Facebook Pixel

Напівзаходи в напівкедах: ВР частково легалізує саморухомі гаджети хіпстерів

На дорогах України з'явився «легкий персональний електротранспорт» без світлотехніки, номерів, підвіски та гальм і з водіями, вік і кваліфікація яких жодним чином не регулюються.

Масовий продаж гіробордів, моноколіс, електроскейтів, сеґвеїв, трициклоподів та інших ховербордів почався в містах-мільйонниках України ще 2002-2005 рр. Але тільки зараз, після низки резонансних аварій із їхньою участю й конфлікту прокатника електросамокатів Bolt із КМДА, ці електроприлади набувають «транспортного» статусу.

Законопроєкт №3023, що вводить нову категорію учасників дорожнього руху, народні слуги ухвалили в першому читанні 268 голосами за мінімально необхідних 226. Відповідні зміни до Кодексу про адміністративні правопорушення й закону «Про дорожній рух» визначають базовий статус, права та обов'язки користувачів «персонального легкого електротранспорту».

«Сьогоднішнє використання такого транспорту на законодавчому рівні взагалі не врегульовано, — прокоментувала необхідність законопроєкту одна із семи його няньок нардепка Юлія Клименко. — У цих людей немає ані прав, ані обов'язків. Вони не пішоходи, не транспорт і не велосипеди».

Що зміниться для водіїв електротранспорту?

  • По-перше, як і у випадку з іншими видами транспорту, заборонять управління «електроприладами» в стані алкогольного, наркотичного та будь-якого іншого сп'яніння, включно з впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції.
  • По-друге, заборонять під час руху користуватися засобами зв'язку, якщо їх тримають у руках.
  • По-третє, заборонять перевезення пасажирів. Виняток — якщо це передбачено конструктивно.

Новий вид транспорту зможе пересуватися спеціальними велосипедними доріжками, а за їхньої відсутності — краєм проїжджої частини дороги, вулиці чи узбіччям.

Але попри дозвіл виїжджати на дороги загального користування, реєстрації ці «електроприлади» не підлягають. Отже, жодних важелів впливу на їхніх власників немає. Не вважати ж такими пішохідні штрафи в розмірі 51 — 85 грн?

Під час розроблення законопроєкту №3023 наявну міжнародну практику було фактично проігноровано на користь ухваленого влітку відповідного російського закону. Хоча в пояснювальній записці до законопроєкту його автори самі пишуть, що користувачі електротранспорту часто нехтують елементарними правилами безпеки й наражають на небезпеку інших учасників дорожнього руху, їхні права та обов'язки чітко не прописані.

Наприклад, не обумовлено ані віковий ценз «водіїв», ані наявність у них хоча б якої-небудь водійської категорії, ані максимальну потужність і швидкість цих гаджетів. Немає й заборони на їхній виїзд на дороги за межами міста, де через вищі швидкості кількість ДТП і тяжкість травм різко збільшуються. Знову-таки для їзди дорогами загального користування будь-який вид транспорту повинен мати відповідні звукові та освітлювальні прилади плюс габаритну світлотехніку. Інакше як рухатися вночі, у дощ або туман?

Нічого не мовиться і про заборону на їзду в парках і тротуарами, про паркування — за кордоном цієї проблеми вдалося позбутися, тільки наказавши залишати електроприлади там, де дозволено паркуватися автомобілям і мотоциклам. Забуто навіть про такий нюанс, як водіння в навушниках, що трапляється серед користувачів нового виду транспорту часто-густо.

Жодним чином не регулюється юридично і страховий бік справи: не передбачено ніякої відповідальності перед третіми особами в разі дорожньо-транспортної пригоди.

Залишився без уваги й такий важливий аспект, як засоби пасивної безпеки (шолом, наколінники, спецодяг зі світловідбивальними елементами тощо), адже в разі падіння користувач взагалі нічим не захищений.

Залишається сподіватися, що до остаточного голосування до законопроєкту №3023, який зареєстровано ще в лютому, будуть внесені всі життєво важливі поправки.

Подякувати 🎉