МВФ, агресія Росії та ставлення до ЗМІ — як змінилися погляди українців за півтора року

Фонд «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва та соціологічна служба Центру Разумкова на замовлення «Детектор медіа» провели опитування, під час якого з'ясували, як після виборів 2019 року та початку пандемії COVID-19 змінилися уподобання та інтерес українців до засобів масової інформації.

Вплив пропаганди на інтерпретацію подій

  • 60,3% опитаних вважають, що війну на Донбасі почала Росія. Півтора року тому так вважали майже 49% респондентів. Водночас понад 21% вважають, що війну почали український уряд та олігархи, а більш як 18% не визначилися з відповіддю (таких найбільше на півдні України, а саме майже 40%).
  • Водночас на думку понад 60% опитаних, конфлікт на Донбасі — це агресія Росії, а більш як 20% — що це громадянська війна.
  • Щодо подій на Майдані у 2013-2014 роках, то 54% респондентів згодні з твердженням, що це «Революція Гідності, справедливе повстання народу проти авторитарної влади». Понад 31% опитаних вважають, що це був «незаконний державний переворот».
  • Українці також відповіли на питання щодо Міжнародного валютного фонду. Так, 45% респондентів вважають, що через співпрацю з ним Україна опинилася під зовнішнім управлінням. Водночас 38% опитаних вважають, що така співпраця дає державі необхідну економічну допомогу. 17% опитаних не визначилися з відповіддю або не згодні з обома варіантами.

Попит на інформацію на тлі пандемії COVID-19

За час пандемії COVID-19 серед українців збільшився попит на інформацію.

Telegram Logo
  • Українські телеканали, як і раніше, є найпопулярнішим джерелом отримання інформації — 75% опитаних «черпають» інформацію звідти. Водночас частка соціальних мереж зросла до 44% (2019 року вона складала 24%). Варто зазначити, що загальнонаціональні телеканали є першоджерелом інформації переважно для громадян старшого віку.
  • Від родичів і друзів інформацію отримують 23% (раніше було 11%). Інтернет-ЗМІ читають майже 27% респондентів.
  • За ними йдуть месенджери — Viber, Telegram, WhatsApp тощо, яким надають перевагу наймолодші вікові групи (11%); українські радіостанції та місцеве телебачення (9%), українські друковані видання (8%) та місцеві інтернет-ЗМІ (6%).
  • Аналітики вважають, що пандемія COVID-19 призвела до більшого попиту на місцеві друковані видання. Зараз їх читають 4%, а раніше — 2%.

Найпопулярніші телеканали України

  • До топ-5 найпопулярніших телеканалів України входять «1+1» (понад 47% респондентів віднесли його до п’яти телеканалів, які вони дивляться найчастіше), «Україна» (більш як 38%), ICTV (майже 37%), СТБ (понад 32%) та «Інтер» (майже 31%).
  • У дослідженні зазначають, що з лютого 2019 року найбільше змінилося становище телеканалів «Україна» (раніше його дивилися 43%) та «Інтер» (раніше було 34%). Зросла популярність «112.Україна» (з 16% до 21%), NewsOne (з 6% до 14%), ZIK (з 3,5% до 11,9%) та телеканалу «Прямий» (з 4% до 10%).
Google News Logo Підписуйтесь на нас в Google News!

Варто зазначити, що показники довіри до топ-5 найпопулярніших телеканалів майже не змінилися.

Найпопулярніші соціальні мережі серед українців

  • Найпопулярнішою соцмережею серед українців, як і раніше, є Facebook. Для того щоби отримати інформацію про події в Україні та світі ним користуються 58% опитаних.
  • Друге місце посів Instagram, яким користуються 25% респондентів. Далі з великим відривом йдуть Telegram-канали (9%), Twitter (8%) та інші.

Довіра українців до ЗМІ

  • 82% не користуватимуться ЗМІ, якщо вони просуватимуть ксенофобські заяви, ворожнечу до людей іншої раси, національності, іноземців. Такий самий відсоток перестане читати або дивитися ЗМІ, які виступають за легалізацію легких наркотиків і проституції.
  • 79% — якщо ЗМІ підтримуватимуть антидемократичні погляди та заяви, які є протилежними принципам демократії, а ще 79% — якщо ЗМІ підтримуватимуть людей із нетрадиційною сексуальною орієнтацією.
  • Варто також зазначити, що громадянам здебільшого не важливо, хто володіє ЗМІ, якими вони користуються (для 32% — зовсім не важливо, для 22% — переважно не важливо).
  • У 31% опитаних часто виникають сумніви щодо повідомлень у ЗМІ та соцмережах, водночас 34% час від часу сумніваються в правдивості повідомлень.

Дослідження проводили з 14 до 19 серпня 2020 року в усіх регіонах України, окрім Криму та окупованих територій Донецької та Луганської областей. Опитали 2022 респонденти віком від 18 років методом інтерв’ю «обличчям до обличчя».

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Коментарі

Всі новини