Facebook Pixel
IT
IT

Пошукові альтернативи. Чи зможуть стати успішними нові конкуренти Google

За останні місяці відразу кілька компаній представили власні альтернативи пошуковій системі Google. Ці проєкти — не тільки давно очікувані ринком альтернативи. Крім того, їхні розробники обіцяють споживачам більший рівень приватності їхніх даних, скорочення кількості реклами та підвищення конфіденційності. Чи готові споживачі до таких проєктів, зокрема, чи платитимуть вони за надану конфіденційність — покаже час.

Neeva: Google-альтернатива від колишніх «ґуґлерів»

На початку літа цього року команда колишніх співробітників компанії Google представила пошукову систему Neeva. На заголовку сайту цього сервісу написано — Ad-free, private search — приватний пошук без реклами. Перші три місяці працювати з сервісом можна буде безкоштовно, далі користувачам пропонується заплатити $4,95 на місяць за право «гуглити» не через Google. Крім роботи з сервісом через браузер, розробники Neeva пропонують додатки для iOS-пристроїв, а також розширення для браузерів Chrome, Firefox, Safari, Edge та Brave.

Коментуючи запуск свого проєкту для видання Fastcompany, Шрідхар Рамасвамі та Вівек Рагхунатан, керівники Neeva, пояснюють:

Quote«Neeva — це не тільки технологічний, а й соціальний експеримент... Його мета — отримати відповідь на запитання: «Якби існував високоякісний продукт, який явно принесе вам користь у багатьох відношеннях, ви б заплатили за нього або погодилися, щоб він був безкоштовним і заробляв за допомогою реклами?».

Інтерфейс Neeva схожий на оформлення звичайної пошукової системи — рядок для запиту і блок видачі. Але почати працювати з Neeva можна тільки після реєстрації — для неї творці сервісу пропонують вказати свою електронну адресу. Однак українці поки що не можуть працювати з Neeva — після надання емейла ви побачите повідомлення про те, що пошукова система не працює в нашій країні та розробники сервісу обіцяють повідомити вас електронною поштою про можливість початку роботи з Neeva.

neeva3.png

Спроба зайти на сайт з використанням американської IP-адреси виявилася більш успішною, і нам вдалося вивчити сервіс. Neeva вміє шукати за картинками, мапами, новинами та відео, є можливість застосувати фільтри та обмежити пошук часом або іншими критеріями. Вам пропонують персоналізований результат — заснований на інтересах і запитах користувача, але для цього сервіс пропонує підключити до Neeva інші застосунки, наприклад, Gmail або Dropbox.

Зручно в Neeva реалізована робота з результатами пошуку — можна зберігати результати до вибірок, тут вони отримали назву Spaces.

neeva2.png

Розробники сервісу стверджують, що зберігають дані про активність користувача протягом 90 днів, це їм необхідно для поліпшення видачі, але в будь-який час у налаштуваннях можна очистити дані про свою активність. А ось видалити акаунт в Neeva безпосередньо не можна — тільки після відправки повідомлення керівництву сервісу.

Brave Search: пошукова система від творців браузера Brave

Через кілька тижнів після анонса про запуск Neeva творці браузера Brave розповіли про початок роботи своєї пошукової системи Brave Search, доступної не тільки для користувачів цього браузера, а й для всіх охочих.

Розробники цього сервісу заявляють, що їхній продукт теж не відстежує користувачів, і підкреслюють, що планують зробити алгоритми роботи Brave Search відкритими та доступними для сторонніх розробників, які зможуть інтегрувати його в свої продукти.

Головна відмінність Brave Search від Neeva та давньої Google-альтернативи — сервісу DuckDuckGo — використання виключно власного пошукового індексу. Інші Google-альтернативи часто агрегують результати пошуку або хоча б частково беруть дані з Google-видачі.

Поки що сервіс доступний безкоштовно, проте в майбутньому розробники проєкту планують впровадити платний доступ без реклами. Пояснюючи ідею Brave Search в блозі компанії, один із засновників проєкту коментує:

Quote«Brave Search — це новий спосіб отримання релевантних результатів за допомогою індексу, створеного та керованого спільнотою користувачів. Крім того, Brave Search гарантує конфіденційність своїх користувачів, що особливо актуально в умовах втрати довіри до економіки стеження та життя в епоху капіталізму спостереження».

Ідея керованого спільнотою пошукового індексу полягає в тому, що Brave Search планує відмовитися від закритих алгоритмів формування результатів, чим відомі сучасні пошукові системи. Алгоритми пошукового ранжування, за великим рахунком, є комерційним секретом для компаній, які заробляють на пошуковій рекламі.

Адже в разі відкритості таких алгоритмів можна буде просунути сайт на перші місця пошукової видачі без купівлі реклами. А це підірве бізнес-модель існування таких проєктів. Brave Search планує використовувати зворотний зв'язок від спільноти користувачів для поліпшення пошукової видачі й таким способом покращувати результати пошуку.

Поки що Brave Search працює в режимі бета-тестування, проте вже зараз кожен охочий може оцінити результативність цього сервісу. Очевидно, що проєкт працює на порядок краще з англомовними запитами, хоча і для деяких запитів російською та українською мовами видача вельми гідна.

Втім, тестування показало, що поки це стосується відомих понять. У правій частині пошукової видачі розміщений блок із фактичною інформацією про запит, наприклад, він відобразився для запитів «путін», «савченко», «Сенцов», але деякі посилання на додаткові джерела викликають подив. Наприклад, за запитом «Сенцов» можна побачити сторінку з «Вікіпедії», IMBD, посилання на бібліотеку Конгресу, а також посилання на польські та чеські сайти, але немає посилання на Facebook режисера.

