Найбільші «джинсові» ЗМІ і їх замовники – рейтинг ІМІ

Інфографіка: ІМІ

Інфографіка: ІМІ

За останні два місяці (жовтень-листопад 2019 року) найбільше поширення «джинси» (умисного розміщення прихованої реклами чи антиреклами під виглядом авторського матеріалу) відзначилися такі інтернет-видання «РБК-Україна», «Обозреватель» і «112 канал». Найбільшими замовниками цих матеріалів були комерційні компанії, олігархи і політики.

Такі результати представила громадська організація «Інститут масової інформації (ІМІ), яка провела моніторинг понад 20 тис. новин серед 17 онлайн-видань.

Головним антітрендом жовтня-листопада цього року стало поширення джинси, спрямованої проти двох законопроєктів: №1210 (про підвищення ренти на руду, деяких акцизів та інших податкових зміни) – майже 12% матеріалів; та №2336-2 (про протидію політичній корупції) – близько 8%. Експерти пояснюють це лобіюванням економічних інтересів деяких олігархів і великого бізнесу.

Головні замовники джинси:

  • комерційні компанії («Нібулон», забудовники Novbud, Status Group, Sky River, компанії «Метінвест», «Фармак», «Украгрохолдинг», «Київстар», «Альфа-Банк», «УкрСиббанк», Radisson та десятки інших — від медичних до охоронних компаній) – 24%;
  • партія «Опозиційна платформа — За життя» (позиція Віктора Медведчука про врегулювання військового конфлікту на Донбасі, транзиту російського газу через Україну і тиску влади) — 18,1%;
  • протидія законопроєкту 1210 – 11,6%;
  • інтереси Ріната Ахметова (ДТЕК і засудження розслідування формули «Роттердам+», засудження реприватизації «Укртелекому» і діяльність «Фонду Ріната Ахметова») – 8,6%;
  • інтереси автовиробників (оціночні судження про «новітні» і «найбільш потужні» автомобілі) – 8,6%;
  • протидія законопроєкту 2336-2 – 7,9%;
  • інтереси Дмитра Фірташа (облгази) – 5,9%;
  • інтереси Андрія Садового – 2,6%;
  • інше – 12,5%.

Головні розповсюджувачі джинси за кількістю матеріалів:

  • «РБК-Україна» — 39;
  • «Обозреватель» — 31;
  • «112 канал» — 30;
  • Newsone – 30;
  • УНІАН – 29 (+4 неналежна маркування*);
  • «Сегодня» — 29 (+3 неналежне маркування);
  • «24 канал» — 29;
  • Знай.ua – 25;
  • ТСН – 15 (+4 неналежне маркування);
  • «Цензор» – 8;
  • «Гордон» – 7 (+1 неналежне маркування);
  • «Інтерфакс-Україна» — 4;
  • НВ (Новое время) – 1 (+13 неналежна маркування);
  • Страна.ua – 1.
Telegram Logo

Не виявив ІМІ джинсу тільки у трьох онлайн-видань «Українська правда» (УП), Лига.net і Тиждень.иа.


* — лише 8,2% матеріалів з ознаками джинси були з умовною позначкою «реклама» — «Новини компаній», «Актуально», «Вікно», «Спецпроєкт». Втім, таке маркування не зрозуміле аудиторії і не відповідає законодавству України, навіть якщо воно розшифроване в окремому розділі на сайті.

ІМІ провів моніторинг за підтримки американського проєкту USAID та міжнародної організації Internews Network у період з 21 по 25 жовтня 2019 року. Вибірка охопила всі новини, які вийшли на сайті в цей період – понад 20 тис. матеріалів.

Google News Logo Підписуйтесь на нас в Google News!

Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Коментарі

Всі новини