Четверте літо Україна зустрічає в умовах повномасштабного вторгнення. Тим часом українські родини вже не схильні відкладати життя до кращих часів і цінують кожну можливість для перезавантаження та оздоровлення. Як трансформувалася туристична індустрія під потреби жінок з дітьми і родин військових та що відбувається з цінами на відпочинок у 2025 році, в інтерв’ю The Page розповідає Ірина Мосулезна, керівна директорка туристичного оператора Join UP!
Повне відеоінтерв’ю з Іриною Мосулезною з Join UP!
Туризм в Україні: очікування від літа 2025
Ми спілкуємось напередодні літа. Чи вже є у вас бачення, яким буде прийдешній туристичний сезон для українців і для вашої компанії?
У нас сезон починається у квітні. І дійсно, попри всі негаразди, які зараз відбуваються в країні, туризм продовжує розвиватися з певними нюансами й трансформаціями.
Якщо подивитися на внутрішню статистику нашої компанії, ми маємо позитивну динаміку зростання відносно минулих років. Наприклад, за 2024 рік з нами відпочило 260 тис. туристів, що стало найвищим показником за роки війни.
Цьогоріч ми очікуємо ще більші цифри і вже бачимо збільшення попиту, зокрема і за кількістю напрямків. Якщо на початку війни ринок жив виключно Туреччиною та Єгиптом, тобто – більш масовими напрямками, то нині попит все більше розвертається до європейських країн. Вибір стає все краще, і у туристів з’являється більше можливостей.
Аліканте (Іспанія) — один з актуальних напрямків сезону 2025. Фото: Join UP!
Як ви оцінюєте готовність наших людей до відпочинку? Адже після початку повномасштабного вторгнення у суспільстві панували переконання, що відпочинок не на часі, люди обмежували себе. Наразі настрої змінилися?
Так, на початку великої війни ми дуже часто чули фразу: «не на часі». Хтось собі, наприклад, намалював історію, що він почне подорожувати після закінчення війни, комусь просто було навіть соромно говорити про відпочинок, коли хтось інший воює. Навіть у туристичній індустрії був момент, коли здавалося недоречним рекламувати послуги й виходити з пропозицією.
Ірина Мосулезна, керівна директорка туристичного оператора Join UP! Фото: Join UP!
Але ми поступово відновлювалися. Спочатку намагалися повернути наших туристів до найближчих до України країн. Потім серед наших громадян з’явився запит на виїзд у безпечні країни. А тепер ми просто почали дещо по-іншому дивитися на життя, його цінність. І у нас народилася нова концепція: «подорожити». Це означає, що життя ми проживаємо зараз. Його не можна зупинити, відкласти, сказати, що це зараз не на часі. А подорожі допомагають нам жити – дають відновлення, емоції, надихають на нові зрушення. І дійсно, громадяни починають це розуміти. Хтось їде на лікування, хтось, щоб перепочити емоційно, хтось вивозить дітей.
Подорожити це... Фото: Join UP!
Як змінилися звички туристів щодо завчасного бронювання? Бо в перші роки великої війни, а може й з часів ковіду, подорожі часто бронювали трохи не за тиждень.
Дійсно, у нас у 2022 році глибина бронювання була десь 7-8 днів, тому що ніхто не розумів, що буде завтра. Зараз вже є сталість процесу, і турист повертається до своїх звичок. Натепер у нас зафіксована глибина бронювання 47 днів. І несподівано, коли у вересні 2024 року ми запустили раннє бронювання на літо 2025 року, у нас вже було перше бронювання на жовтень 2025 року. Тобто це був показник, що наш турист планує відпочивати і вірить в нашу країну.
До речі, які переваги зараз дає раннє бронювання?
Переваги: більш вигідна пропозиція і ширший вибір. Бо чим ближче до поїздки, тим меншою стає кількість варіантів для туриста. І він змушений вибирати не те, що хоче, а що залишилось.
Скільки можна заощадити завдяки ранньому бронюванню?
Все залежить від напрямку і політики готелів. Тому що деякі готелі, наприклад, пропонують навіть 50% знижки, деякі – 30%. Але вигода буде стовідсотково.
На який період зараз вже бронюють тури?
Наразі вже почали бронювати зимові тури. Є бронювання на 2026 рік: Єгипет, екзотичні напрямки, як-от Танзанія.
Болгарія. Фото: Join UP!