Водночас пошук за більш популярними запитами, наприклад, про COVID, про карантин або про купівлю повсякденних товарів («купити робот-пилосос», «доставка води львів») пропонує якісну видачу.

brave.png

Пошук від Ahrefs: Google-альтернатива з українським корінням

У серпні цього року стало відомо про те, що сервіс аналізу посилань Ahrefs вже близький до випуску власної Google-альтернативи. Вперше про цю розробку розповів у Twitter Дмитро Герасименко, засновник Ahrefs ще в 2019 році. Розкриваючи подробиці свого проєкту в інтерв'ю виданню АІН, Герасименко заявив, що планує зробити пошуковий ринок справедливим — ринок, понад 90% якого належить компанії Google.

Технічна складова майбутнього пошуковика — пошукові роботи-краулери, які індексують вебсторінки та створюють індекс, який потім використовується для формування пошукової видачі, у Ahrefs вже є. Ці роботи використовуються для основного сервісу проєкту — інструменту аналізу посилань. За даними компанії, на добу робот Ahrefs аналізує понад 30 млн нових сторінок. До того ж — він є другим за активністю краулером у світі. Іншими словами, у Ahrefs вже є інструменти, необхідні для створення пошукової платформи.

Але в Ahrefs вирішили створити не просто альтернативу Google, а проєкт, який працює за іншою бізнес-моделлю. По-перше, заробляти Ahrefs-пошук буде від реклами та передплати за її відсутність, що стягується у користувачів. По-друге, 90% отриманого прибутку творці Ahrefs-пошуку обіцяють виплачувати творцям популярних вебсторінок, на які найбільш активно переходять користувачі. У Ahrefs впевнені, що це допоможе заробляти і вебмайстрам, і розробникам сайтів, а ще — стимулювати їх робити якісний контент. В Ahrefs також підкреслюють, що їхня пошукова система не збиратиме і не використовуватиме персональні дані користувачів.

DuckDuckGo: головна Googe-альтернатива

Автори ідей створення Google-альтернативи повинні будуть боротися не тільки безпосередньо з пошуковою системою Google, яка контролює понад 90% ринку, а ще і з давно існуючим і успішним проєктом DuckDuckGo, який у червні цього року повідомив не тільки про подолання позначки в 50 млн завантажень для його додатків, а й про той факт, що DuckDuckGo стала другою за популярністю пошуковою системою на мобільних пристроях у низці країн, зокрема в США, Канаді, Австралії, Нідерландах.

Успіх DuckDuckGo пов'язаний не тільки зі стійким зростанням його популярності, а ще й з тим, що ця пошукова система є прибутковим проєктом. Сервіс заробляє на пошуковій рекламі, яка не пов'язана з інтересами користувачів, а виключно з їхніми запитами. Друга стаття доходу — партнерські виплати, які DuckDuckGo отримує, якщо покупець перейшов на сайт інтернет-магазину та оформив покупку. DuckDuckGo публічно не оприлюднює свої фінансові результати, але, за оцінками експертів, в 2015 році дохід проєкту становив $1 млн, а в 2018-му перевищив $20 млн.

Пошукова альтернатива: потрібна ринку, але що щодо користувачів?

Інтернет-ринок давно зацікавлений у появі Google-альтернативи. З одного боку, існування єдиної пошукової платформи спрощує завдання просування інтернет-проєкту, а з іншого, потрапляння сайту «під санкції» Google або зміна алгоритму ранжування може буквально вбити інтернет-бізнес. Адже, якщо ресурс не знаходиться на 1-2 сторінці пошукової видачі, він стає невидимим для своїх споживачів.

Не можна сказати, що у Google немає альтернатив — вони є, про них регулярно розповідають галузеві медіа та блоги, але популярність цих проєктів незначна, що пов'язано зокрема і з тим, як вони працюють. Google працює краще, точніше, ефективний більшістю мов.

Альтернатива Google потрібна не тому, що це погана пошукова система — Google працює відмінно та постійно покращує свій пошук. Аналогічні проєкти — це виграш для кінцевого споживача, це конкуренція, яка робить ринок краще. Балансування Google між бажанням заробити, продаючи рекламу в пошуковій видачі, і спробою залишатися якісною пошуковою системою, не завжди працює на користь споживача.

За деякими запитами, частка реклами в пошуковій видачі доходить до 40%, а нещодавня зміна позначок, які супроводжують рекламу на сторінці Google, зробила їх практично невидимими. Цей крок можна сміливо назвати маніпуляцією пошукової видачи.

Тому ринок давно готовий до створення пошукової альтернативи. Однак чи будуть готові до цього користувачі, яким пропонується платити або за відсутність реклами у видачі, або за право не бути відстежуваними при використанні пошуку, відповісти поки складно.

Можливо, антимонопольні претензії до компанії Google, так само як і до інших представників BigTech, наприклад, претензії до Facebook, приведуть до того, що регулятори ринку підуть шляхом, випробуваним багато років тому на ринку браузерів, коли Microsoft змусили в її операційній системі Windows пропонувати користувачам установку інших браузерів-альтернатив.

Правда, вже цього року в версії Windows 11 цей процес знову ускладнився, однак і продукт від Microsoft вже давно не є лідером ринку браузерів.

Не можна виключати і того, що ці пошукові альтернативи не зможуть змагатися з важковаговиком Google. Однак вони можуть стати базисом для майбутніх, більш успішних пошукових платформ.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