У листопаді Київському метрополітену «виповнилося» 60 років. За всі ці роки робота метро припинялась лише 18-20 лютого 2014-го року під час Революції Гідності, а потім весною 2020-го через епідемію коронавірусу в Україні.
На карті метро Києва можна відзначити кілька станцій, які є справжніми арт-об'єктами. Style дочекалося закінчення карантину і проїхалося найкрасивішими київськими станціями.
Карта метро Києва
Метро — головний транспорт столиці. За даними Київського метрополітену, 50% загального обсягу міських пасажирських перевезень припадає саме на цей вид громадського транспорту.
Зараз київське метро має три лінії:
- Святошинсько-Броварська (Червона);
- Оболонсько-Теремківська (Синя);
- Сирецько-Печерська (Зелена).
Та три пересадочні вузли:
- «Хрещатик» — «Майдан Незалежності»;
- «Театральна» — «Золоті ворота»;
- «Площа Льва Толстого» — «Палац спорту».
Червона лінія метро
Червона лінія з'єднує Святошинський і Деснянський райони. Тут 18 станцій: «Академмістечко», «Житомирська», «Святошин», «Нивки», «Берестейська», «Шулявська», «Політехнічний інститут», «Вокзальна», «Університет», «Театральна», «Хрещатик», «Арсенальна», «Дніпро», «Гідропарк», «Лівобережна», «Дарниця», «Чернігівська», «Лісова». Тут є дві пересадочні станції: «Театральна», де можна пересісти на Зелену лінію (на станцію «Золоті ворота»), і «Хрещатик», звідки можна потрапити на Синю лінію (на станцію «Майдан Незалежності»).
Синя лінія метро
Синя лінія з'єднує Оболонь і Голосіївський район. Тут теж 18 станцій: «Героїв Дніпра», «Мінська», «Оболонь», «Почайна», «Тараса Шевченка», «Контрактова площа», «Поштова площа», «Майдан Незалежності», «Площа Льва Толстого», «Олімпійська», «Палац «Україна», «Либідська», «Деміївська», «Голосіївська», «Васильківська», «Виставковий центр», «Іподром», «Теремки». Тут також можна пересісти на дві інші лінії: на станції «Майдан Незалежності» є перехід на станцію «Хрещатик» Червоної лінії; на станції «Площа Льва Толстого» — перехід на станцію «Палац спорту» Зеленої лінії.
Зелена лінія метро
Зелена лінія з'єднує Шевченківський і Дарницький райони. Тут 16 станцій: «Сирець», «Дорогожичі», «Лук'янівська», «Золоті ворота», «Палац спорту», «Кловська», «Печерська», «Дружби народів», «Видубичі», «Славутич», «Осокорки», «Позняки», «Харківська», «Вирлиця», «Бориспільська», «Червоний хутір». І теж дві пересадочні станції: «Золоті ворота» (перехід на станцію «Театральна» Червоної лінії) та «Палац спорту» (перехід на станцію «Площа Льва Толстого» Синьої лінії).
Найзавантаженішими вважаються станції «Вокзальна», «Лісова», «Почайна» і «Святошин». Три станції Київського метрополітену названо на честь пам'ятників архітектури. Це «Вокзальна», «Хрещатик» і «Арсенальна» (до слова, це ще й найглибша станція метро — 105,5 метра). Style вибрало п'ять станцій метро Києва, які, на нашу думку, обов'язково варто побачити. Й от чому.
«Золоті ворота». Найстильніша станція
Станція «Золоті ворота» розташована на Сирецько-Печерській (Зеленій) лінії. Вона має право вважатися однією з найкрасивіших станцій світу. До рейтингу кращих «Золоті ворота» включали видання The Daily Telegraph і The Guardian. Створюючи проєкт, архітектори надихалися історією України. І повністю витримали стиль. Тут дуже гарні мозаїки й оригінальні бронзові люстри, що нагадують старовинні церковні світильники.
На станції «Золоті ворота» можна наочно вивчати історію Київської Русі. Наприклад, роздивитися на мозаїках усіх правителів — від Кия до Данила Романовича, церковних діячів — Антонія, Феодосія, Іларіона, Агапіта, Нестора Літописця, а також головні київські храми домонгольського періоду — Десятинну, Кирилівську та Ірининську церкви, Софіївський, Михайлівський і Успенський собори, церкву Спаса на Берестові, церкву Богородиці Пирогощі.
Для любителів історії є ще один цікавий факт: «Золоті ворота» побудували 1989 року, і тоді майстри ледь помітно виклали на червоно-коричневому тлі напис «Слава Україні!» темно-коричневою смальтою. Його можна побачити, коли виходиш зі станції метро. Слова розміщено на мозаїчному фризі між двома ескалаторами.
«Осокорки». Найкласніші мурали
Станцію метро «Осокорки» прикрашають вісім муралів сучасних художників. Їх малювали вночі, у неробочий для метрополітену час. Усі малюнки — про Україну. Роботи присвятили національній єдності країни. Наприклад, на тлі Карпат і донецького терикона зображено актора Богдана Ступку. Цю роботу назвали United. На муралі Mother land намалювали тварин із Червоної книги України: ведмедя біля Львівської ратуші і степову лисицю біля вежі Донецького аеропорту.
Є робота «Знання» з Володимиром Доносом (шкільним учителем і героєм АТО); є мурали, присвячені кримським татарам, українській мові. На муралі «Авдіївка» художник домалював зруйновані будинки, наче рукою дитини; на муралі Unfinished із вітражного скла виклали жіночий силует, який ніби збирає себе зі шматочків. І ще один малюнок жінки за в'язанням — це Україна та її історія, яка створюється на наших очах. Щоб побачити мурали, потрібно проїхатися Сирецько-Печерською (Зеленою) лінією.
«Хрещатик». Найкрасивіші мозаїки
Станція метро «Хрещатик» розташована на Святошинсько-Броварській (Червоній) лінії. Її відкрили серед перших. На конкурс у 1952 році подали безліч проєктів. Цю станцію пропонували зробити навіть у вигляді ошатного терема. Але перемогла інша робота, в основу якої було покладено традиційне українське мистецтво. Головною прикрасою стала майоліка з рослинним орнаментом. Це витвір мистецтва й, що називається, must-see (річ, яку потрібно побачити). Автор майоліки — заслужена художниця України Оксана Грудзинська. Вона також оформляла Національний музей українського народного декоративного мистецтва.
«Дніпро». Найкрасивіший краєвид
Якщо їхати Червоною лінією від «Хрещатика», спочатку потрапиш на найглибшу станцію метро «Арсенальна». А ближче до наступної станції поїзд виїде з-під землі. Станція «Дніпро» розташована на поверхні — на естакаді над набережною. Звідси, мабуть, відкривається найкрасивіша панорама Дніпра та лівого берега Києва. Незвичайну станцію відкрили 1960-го, а 1965-го тут встановили дві скульптури — чоловічу й жіночу. Фігура чоловіка символізує працю, фігура жінки — мир.
«Славутич». Найцікавіша концепція
Але повернемося на Зелену лінію. У напрямку до центру Києва наступною після станції «Осокорки» буде «Славутич». Архітектори намагалися під землею відтворити річку Дніпро (Славутич — це історична назва Дніпра). У хід пішли модні в 90-ті оздоблювальні матеріали. Тут використовували багато блискучого металу й усі відтінки річки — від синього до блакитно-сірого. На стелі розмістили авторські конструкції у вигляді водяних лілій, а в торці станції — стилізовану композицію, що зображує річище Дніпра.