Подорожі для матері та дитини
Зі зрозумілих причин головними споживачами туристичних послуг в Україні тепер є жінки та діти. Як цей фактор впливає на ринок і індустрію гостинності? Як змінюються пропозиції з урахуванням потреб цієї аудиторії?
Насамперед ми зрозуміли, що треба полегшити логістику. Тому що для жінки самостійна подорож з дітками й валізами – неабиякий виклик. У перші роки війни була потреба саме у трансфері до місць вильоту, тому що на той час сполучення між Україною та аеропортами інших країн ще було досить поганим. Тому наша компанія запропонувала такі трансфери і ми підвозили наших туристів безпосередньо до дверей аеропорту.
З часом ми запустили перші автобусні рейси. І дійсно, цей продукт був у попиті серед мам з діточками або літніх людей, які просто боялися самостійно їхати в іншу країну і шукати там аеропорти. Звісно, ці послуги й зараз мають попит. А у нас стоїть завдання максимально покращити умови, щоб клієнтам було комфортно подорожувати і буквально з перших хвилин в автобусі вони вже відчували себе на відпочинку.
В тренді в Україні автобусні тури. Фото: Join UP!
Сам туристичний продукт також змінився. Якщо дивитися на масові напрямки, ми почали робити акцент саме на готелях з сімейним концептом, щоб і мама, і діти могли відпочити, навіть один від одного. Тобто ми фокусуємося на великих сімейних готелях із концепцією «Все включено». Бо якщо раніше українці могли усією сім'єю виїхати в європейські країни, зробити собі тріп без зупинки, об’їхати кілька міст або взяти машину напрокат, нині жінці з дітьми без чоловіка це дуже важко зробити.
В салоні автобусу. Фото: Join UP!
Як ця тенденція вплинула на внутрішній туризм та українські готелі?
Можна сказати, що попит зробив свою пропозицію, і українська гостинність почала розвиватися. Оператори ринку стали пропонувати ексклюзивний продукт. Кожен готель намагається надати якийсь додатковий пакет сервісу – розваги, екскурсійні програми, оздоровлення, релакс.
На базі готелів створюються дитячі табори, щоб батьки з дітьми могли відпочивати в одному комплексі, але за різними програмами, і жити окремо – такого теж було мало раніше. Більша частина готелів, з якими ми працюємо, також додала можливість перебування з домашніми улюбленцями. Такого теж було значно менше до війни.
Туристичний ринок адаптується під потреби мам, що подорожують разом із дітьми. Фото: Depositphotos
А коли у нас почалися відключення світла, українські готелі дуже швидко адаптувалися і запропонували послуги з безперебійним енергопостачанням. Якщо на початку блекаутів туристична інфраструктура не була готова до такого виклику, то тепер у 90% готелів, як великих, так і малих, є генератори, які повністю закривають їхні потреби. Деякі готелі, які працювали раніше виключно в сезон, нині переходять на цілорічне обслуговування туристів і, зокрема, будують басейни з підігрівом.
Але наша гостинність все ще живе сьогоденням, не думаючи трішечки наперед. Тобто наші готелі, на жаль, не пропонують систему раннього бронювання.
Готелі в Буковелі. Фото: Марія Бабенко
Куди і як мандрують військові під час відпусток
Чи є попит на подорожі від українських військових та їхніх родин?
Попит серед військових є, і на ринку формуються спеціальні тарифи, знижки та програми для тих, хто служить у ЗСУ або є учасниками бойових дій.
Ми працюємо з нашими Силами оборони, і вже понад тисячу військових з нами відпочили безкоштовно на Червоному морі в Єгипті. За межами цієї програми також є попит від сімей військовослужбовців. І дійсно, у нас дуже багато таких клієнтів. Можу сказати, що це не легкі бронювання. Бо ми часто стикаємося з тим, що в дуже короткий термін перед початком поїздки військовому відмовляють у відпустці, і потрібно або переносити дати, або взагалі скасовувати тур. Такі випадки все частішають.
Тому ми спільно з нашим партнером (страховою компанією) розробили страховку від невиїзду, де такі обставини є страховим випадком.
Організація відпочинку для військових. Фото: Join UP!
Які напрямки в пріоритеті у родин військових? Вони ж можуть відпочивати за кордоном?
