Фонд «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва та соціологічна служба Центру Разумкова на замовлення «Детектор медіа» провели опитування, під час якого з'ясували, як після виборів 2019 року та початку пандемії COVID-19 змінилися уподобання та інтерес українців до засобів масової інформації.
Вплив пропаганди на інтерпретацію подій
- 60,3% опитаних вважають, що війну на Донбасі почала Росія. Півтора року тому так вважали майже 49% респондентів. Водночас понад 21% вважають, що війну почали український уряд та олігархи, а більш як 18% не визначилися з відповіддю (таких найбільше на півдні України, а саме майже 40%).
- Водночас на думку понад 60% опитаних, конфлікт на Донбасі — це агресія Росії, а більш як 20% — що це громадянська війна.
- Щодо подій на Майдані у 2013-2014 роках, то 54% респондентів згодні з твердженням, що це «Революція Гідності, справедливе повстання народу проти авторитарної влади». Понад 31% опитаних вважають, що це був «незаконний державний переворот».
- Українці також відповіли на питання щодо Міжнародного валютного фонду. Так, 45% респондентів вважають, що через співпрацю з ним Україна опинилася під зовнішнім управлінням. Водночас 38% опитаних вважають, що така співпраця дає державі необхідну економічну допомогу. 17% опитаних не визначилися з відповіддю або не згодні з обома варіантами.
Попит на інформацію на тлі пандемії COVID-19
За час пандемії COVID-19 серед українців збільшився попит на інформацію.
- Українські телеканали, як і раніше, є найпопулярнішим джерелом отримання інформації — 75% опитаних «черпають» інформацію звідти. Водночас частка соціальних мереж зросла до 44% (2019 року вона складала 24%). Варто зазначити, що загальнонаціональні телеканали є першоджерелом інформації переважно для громадян старшого віку.
- Від родичів і друзів інформацію отримують 23% (раніше було 11%). Інтернет-ЗМІ читають майже 27% респондентів.
- За ними йдуть месенджери — Viber, Telegram, WhatsApp тощо, яким надають перевагу наймолодші вікові групи (11%); українські радіостанції та місцеве телебачення (9%), українські друковані видання (8%) та місцеві інтернет-ЗМІ (6%).
- Аналітики вважають, що пандемія COVID-19 призвела до більшого попиту на місцеві друковані видання. Зараз їх читають 4%, а раніше — 2%.
Найпопулярніші телеканали України
- До топ-5 найпопулярніших телеканалів України входять «1+1» (понад 47% респондентів віднесли його до п’яти телеканалів, які вони дивляться найчастіше), «Україна» (більш як 38%), ICTV (майже 37%), СТБ (понад 32%) та «Інтер» (майже 31%).
- У дослідженні зазначають, що з лютого 2019 року найбільше змінилося становище телеканалів «Україна» (раніше його дивилися 43%) та «Інтер» (раніше було 34%). Зросла популярність «112.Україна» (з 16% до 21%), NewsOne (з 6% до 14%), ZIK (з 3,5% до 11,9%) та телеканалу «Прямий» (з 4% до 10%).
Варто зазначити, що показники довіри до топ-5 найпопулярніших телеканалів майже не змінилися.
Найпопулярніші соціальні мережі серед українців
- Найпопулярнішою соцмережею серед українців, як і раніше, є Facebook. Для того щоби отримати інформацію про події в Україні та світі ним користуються 58% опитаних.
- Друге місце посів Instagram, яким користуються 25% респондентів. Далі з великим відривом йдуть Telegram-канали (9%), Twitter (8%) та інші.
Довіра українців до ЗМІ
- 82% не користуватимуться ЗМІ, якщо вони просуватимуть ксенофобські заяви, ворожнечу до людей іншої раси, національності, іноземців. Такий самий відсоток перестане читати або дивитися ЗМІ, які виступають за легалізацію легких наркотиків і проституції.
- 79% — якщо ЗМІ підтримуватимуть антидемократичні погляди та заяви, які є протилежними принципам демократії, а ще 79% — якщо ЗМІ підтримуватимуть людей із нетрадиційною сексуальною орієнтацією.
- Варто також зазначити, що громадянам здебільшого не важливо, хто володіє ЗМІ, якими вони користуються (для 32% — зовсім не важливо, для 22% — переважно не важливо).
- У 31% опитаних часто виникають сумніви щодо повідомлень у ЗМІ та соцмережах, водночас 34% час від часу сумніваються в правдивості повідомлень.
Дослідження проводили з 14 до 19 серпня 2020 року в усіх регіонах України, окрім Криму та окупованих територій Донецької та Луганської областей. Опитали 2022 респонденти віком від 18 років методом інтерв’ю «обличчям до обличчя».