Facebook Pixel
IT
IT

«Швидкі» купальники та 3D-трекінг. Як технології допомагали провести Олімпіаду-2020

Сучасна Олімпіада — це не тільки демонстрація спортивних досягнень, а й можливість показати технологічні інновації.

Олімпіада технологічних досягнень

Сучасний спорт не обходиться без технологій та інновацій. Вони не тільки додають видовищності спортивним змаганням, а ще і допомагають у суддівстві, тренуваннях і навіть у проведенні змагань. Олімпіада-2020, відкладена на рік, стала чудовою демонстрацією hi-tech-розробок, які допомагали не лише в організації та проведенні спортивних турнірів. Завдяки технологіям вдалося зробити саму Олімпіаду більш видовищним дійством, дотримуючись коронавірусних обмежень.

Технології для видовищності: шоу безпілотників та інноваційна телетрансляція

Уперше дрони компанії Intel використовувалися на зимовій Олімпіаді-2018. У Токіо понад 1,8 тис. безпілотників Intel Premium піднялися над стадіоном. За допомогою светлодіодів на їх корпусах і спеціальної кінематичної системи високоточного визначення GPS ця армія дронів створила справжнє світлове шоу в небі над токійським стадіоном.

Покращені розробки Intel для віртуальної реальності на Олімпіаді дали змогу дивитися деякі змагання з ефектом присутності. Компанія запустила в Токіо свою 5G-мережу та пропонувала дивитися трансляції через застосунок True VR Intel, в якому були пом'якшені багато проблемних моментів VR-рішень.

Наприклад, застосунок підтримував огляд на 360 градусів, а спеціальні налаштування усували запаморочення. За допомогою True VR Intel можна було дивитися деякі змагання: гімнастику, бокс, пляжний волейбол і легку атлетику і, звичайно ж, церемонії відкриття та закриття.

Безконтактна взаємодія

Однією з особливостей Олімпіади в Токіо стали технології безконтактної взаємодії, потреба в яких виникла на тлі пандемії COVID-19. Наприклад, компанія Toyota спеціально для олімпійських ігор розробила роботів, які замінили співробітників оргкомітетів і волонтерів-помічників. Роботизованими стали навіть талісмани Олімпіади Мірайтова (Miraitowa) та Сомейті (Someity).

Роботи, створені компанією Toyota, виконували різні ролі. Наприклад, автономні роботи підтримки на спортивних майданчиках, керовані штучним інтелектом та оснащені давачами та камерами, використовувалися для побудови оптимального шляху для персоналу.

Спеціальна модель FSR допомагала збирати снаряди під час змагань з метань. Delivery Support Robot доставляв їжу та напої на трибуни, призначені для глядачів на інвалідних візках.

3D-відстеження активності атлетів

Ще у 2019 році компанія Intel розробила технологію 3D-трекінгу атлетів — Intel 3D Athlete Tracking (3DAT). З її допомогою самі спортсмени та їхні тренери, а також глядачі спортивних змагань можуть отримати візуалізацію роботи тіла атлета. Першим це важливо для подальших поліпшень своїх показників, а глядачам це допомагає краще зрозуміти особливості того чи іншого виду спорту.

Раніше отримати такі дані було неможливо або для цього потрібно було використовувати спеціальні давачі та одяг. 3DAT використовує технологію комп'ютерного зору, просто аналізуючи стандартні відеодані — звичайну діяльність спортсмена або його виступи на змаганнях. Завдяки цьому можна мати максимально точну інформацію, наприклад, про проходження дистанції атлетом і час фінішу. Одночасно з цим 3DAT може використовувати доповнену реальність, щоб надати глядачам розширені відомості про атлетів.

Інноваційний спортивний одяг

У спорті високих досягнень велике значення приділяється спортивній екіпіровці, зокрема одягу спортсмена. Адже сьогодні боротьба між лідерами в деяких видах ведеться за соті частки секунди, що можуть відокремлювати переможця від атлета, який посів друге або третє місце. А правильно підібраний інноваційний костюм плавця або кросівки спринтера можуть забезпечити ту саму перевагу в десяті та соті частки секунди.

Приклад такого високотехнологічного одягу — результат роботи компанії Speedo, фахівці якої вивчили гідродинаміку акулячої шкіри спільно з експертами Лондонського музею природознавства та деякими іншими науково-дослідними інститутами. Результатом цієї колаборації стали унікальні костюми для плавання, які зменшували тертя та допомагали домагатися більш високих результатів.