Так, звісно. Вибирають як Україну, так і інші країни. Дуже часто бажають все ж таки поїхати на море в теплі країни і орієнтуються на Єгипет, Туреччину, Європу. Тобто тут немає чіткого вектора, куди саме їдуть військовослужбовці. Але більшість із них обирає спокійні готелі, можливо, з певними оздоровчими програмами, на термін не більше 7-10 днів.
У контексті потреб військових варто додати питання про те, чи стає туристичний бізнес більш інклюзивним у відповідь на виклики великої війни в Україні?
Ми не робили досліджень для оцінки доступності подорожей на українському ринку туризму, проте на практиці, на досвіді наших проєктів – співпраці із Superhumans та ініціативи з морського відпочинку для військових – можемо сказати, що до безбар’єрного відпочинку нам ще далеко.
Щоб зробити подорожі доступними для всіх без обмежень в Україні, потрібна активна участь та співпраця усіх стейкхолдерів: держави та місцевих громад, туроператорів, турагентів, курортів, готелів, розважальних комплексів, закладів харчування та інших суміжних відпочинкових послуг, транспортних компаній тощо. Реальних змін на рівні галузі, а не окремих кейсів, можна досягти лише у зв’язці, коли кожен на своєму рівні та в межах компетенцій зробить усе для цього необхідне.
Водночас зі свого досвіду ми можемо впевнено говорити, що бізнес реагує на виклики війни в межах своїх можливостей, інакше не вдасться задовольнити попит. Тому номери для осіб з інвалідністю є в усіх великих готелях. Маленькі, на жаль, не всі можуть собі дозволити відповідну адаптацію, але роблять все можливе для покращення умов, завжди заздалегідь попереджають про всі особливості. Деякі санаторії та готелі частково перепрофілювались під реабілітаційні.
Впровадження таких інклюзивних рішень відбуваються як завдяки держфінансуванню, так і на базі приватних ініціатив.
Якщо говорити про наш досвід з інклюзивністю у виїзному туризмі – там теж все далеко від ідеалу. Навіть курорти, які вважаються просунутими в плані інклюзивності, не завжди готові забезпечити потреби людей з інвалідністю, зокрема з ампутаціями та іншими травмами.
Аеропорт. Фото: Depositphotos
Скільки коштує відпочинок в Карпатах і чому у Туреччині буває дешевше
Через існуючи обмеження на виїзд внутрішній туризм в Україні отримав поштовх для розвитку?
Так, ми бачимо великі інвестиції, будуються дуже багато нових готелів. І це створює платформу для розвитку туризму після нашої перемоги. Якість послуг також поліпшується, бо учасники ринку починають розуміти, що вони є конкурентами.
В ціновій політиці іноді, наприклад, Туреччина може бути й дешевша, ніж Україна. Адже у нас скорочена сезонність, менші обсяги, а вартість обслуговування туриста, щоб забезпечити йому відпочинок, може бути вищою, ніж в іншій країні. Але, будемо чесні, обмеження перетину кордону наші готелі теж використовують.
Літо в Буковелі. Фото: Марія Бабенко
Якщо вже заговорили про ціни, як можна окреслити умовний середній чек відпочинку в Карпатах для двох на п’ять ночей і відпочинку для дитини?
Середній чек я не можу вам назвати, бо запити дуже відрізняються – скажімо, від 5 тис. грн на двох зі сніданками до 125 тис. грн. Тобто цінові пропозиції можуть коливатися в неймовірних межах. Але можна сказати, що за 2,5 тис. грн за добу можна знайти нормальний, середній варіант відпочинку. Тим часом дитячий відпочинок в таборах протягом 10-11 днів в середньому коштує близько 20-21 тис. грн.
А якщо порівняти теперішню цінову ситуацію з минулим роком, чи відбулося подорожчання послуг?
Як і в будь-якому економічному сегменті, здорожчання існує внаслідок зростання вартості продуктів, логістики, комунальних послуг тощо. І, звісно, це відбувається не тільки в Україні, а й по всьому світові. Ми це спостерігаємо і в європейських країнах, і навіть у звичних для нашого туриста Туреччині та Єгипті. В Україні це 10-20%. А в деяких країнах зростання навіть сягає до 30%.
Стамбул. Фото: JoinUP!
В порівнянні з довоєнним періодом зростання цін ще більше вражає?
Так, практично кожного року кожна країна плюс-мінус зростає щонайменше на 10%. І я маю на увазі ціни в інвалюті. Це особливо помітно, коли людина зробила паузу у своїх подорожах, адже за 3-4 роки подорожчання сягне 30-40%.