Facebook Pixel

15-річні учні втрачають мотивацію і довіру в порівнянні з 10-річними — головне з дослідження ДоСЕН

На початку травня у Києві презентували результати Міжнародного дослідження соціально-емоційних навичок учнівства (ДоСЕН-2023) для України. The Page продовжує ділитися найцікавішими висновками щодо українських школярів і розповідає, як розвиток соціально-емоційної сфери дітей залежить від віку, статі і статусу родини.

Які соціально-емоційні навички погіршуються у 15-річних

Одним з невтішних висновків ДоСЕН-2023 стало те, що у 15-річних учнів соціально-емоційні навички виявилися менш розвиненими, ніж у 10-річних. Тобто під час дорослішання у дітей, зокрема, просідають такі навички, як довіра, енергійність, оптимізм тощо.

Quote«Для України цей показник і ці відмінності є не дуже суттєвими. Окрім декількох навичок, про які ми можемо говорити. Отже, 15-річні засвідчують менш розвинену навичку в мотивації досягати і в довірі. Натомість 10-річні засвідчують менш розвинену навичку у співпереживанні і толерантності», — зазначив на презентації ДоСЕН-2023 Руслан Гурак, голова Державної служби якості освіти України.

Як відрізняються соціально-емоційні навички дівчат і хлопців

Відповідно до ДоСЕН-2023, 15-річні українські дівчата виявили менш розвинені навички стресостійкості, контролю над емоціями, енергійності, довіри і самоконтролю, ніж хлопці у середньому. Натомість хлопці відстають від дівчат у розвитку таких навичок, як співпереживання, толерантність, мотивація досягати, відповідальність, товариськість та креативність.

Quote«Для України було помічено також одну особливу тенденцію. Що і з дорослішанням такі гендерні дистанції стають більші і переважно на користь хлопців за виключенням однієї — толерантності, де перевага якраз залишається у дівчат. І ще один цікавий факт — якщо у світі серед 15-річних товариськість і креативність менш розвинені у дівчат, то в Україні навпаки — у хлопців», — прокоментував результати ДоСЕН-2023 Руслан Гурак.

Як на емоційну сферу впливає статус родини

Дослідження ДоСЕН доводить, що у несприятливому соціально-економічному середовищі для навчання гірше розвивається й більшість соціально-емоційних навичок.

Так, у несприятливих передумовах для навчання 15-річні учні засвідчили слабший розвиток усіх соціально-емоційних навичок, окрім контролю над емоціями, довіри й мотивації досягати, а 10-річні — окрім стресостійкості, контролю над емоціями, довіри і самоконтролю.

Quote«Для мене тривожний симптом залежності від соціального статусу дитини її результативності, її розвитку, її соціально-емоційних навичок і, відповідно, академічних навичок. Це та болісна річ, яку ми повинні подолати. А це, перш за все, про культурне середовище, в якому перебуває дитина і в родині, і в школі. І рівність цих можливостей і, скажімо, певний стандарт цієї культури повинен бути для сільської школи і для міської школи», — зазначив Оксен Лісовий, міністр освіти і науки України, під час презентації результатів дослідження учнівства ДоСЕН-2023.

Що відомо про ДоСЕН

Дослідження соціально-емоційних навичок (ДоСЕН) — міжнародне дослідження, учасниками якого у 2023 році стали 16 країн або місцевостей.

Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) для проведення ДоСЕН в Україні співпрацювала з ГО «ЕдКемп Україна», яка виступила національним партнером проєкту за підтримки Державної служби якості освіти України. Польовий етап ДоСЕН-2023 в Україні тривав у вересні-жовтні 2023 року. У ньому взяли участь 4800 школярів 10-річного і 15-річного віку з 196 шкіл з усіх регіонів України за винятком Донецької, Запорізької, Луганської, Миколаївської, Харківської та Херсонської областей.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