скан: Volvo Ukraine
Головний мінус T5 Twin Engine — ціна. Зазвичай ціна є ще однією конкурентною перевагою марки перед німецькими та британськими конкурентами. Але PHEV-гібридні версії завжди будуть дорогими в силу своєї складності і технологічності. Якщо за «базовий» ХС40 просять 1,1 млн. Грн, то наш R-дизайнерський «двухмоторнік» оцінений в 1,93 млн.
Випробовувані на підзарядці
А ще для мене Volvo — це найперші електромобіль і PHEV- гібрид, якими довелося керувати. У 2009 році на ще одному полігоні під Гетеборгом мене підвели до звичайного на вигляд хетчбеку C30, багажник якого був зайнятий незрозумілим ецихом. І з змовницьким виглядом вручили замість ключа щось схоже на флешку, попросивши «на поворотах не пищати гумою». Мовляв, це лише прототип, і взутий він у покришки, які не зовсім підходять для швидкої їзди— з мінімальними плямою контакту і коефіцієнтом кочення. Це зараз шведи розробляють ХС40, що на підзарядці, спеціальні шини спільно з кращими постачальниками, а тоді їм доводилося експериментувати «на ходу». Але стримуватися було вкрай важко — випробувальний трек виявився старою кільцевою трасою з вельми азартною зв'язкою віражів. Зараз так уже не строять — безпека ... Плюс сам по собі хетч буквально «провокував» атакувати більш низьким центром ваги і небаченою досі у Volvo динамікою. Але особливо лінійним приростом тяги, що здавалася просто невичерпною. Незважаючи на те, що C30 не справляв враження напівфабрикату ні складанням, ні керованістю, на конвеєр він так і не потрапив. Шлях до випуску першого електрокара марки — XC40 P8 AWD Recharge — зайняв ще дев'ять років. Причому з'явився він лише після бензинової та гібридної версії «сороковки». Бо шведи прекрасно розуміли — технології акумуляторів не дозволяють запропонувати клієнтам звичні автономність і швидкість зарядки.
Фото: «Авто року»
Тест-драйв Volvo XC40 T5 Twin Engine: два мотори, потрійне задоволення
Але прогрес не зупинити: у Гетеборзі планують щорічно презентувати щонайменше по одному електромобілю, щоб через п'ять років ті, що продаються, були або гібридними, або електричними. А до 2030 року шведський бренд узагалі повинен відмовитися від двигунів внутрішнього згоряння.
Перші в світі
А ось plug-in hybrid-концепцію вони поставили на потік досить швидко — ще в 2011-му, оснастивши «другим серцем» універсал V60. І потрапили в саму точку. За словами пана Ткаченка, в минулому році в Європі на частку моделей, які на зарядці, довелося 29% продажів, що зробило Volvo провідною маркою електрифікованих авто в регіоні. Крім того, шведський бренд став лідером ринку PHEV-гібридів у США.
На сьогоднішній день «пхева» виглядають єдиною розумною альтернативою і бензиновим, і електричним авто. Так, «наш» T5 Twin Engine на невеликі відстані — до 50 км — їздить виключно на літій-іонному акумуляторі, що з запасом перекриває середньостатистичний щоденний пробіг європейця, що становить 30-35 км. У більш далеких поїздках гібрид споживає помітно менше палива завдяки системі рекуперації кінетичної енергії. Шведи обіцяють економію до 70%, але це навіть якщо не в чому собі не відмовляти, споживання бензину падає щонайменше на третину.
Фото: «Авто року»
Тест-драйв Volvo XC40 T5 Twin Engine: два мотори, потрійне задоволення
Friend-зона
Ну і, само собою, керується 2-моторник по-особливому. Завдяки тяговій батареї, що допомагає ДВС розганяти кросовер, їзда на ньому відчувається куди бадьоріше, ніж на «звичайному» XC40. 3-циліндровий 1,5-літровий турбомотор розвиває 180 к. с. і 265 Нм, а 60-кіловатний електромотор — 82 к. с. і 160 Нм. Сумарна віддача силової установки T4 Twin Engine становить 262 к. с. і 265 Нм.
А «особлива» підвіска R-design та еталонний контроль тяги перетворюють силове рулювання в суцільне задоволення. При цьому, незважаючи на спортпакет R-design, в кросовері немає тієї лякаючої гостроти, якою наділені Audi Q3 Sportback або BMW X2. Справа в підході — шведи навмисно пішли від спортивності, вважаючи, що її в преміумному сегменті класу більш ніж достатньо. Їхньою метою була «простота руху в міському потоці». Адже щонайменше для третини покупців цей паркетник стане не просто першим Volvo, але і взагалі першим власним автомобілем. А значить необхідно зробити його максимально «доброзичливим». І це дійсно найлегший в керуванні і зрозумілий Volvo, на якому мені доводилося їздити.
Фото: Сергій Іллін
При всій своїй зовнішності міського модника XC40 — повноцінний кросовер з пристойною позашляхової геометрією. 21-сантиметровий кліренс, 45-сантиметрова глибина подоланого броду плюс солідні (21 ° і 29 °), завдяки малим свесам і толково промальованим бамперах, кути в'їзду / з'їзду. Окреме спасибі за адекватну настройку трекшн-контролю — видно, що конструктори не з чуток знають, що таке кантрісайд.
