Facebook Pixel

Як вижити офісам у режимі воєнного стану: нові потреби клієнтів

Ірина Школьник
член наглядової ради Forum Group

З початком повномасштабної війни бізнес-центри столиці були майже спустошені: багато компаній релокували компанії, хтось перейшов на віддалену роботу.

На сьогодні ділова активність у Києві поступово відновлюється, орендарі повертаються до офісів. Проте до кінця війни офісна нерухомість вимушена, як і всі, працювати в екстрених умовах.

Попит на офіси під час воєнного стану

У грудні та січні 2021/2022 року, у місяці, які вважаються досить «повільними» для комерційної нерухомості, ми підписали договори на майже 6 тис. кв.м, паралельно велися переговори про укладання контрактів на аналогічний метраж площ.

Загалом на той час ситуація видавалася оптимістичною для офісної нерухомості. Але війна спотворила картинку наших перспективних планів.

Наразі спостерігається тенденція на відтік орендаря, оскільки частина компаній перевезла співробітників за кордон або на захід країни, частина команд повернулася до віддаленого режиму, а хтось, на жаль, взагалі припинив діяльність.

Загалом попередньо по ринку очікується спустошення бізнес-центрів на 20%, і цей показник, згідно з нашими прогнозами, триватиме не менше року.

Компанії активно зменшують свої офісні площі. Це стосується у тому числі IT-сектору, який вважається достатньо стійким до криз бізнесом, але і який у пандемію чи не першим адаптувався до віддаленої роботи.

Сьогодні попит на офісні приміщення стриманий. Цей показник безпосередньо залежить від ситуації в країні. Продовження воєнного стану на три місяці автоматично змістило перемовини щодо орендних угод – на вересень.

Наразі люди та бізнес не розуміють, що буде далі. І поки така ситуація буде продовжуватися, глобального попиту не буде.

Однак із поступовим відновленням ділового життя у столиці, орендарі повертаються до офісів. Якщо з початком війни комплекси майже пустували, сьогодні можна говорити про їх заповненість на майже 30%, і цей тренд зростає.

Запит клієнта на гнучкість та безпеку

Ключовою історією у взаємовідносинах орендар-орендодавець мають стати домовленість та партнерство. Важливо досягати тотального win-win у перемовинах з тими клієнтами, які залишаються, підтримувати один одного.

В березні та квітні ми повністю скасували орендну плату за офісні приміщення для наших клієнтів, у травні перейшли на гнучкі умови, домовляючись про комфортний формат для кожного резидента. Гнучкий формат співробітництва плануємо зберігати найближчий рік.

Критерій безпеки вийшов на перший план, тому нагальним питанням стала наявність у бізнес-центрах укриття або бомбосховища.

Для транснаціональних компаній цей запит є ключовим у прийнятті рішення при виборі офісних площ.

З початком повномасштабної війни нашим головним завданням було облаштувати місця для укриттів. Деякі наші бізнес-центри обладнані бомбосховищами, деякі мають цокольні або підвальні приміщення, які відповідають безпековим вимогам.

Наявність бомбосховища може допомогти утримати орендну ставку. При цьому важливо розуміти – усе, що стосується безпеки, має відповідати цьому на 100%.

Важливими критеріями будуть також ціна та гнучкість. Мова йде про динамічні договори з оговореною вартістю оренди на певний строк.

Для нових орендарів пропонуються гнучкі умови оренди, які базуються на принципах тестового періоду, цікавої цінової пропозиції, індивідуального підходу та додаткових послуг.

У такому режимі плануємо працювати найближчий рік. Протягом цього періоду, сподіваюся, ми вже будемо мати розуміння ситуації, а бізнесу буде достатньо часу, щоб відновити роботу.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]