Facebook Pixel

Відкрити, продати, ліцензувати: як компаніям монетизувати свої патенти

Щороку у світі збільшується патентна активність. Приміром, за даними World Intellectual Property Organization (WIPO), за винаходами кількість міжнародних заявок зросла до 3,55 млн на рік, за корисними моделями – до 3,1 млн. Додайте сюди ще близько 1,52 млн промислових зразків (дизайнів). Це свідчить про те, що винахідники, бізнес розглядають свої інновації як важливий актив, який можна монетизувати.

Поглянемо, які є способи отримати прибуток із запатентованої технології. Утім, насамперед варто зазначити, що патент наділяє свого власника правом вирішувати, як винахід може – і чи може взагалі – використовуватися іншими. Тобто ніхто не має права виготовляти, використовувати, розповсюджувати, ввозити або продавати без вашого дозволу як власника патенту.

Запуск виробництва

Один зі способів заробити на патенті – самостійно запустити у виробництво запатентоване рішення, продукт чи технологію. Для цього створити, наприклад, компанію на основі винаходу та вже далі виготовляти, просувати на ринок, продавати та отримувати прибуток.

Якщо фінансових чи виробничих можливостей немає, правовласник може залучити інвесторів чи партнерів. До слова, одним із кращих інструментів роботи з інвестиціями слугує заявка на патентування за міжнародною процедурою, якою можна і варто ділитися з потенційними інвесторами, щойно WIPO опублікує інформацію в офіційній базі.

Партнерства та спільні підприємства

Їх часто використовують при виході на новий ринок або виведенні на ринок інноваційного продукту. Тобто укладається угода, за якою дві чи більше сторін об'єднують свої зусилля та ресурси задля досягнення спільної мети. Приміром, агрокомпанія об'єднується з біотехнологічним стартапом для прискорення розробки органічних добрив нового покоління, а виробник промислових електроінструментів здійснює інтелектуальну та економічну інтеграцію з розробниками акумуляторних технологій.

Ліцензування

Надання ліцензій за патентами для отримання прибутку (роялті) за використання розробки також є поширеною стратегією. По суті, виняткове право залишається у власника патенту, а ліцензіат може використовувати технічне рішення, пристрій чи технологію на певних умовах, зазначених у договорі.

Скажімо, компанія, яка випускає іграшки, може за ліцензією отримати право на випуск і продаж конструкторів зі спеціальними кріпленнями. Або інший приклад з реального життя – відома всім LEGO Group випускає стилізовані іграшкові автівки за ліцензією Ferrari, Porsche, Daimler AG та інших.

Якщо поглянути на технологічний сектор і західний досвід, компанії часто вдаються до перехресного ліцензування або крос-ліцензування. Для цього укладається ліцензійна угода, в якій дві або більше сторони надають одна одній права на використання об'єктів інтелектуальної власності. У такій угоді кожна зі сторін виступає водночас і ліцензіатом, і ліцензіаром. Кожна має права на продукт, технологію та подальшу розробку без ризиків судів через конфлікт інтересів, точніше – патентів. Це дозволяє зберегти економічні стимули для патентовласників комерціалізувати актуальні інновації та розробляти нові.

Так, приміром, свого часу «обмінялися» патентними правами технологічні гіганти Google та Samsung Electronics, щоб забезпечити переваги операційної системи Android для смартфонів, а також Microsoft та Funai Electric – заохочуючи сумісність продуктів, зокрема аудіо- та відеопристроїв. Компанії показали решті галузі, що від співпраці можна виграти більше, ніж від патентних війн.

Продаж патенту

Якщо ви не збираєтесь використовувати патент або якщо компанія хоче позбавитись непрофільного активу, є такий шлях, як продаж патенту. Здійснюється ця процедура шляхом укладення договору про передачу майнових прав за патентом на винахід чи корисну модель та наступної реєстрації такого договору у відомстві відповідної країни, аби зафіксувати зміну. Той, хто ці права набуває, стає власником і надалі може розпоряджатися ним на власний розсуд.

І, навпаки, компанії розширюють свої патентні портфелі шляхом придбання інтелектуальної власності інших. Навіть більше, в сучасному світі високої конкуренції та швидкого інноваційного розвитку великі гравці можуть «поглинати» в такий спосіб стартапи, в яких бачать інтерес або загрозу. Звісно, якщо це відповідає стратегії, цілям останніх.

Відкритий доступ

Не поодинокі випадки, коли власники патентів, зокрема великі компанії, відкривають доступ до своїх патентів. Відкритий публічний дозвіл іншим використовувати свої патенти називається Patent Pledge. Зазвичай такий крок продиктований бажанням «підштовхнути» певний ринок і водночас стратегічним баченням сталого розвитку – де, крім економічної, є ще й, приміром, соціальна, екологічна складові.

Наприклад, Toyota відкрила до 2030 року доступ до майже 24 тис. своїх патентів, щоб сприяти розвитку електрокарів і водночас мінімізації шкідливих викидів. Тоді як Electronic Arts запропонувала іншим розробникам ігор використовувати п’ять її запатентованих технологій без ліцензійних відрахувань із міркувань інклюзивності – сподівається зробити відеоігри доступнішими для людей з інвалідністю.

Отже, в розпорядженні стартапів, винахідників, розробників є різні можливості монетизації запатентованої технології. Жодну не варто випускати з поля зору та ставитися до інтелектуальної власності як до важливого бізнес-активу, який може і має забезпечувати прибуток.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]