Суецький канал офіційно закрили для навігації в обидві сторони. Водночас звільнення контейнеровоза, який перекрив річище, триватиме від кількох днів до тижнів. Нафтовий ринок занепокоєний такою ситуацією. Це також може спричинити затримку доправлення товарів із Китаю.
Адміністрація каналу повідомила, що навігацію Суецьким каналом тимчасово зупинено, поки не закінчаться роботи зі зняття з мілини гігантського контейнеровоза Ever Given, який застряг на 151-му кілометрі 23 березня.
Водночас керівник компанії Boskalis Пітер Бердовські, яка й займається зняттям корабля, зазначив, що судно міцно застрягло. Це сталося через повне завантаження корабля, тому доведеться його розвантажувати. Однак обладнання для цього ще не прибуло на місце.
Блокування Суецького каналу
Надвеликий контейнеровіз Ever Given сів на мілину в південній частині Суецького каналу. Через це було заблоковано рух каналом в обох напрямках. Судно з понад 20 тис. важковантажних контейнерів прямувало з Китаю до нідерландського порту Роттердама.
Згідно з повідомленням компанії Evergreen, інцидент стався через погодні умови. Зокрема, є припущення, що раптовий порив сильного вітру змусив корпус відхилитися від курсу й корабель випадково сів на мілину.
Наразі контейнеровіз перебуває біля берегів Єгипту в оточенні буксирів. Для того щоб розібратися із затором, знадобиться щонайменше п'ять днів.
Керівництво каналу вже сформувало технічний комітет для розслідування причин інциденту. Наразі на місці працюють вісім буксирів і екскаватори.
Є й альтернативний маршрут — навколо Африки через мис Доброї Надії, однак він довший на два тижні та значно дорожчий.
Економічні наслідки блокування Суецького каналу
Постачання нафти
Згідно з даними аналітиків Lloyd’s List, вартість вантажу, який застряг через затор у каналі, сягає $9,6 млрд. Ба більше, кількість кораблів, що застрягли в Суецькому каналі, досягла 185. Це призвело до зростання ціни на нафту марки Brent на 5%.
Затор у каналі може негативно вплинути на ще слабку світову економіку. Через Суецький канал проходить приблизно 10% усієї світової морської торгівлі нафтою. Однак аналітики S&P Global вважають, що цей інцидент не матиме довгострокового впливу на світову економіку.
Якщо блокування каналу триватиме декілька днів, то може зрости ціна фрахту, яка б'є рекорди, як порівняти із цінами навесні 2020 року.
Постачання товарів
Це також може призвести до нового збою в глобальних логістичних ланцюгах. Зокрема, це негативно вплине на торгівлю між Європою та Азією і призведе до перебоїв із постачанням нафти та нафтопродуктів, вважають аналітики ING Bank.
Крім того, це призведе до перенавантаження портів. Адже після звільнення каналу кораблі почнуть прибувати на вивантаження товару поза чергою.
Через дисбаланс морських перевезень може постраждати й експорт туалетного паперу. Найбільший виробник сировини для цього товару — бразильська компанія Suzano — уже заявив про проблеми з постачанням.
Керівник компанії Вальтер Шалка зазначив, що різке зростання вартості корабельного фрахту може призвести до затримок постачань. Крім того, тенденція запасатися туалетним папером під час пандемії коронавірусу тільки посилить проблеми, адже затримки з доправленням сировини можуть вплинути на постачання туалетного паперу, якщо у виробників немає достатніх запасів.