Facebook Pixel

Чому Камишін пішов у відставку з «Укрзалізниці», відповів його радник

Перехід Олександра Камишіна з посади голови правління АТ «Укрзалізниця» в Офіс євроінтеграції має прискорити реформу в компанії та галузі залізничних перевезень загалом, без чого Україна не може увійти у ЄС. Так Юрій Щуклін, радник колишнього глави УЗ, прокоментував події цього тижня.

Що Камишін уже зробив

Щуклін нагадав, що саме Камишін як глава «Укрзалізниці» відмовився від посередників під час закупівлі електроенергії, дизпалива та газу, а також привів тарифи на вантажні залізничні перевезення до економічно обґрунтованого рівня.

Quote«Для мене показовим був крок, коли Камишін почав приводити вартість тарифу до витрат. Попередні керівники УЗ просто боялися це робити. До того моменту не всі вантажі перевозилися за ту ціну, яку витрачала «Укрзалізниця» на виконання цих робіт. Перевезення вантажів ГМК, будівельних вантажів лише генерувало збитки, які перекривалися завдяки перевезенню зерна. Тому це був правильний крок. Наступним вагомим здобутком стало поетапне звільнення «Укрзалізниці» від компаній-посередників за основними статтями витрат — електроенергія, дизпаливо та газ», — підкреслив Юрій Щуклін.

Які пункти угоди про асоціацію «Укрзалізниця» не виконала

Водночас за півтора року, коли Олександр Камишін очолював залізницю, компанія майже не наблизилася до імплементації євродиректив. А реформування УЗ є одним із зобов’язань України відповідно угоди про асоціацію з ЄС, нагадує Щуклін.

Про це йдеться в аналітичному звіті Єврокомісії. 1 лютого представники ЄС опублікували оцінку того, як Україна виконує зобов’язання з євроінтеграції — і «Укрзалізниця» там має тільки мінуси.

  1. Єврокомісарам не сподобалося, що в Україні й досі відсутня конкуренція на ринку залізничних перевезень.
  2. УЗ не розділила організаційно та фінансово інфраструктуру (колії, вокзали, станції) та послуги вантажних і пасажирських перевезень. Бухгалтерський облік теж не розділено.
  3. Хоча Україна частково застосувала деякі технічні вимоги ЄС щодо залізниці, наприклад, системи управління безпекою, більшість правил ЄС має бути запроваджено з ухваленням нового закону про залізничний транспорт.
  4. ЄС не вітає, що Україна й досі не створила незалежного регулятора залізничних перевезень, національну адміністрацію з безпеки перевезень і орган із розслідування нещасних випадків на залізниці. Сьогодні всі ці функції також виконує «Укрзалізниця».

Для переходу на європейську модель потрібна політична воля

Проте претензії ЄС стосуються більше уряду як акціонера УЗ, вважає Юрій Щуклін. У влади «поки що відсутня політична воля впровадити європейську модель залізничних перевезень».

Quote«Адже це може посварити уряд із представниками олігархів у владній коаліції. Також це зруйнує монополію «Укрзалізниці» у вантажних перевезеннях, яка дає змогу монетизувати будь-які обмеження доступу українських виробників до ринків та їхню звичку «купувати» винятки та конкурентні переваги», — підкреслив Юрій Щуклін.

Контекст. Учора стало відомо про розпорядження № 177 Кабінету міністрів від 24 лютого. У ньому уряд не тільки «тихенько» відклав імплементацію закону про олігархів.

Кабмін також відтермінував приведення тарифів на вантажні перевезення залізничним транспортом до економічно обґрунтованих до «після війни». У розпорядженні тепер йдеться про рік з дня припинення воєнного стану, тоді як збільшити тарифи планувалося до 22 грудня минулого року.

Камишіна перевели на складний напрям

Камишіна саме тому й перевели на «незакритий» напрямок євроінтеграції – затикати дірки в реформуванні.

Quote«Переведення Олександра Камишіна на той напрям, який донедавна був відсутній в урядовому порядку денному, дає підстави для обережних сподівань на початок змін», – говорить експерт.

Щоб інтегрувати залізницю у ЄС, доведеться не тільки переписати багато нормативних документів за європейськими стандартами, але й реформувати саму технологію організації вантажних перевезень.

Для реформи УЗ потрібна нова команда

QuoteНа посаді голови правління УЗ Олександр Камишін великою мірою покладався на команду. Проте цінності, компетенції та погляди деяких її учасників не дають їм змоги уявити те майбутнє «Укрзалізниці», де вона не монополіст, а один із багатьох перевізників, які конкуруватимуть між собою за вантажі.

Юрій Щуклін підкреслює, що сьогодні в Україні діє нездорова система економічних взаємовідносин. Посередники, які викупили деякі ресурси логістичного ланцюга, конкурують із виробниками. Експерт звинувачує «застарілу й неефективну технологію», «скомпрометовану систему управління залізничними перевезеннями» та монополізм «Укрзалізниці».

Quote«Сподіваюся, що можливість самостійно підібрати команду та нові критерії успішності на новій позиції дозволять Олександру Камишіну зробити «Укрзалізницю» ближчою й до реального сектору економіки України, і до європейських норм і практик. Інакше про повоєнне відновлення економіки та швидкий рух України до ЄС можна просто забути», — підсумував експерт.
Подякувати 🎉