Верховна Рада остаточно схвалила законопроєкт, необхідний для відділення від «Нафтогазу України» діяльності з транспортування природного газу.
Прийняття цього закону саме зараз важливо з двох причин:
- поділ «Нафтогазу» робить юридично неможливим продовження нинішнього контракту на транзит газу, на чому наполягає Росія та чого категорично не хоче Україна;
- такий поділ давно чекають МВФ та інші міжнародні партнери України, називаючи його однією з умов для продовження фінансового співробітництва.
При підготовці законопроєкту до другого читання в нього внесли поправку, згідно з якою приватизація, концесія, оренда газотранспортної системи (ГТС), а також управління нею третіми сторонами (що не представляють державу) заборонени. Компанія, яка управляє ГТС, повинна знаходитися в 100% власності держави. Рішення про участь в операторі ГТС інших осіб (крім держави або суб'єкта господарювання, 100% корпоративних прав якого належать державі) може бути затверджене виключно Верховною Радою.
Контекст
- У 2014 році Україна підписала Угоду про асоціацію з ЄС, в якій обіцяла на внутрішньому ринку розділити діяльність з транспортування та з видобутку газу.
- Кабмін 18 вересня 2019 року оновив план анбандлінгу «Нафтогазу». Новим оператором трубопроводів буде «Оператор газотранспортної системи України» (ОГТСУ). Підприємство на 100% є «дочкою» «Укртрансгазу» та з 1 липня 2019 року здійснює технічну експлуатацію системи, а також має відповідний персонал.
- ОГТСУ буде передано у власність підприємства «Магістральні газопроводи України», 100% якого Кабмін передав в управління Мінфіну. Одночасно держава на 15 років передасть новому оператору в управління газотранспортну систему.
- Новий оператор зможе повноцінно запрацювати з 1 січня 2020 року. Модель анбандлінгу відповідає вимогам Третього енергопакету Євросоюзу, що відкриває дорогу для підписання нового транзитного договору у відповідності до європейських правил.