Фото: thenewsmarket.com

Фото: thenewsmarket.com

У Токіо спортсмени використовували два нових костюми Fastskin. У Fastskin LZR Pure Intent уперше використовувалися три нові тканини, розташовані таким чином, щоб забезпечити стиснення, гнучкість і зменшення опору, а Fastskin LZR Pure Valor став найлегшим технічним купальником компанії, що створений для комфорту та швидкості.

trusy2.jpeg

Anta Sports, яка 16 років співпрацює з Олімпійським комітетом Китаю в межах створення спортивного одягу для атлетів, розробила одяг з огляду на специфіку різних видів спорту. Наприклад, олімпійське взуття Anta для важкоатлетів було створене для підвищення рухливості, загальної стабільності та забезпечення зворотного зв'язку під час переміщення тягарів вагою понад тонну. Унікально піднятий каблук із термопластичного поліуретану допоможе спортсменам зберігати баланс, а жорстка підошва підтримує стійкість під час таких рухів, як ривки та присідання. В одягу важкоатлетів були використані технології, що забезпечують підтримку талії та запобігають зайвим навантаженням на м'язи.

Форма збірної Китаю з боротьби містила тканину, яка захищає від захвату. Взуття Team China отримало верхню мембрану, що дихає, а в спеціальній устілці використовується можливість розподілу удару під час бігу, завдяки чому забезпечується максимальне зчеплення та стійкість.

Але не тільки про успіх під час змагань думали розробники одягу для спортсменів. Наприклад, Ralph Lauren, офіційний партнер команди США з 2008 року, надав спортсменам куртки з тепловими компонентами на зимових Олімпійських іграх 2018 року. Жаркий та вологий літній клімат Токіо 2021 року став справжньою проблемою для багатьох атлетів. Модний бренд допоміг спортсменам, створивши нову технологію під назвою RL Cooling для спортивного одягу, яка змогла сама регулювати температуру тіла та охолоджувати його в міру підвищення температури повітря.

Фото: corporate.ralphlauren.com

Фото: corporate.ralphlauren.com

Спортивний гігант Nike в Токіо-2020 вирішив здивувати відповідальним підходом до екології. Компанія представила одяг і взуття з перероблених матеріалів: наприклад, її модель кросівок Nike Vapormax на 75% створена з виробничих відходів. Крім того, спортсменам пропонувалося в спеціальних пунктах віддавати непотрібні одяг і взуття на повторну переробку.

Технологічна нерівність

Сьогодні складно собі уявити підготовку спортсмена, так само як і спортивні змагання, без технологічних нововведень. Однак використання технологій у спорті все частіше спричиняє критику, адже технології під час тренувального процесу, а також створення високотехнологічної екіпіровки — це шлях до нерівності атлетів.

Саме тому розвиток і повсюдне використання технологій у спортивному світі актуалізує питання про те, як оцінити, яка кількість технологій прийнятна для спортсменів і в якій мірі вони є елементом fair play — чесної гри.

Проблема виникає через нерівність у доходах і доступності технологій між багатими країнами та країнами, що розвиваються. Технології та обладнання, що підвищують продуктивність, були навіть названі актом «технологічного допінгу».

Минулого року World Athletics (Міжнародна асоціація легкоатлетичних федерацій) заборонила використовувати прототип спортивного взуття Nike Vaporfly на Олімпійських іграх у Токіо, адже він містив потрійні пластини з вуглецевого волокна, залиті надкомпресійною піною. Їхнє використання прирівняли до допінгу.

Ще у 2008 році, після того як спортсмени, які виступають у купальниках Speedo LZR Racer, почали активно встановлювати світові рекорди, Міжнародна федерація плавання (FINA) заборонила їх використання, а на спеціальному конгресі були прописані правила щодо товщини, плавучості та розміру (довжини) костюму для плавання.

Справа в тому, що такий купальник давав змогу суттєво знизити опір, до того ж цей одяг підвищував приплив кисню до м'язів, в ньому застосовувалася спеціальна технологія стабілізації положення та інші інновації. Розробники не дарма називали свої костюми «найшвидшими купальниками у світі».

94% запливів на Олімпіаді в Пекіні у 2008 році були виграні в цих костюмах, їх використовували 89% медалістів і 100% чоловіків-переможців. Це означає, що спортсмен, у якого не знайшлося можливості придбати такий костюм, апріорі приречений на невдачу.

Технологічна нерівність у довгостроковій перспективі підриває малозабезпечених спортсменів, а дороге обладнання автоматично ставить їх у невигідне становище. Тому, хоча олімпійські ігри вже завершилися і великі технологічні компанії рапортують про власні інновації для світу спорту, дискусії про допустимість такого технологічного допінгу ще не завершені.

Подякувати 🎉