Відмінна оглядовість завдяки високій посадці, тонким стійкам і грамотно розставленим дзеркалам заднього виду. Квадратний капот полегшує розуміння габаритів, кермо оптимальне по хвату і в міру «синтетичне» з налагодження підсилювача. Бадьорий розгін із місця і прискорення відразу, «прозорий» зв'язок з акселератора і гальмівного зусилля, яке не особливо змінюється навіть у полярних налаштуваннях.
Перемикання 7-ступінчастої АКП із подвійним зчепленням безшовні, немов їдеш на електричній версії XC40. Одним словом, кросовер не вимагає особливого звикання — сів і поїхав. Ніяких проблем або прогалин у взаєморозумінні — максимально дружній автомобіль. Якби мені довелося здавати іспити не на ЗІЛ-130 з розбитими дзеркалами, а на цьому T5 Twin Engine, напередодні я б спав сном Тора.
T5 Twin Engine — автомобіль надзвичайно збалансований і гармонійний, а значить дозволяє їхати так, як душа забажає. Хочеться атакувати — активуй потрібні налаштування, перевір тиск в шинах — і вперед! Хочеш їхати спокійно (а XC40 налаштовує саме на такий темп) — просто підбери відповідну музику.
Причому у новачків є деякі переваги перед олдскульними водіями. Останні раз у раз скриплять з приводу і незвичної «архітектури» фірмової мультимедійної системи Sensus і джойстика КПП, який не фіксується, та вимагає подвійного похитування. Але це справа звички, а ось із ручками-хваталками дійсно вийшло незрозуміло — їх немає ні на стелі, ні на дверних панелях.
Фото: Сергiй Суховський
Скандинавський дизайн відчувається не тільки в оформленні інтер'єру, але і в загальній продуманості салону. Рекордні по місткості порожнини в дверях, лоток для ноутбука під подушкою водійського крісла, сміттєвий ящик і гачок для сумок на кришці бардачка. Навіть така, здавалося б, буденна річ, як майданчик для бездротової зарядки встановлена під таким кутом, щоб і смартфон не ковзав, і його екран був видний. Моє знайомство з XC90 відбулося ще в березні 2018 року, але я до сих пір відкриваю для себе все нові і нові тайнички, слоти і ніші, які заховані в салоні.
Cкандинавський дизайн
«Кращий дизайн — відсутність дизайну» — любив наставляти своїх конструкторів Стів Джобс. На перший погляд, салон ХС40 виглядає нехитро — навіть явно застарілі інтер'єри Infiniti і Lexus виглядають на його тлі стилістичними одкровеннями. Але за зовнішньою простотою ховається практичність і продуманість — головні складові скандинавського підходу до оформлення інтер'єрів. Аналогічна картина і з вибором матеріалів, якістю обробки і ретельністю збірки. Не те що японцям із американцями — іншим німецьким брендам є чому повчитися у шведів у плані поєднання відтінків, фактур і матеріалів. Окрема насолода естета і перфекціоніста — обшитий шкірою «виворіт» пелюсток перемикання передач. Сьогодні так переймаються хіба що Porsche і Alpina.
Фото: Сергiй Суховський
Тест-драйв Volvo XC40 T5 Twin Engine: два мотори, потрійне задоволення
Але, як на мене, головна кадрова втрата Volvo останніх років — екстер'єрний дизайнер Іан Кеттла, «схедхантеренний» Tesla Motors. Саме він намалював спочатку концепт-кар 40.1, а потім і сам ХС40, після чого отримав пропозицію від Ілона Маска, від якої не зміг відмовитися. Так, рубані форми в наше століття унісекса і толерантності виглядають трохи претензійно, але надають найменшому Volvo нелише самобутність, а й необхідну частку мужності.
Останні роки хіба що ледачий не штовхав шведів за «матрешочний» підхід до дизайну, самобутня зовнішність XC40 — саме те. Все зроблено настільки ювелірно, що гранований-маскулінний стиль нітрохи не лякає жіночу аудиторію, яка у Volvo з давніх часів заметно вище, ніж у конкурентів. Так що не тільки вибаглива андерсенівська принцеса, але і Грета Тумберг напевно буде задоволена творінням співвітчизників.
Крім того, рубані грані і плоскі поверхні ХС40 перегукуються з незграбно-чемоданною стилістикою Volvo 70-х і 80-х, коли компанія перебувала в зеніті популярності. І нехай містера Кеттла надихали не стільки тіні забутих предків, скільки комікси про роботів і науково-фантастичні фільми, виглядає ХС40 гідним спадкоємцем «невбиваних універсалів» не тільки за надійністю та стандартами безпеки.
Фото: Volvo
Пристойний для таких розмірів багажник — «заслуга» зайве вертикальної спинки дивана. А по частині організації простору і уваги до деталей він не поступається салону. Продумано буквально все — від варіантів трансформації фальшпідлоги до перегородок і гачків для найтованія різних типів вантажу.