Facebook Pixel

Університети майбутнього: що реально вже зараз і до чого готуватися Україні

Сергій Хорунжий
Директор з розвитку бізнесу онлайн-університету Аtom

Застаріла освіта — світова проблема. Україна в цьому сенсі не єдина країна, яка потребує змін. Рік тому уряд анонсував зміну системи фінансування вишів і плани щодо закриття філій великих університетів у декількох містах.

Це західний підхід до реформи. Чи підійде нам закордонний досвід — покаже час. Уже зараз зрозуміло одне: у найближче десятиліття виші кардинально зміняться. Те саме чекає й на весь процес навчання. Якими будуть університети майбутнього?


Освіта сьогодні: із чим маємо справу

Обсяг ринку edtech оцінюється в понад $76 млрд. До 2027 року індустрія щорічно зростатиме на 18%. Елементи дистанційного навчання розвиваються десятиліттями, і локдаун лише посилив вплив цього тренду на освіту. Виявилося, що стандартні заняття можуть бути інтерактивними й цікавими.

В епоху Просвітництва університети вважалися місцем, де народжувалися відкриття. Це був майданчик можливостей і великих звершень. Світові виші зберігають традиції, але прагнуть більшого — створення діджитал-середовища для продуктивного навчання та розвитку «гнучких» навичок: комунікабельності, емпатії, уміння працювати в команді та знаходити нестандартні рішення.

Пострадянські виші частково втратили дух незалежності та креативності. Останні років десять ми намагаємося йти шляхом західних навчальних закладів і заохочувати в студентах самостійність і свободу. Але поки що це частіше спостерігається в недержавних програмах навчання. Давайте подивимося на глобальні тренди в освіті й те, як вони можуть проявитися в Україні.

Е-learning

Цифрове навчання відіграватиме все більшу роль в освіті майбутнього. Є думка, що технології збільшують соціальний розрив між людьми. Ми безвилазно сидимо в Zoom і мало бачимося наживо. Почасти це правда.

У традиційній аудиторії ми сидимо за партою та слухаємо лектора, в онлайн-навчанні те саме, тільки навчання відбувається звідки завгодно. Я вважаю, тут має бути щось середнє — те, що об'єднує найкраще з обох форматів.

У чому я точно не сумніваюся: технології забезпечують рівний доступ до якісної освіти з будь-якої точки світу.

Штучний інтелект

Розпізнати мову, перекласти текст, систематизувати дані для оброблення — «розумні» системи справляються з усім цим набагато швидше й не менш ефективно, ніж люди. Рішення на основі ШІ можна використовувати для змішаного й персоналізованого навчання. В умовах пандемії, коли всі уникають переповнених аудиторій, цей формат допоможе студентам не втрачати в якості знань.

VR/AR

Потенціал цих технологій в освіті безмежний. Замість вивчення історії за підручником — переносимося в події XVIII століття, живі організми з курсу біології розглядаємо поблизу Галапагоських островів, а не під мікроскопом в аудиторії. Звучить фантастично? Але це реальність багатьох закордонних вишів. VR/AR сприяють глибшому зануренню в новий матеріал і покращують запам'ятовування.

Гейміфікація

Традиційні підходи витісняє нова форма взаємодії між студентом і викладачем — educational entertainment. Навчання перетворюється на розвагу. Ігрові елементи можуть бути на заняттях і в домашніх завданнях. Кожен студент — «гравець». Він освоює новий матеріал, щоб отримати якомога більше балів і пройти наступний «рівень».

Ніби потрапляєш у відеогру, де змагаєшся з іншими командами за рейтинги та призи. У реальності — це отримання бажаної посади й заробітку. Відкриті сюжетні лінії в змісті програми дають можливість занурюватися в теми плавно, і тільки закріпивши як слід матеріал попереднього уроку.

Увага до ментального здоров'я

Крім розвитку конкретних професійних умінь, не варто забувати про загальнолюдські навички. Це здібності з категорії mindfulness. Поняття схоже на soft skills, але воно набагато ширше. Такі навички важливі в будь-якій спеціальності. Фінансова грамотність, побудова ефективного спілкування в команді, розвиток емоційного інтелекту, уваги, усвідомленості, управління своїм станом — те, що супроводжує нас усе життя, але цьому мало де навчають.

Чуйне менторство

Замість застарілого підходу «батога та пряника» закордонні програми навчання застосовують «відновне правосуддя». Мета — з'ясувати мотиви та причини проступку студента. Можливо, він вкотре не виконує домашнє завдання, бо помилився з вибором напрямку, а змінити програму навчання йому бракує сміливості. У такому разі незручність вирішується через перехід на інший напрямок.

Я раджу налаштувати в команді онбординг — регулярні співбесіди та тестування скілів до старту навчання й у перші тижні. Якщо з'ясується, що в студента низький рівень комунікабельності, то йому немає сенсу йти в продажі. Можливо, людина не любить і не хоче спілкуватися з незнайомими людьми. Саме в перший місяць вільного відвідування та знайомства із загальною програмою та методологією навчання в неї буде можливість змінити спеціальність.

В українських вишах усі інновації накладаються на морально застарілу систему освіти. Сьогодні кожен може навчитися всього самостійно. Тому університетам потрібно створити екосистему, у якій студент вирушить у вільне плавання. Система мусить не примушувати вчитися, а мотивувати.

Усі ми дивилися в дитинстві західні серіали і знаємо, наскільки крутими можуть бути викладачі, як надихає оточення, яке буває в університетах. В Україні є всі шанси досягти такого самого рівня.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора