Уже більше півроку, як набув чинності закон «Про державне регулювання діяльності з організації та проведення азартних ігор» № 768-IX. Він дав початок новому етапу формування в Україні легального ринку азартних ігор. Становлення цього ринку, зі свого боку, нерозривно пов'язане з діяльністю національного регулятора — Комісії з регулювання азартних ігор і лотерей.
На жаль, у держбюджеті 2021 на роботу Регулятора закладені обмежені кошти, практично тільки на потреби в заробітній платі співробітників і оплати облаштування їхніх робочих місць. І це враховуючи, що значна частина діяльності Регулятора — це формування стандартів і умов отримання ліцензій, а також постійний контроль за відповідність дотримання цих стандартів і умов учасниками ринку.
У такій ситуації одним із варіантів оптимізації роботи стало створення та використання можливостей дорадчого органу, організація якого спирається на норми ст. 7 профільного базового закону.
Так, відповідно до ч. 31 ст. 7 закону «Про державне регулювання діяльності з організації та проведення азартних ігор» була створена Консультаційно-експертна рада при регуляторі (далі — КЕС), до складу якого увійшла низка експертів галузі.
Можливо, критики такого рішення очікували, що КЕС стане ще однією синекурою, як і безліч подібних інституцій при інших органах влади, які ще починаючи з 2005 року обзаводяться різного роду «громадськими радами».
Найчастіше подібні «поради» стають закритими VIP club`амі, де лобіюються ті чи інші рішення за дуже непрозорою процедуру. Так, у КЕС можна було б набрати не більше 20 осіб та зробити його в точності як у всіх. Але був також інший варіант, а саме — перетворити його на майданчик формування механізмів зі створення більш широкого формату діалогу з бізнесом та експертним співтовариством.
У якості таких механізмів, завдяки зусиллям Івана Рудого і Бориса Баума, був створений робочий формат КЕС у вигляді конгломерату профільних робочих груп за різними напрямками сфери азартних ігор і лотерей.
Аналогічний принцип використаний і в Британії, де у регулятора діяльності операторів ігрового ринку відпрацьований механізм функціонування подібних груп, а саме: permanent Experts by Experience Advisory Group і interim Experts by Experience Group.
В рамках такої взаємодії британська Комісія з азартних ігор отримує від експертів поради та рекомендації, які використовуються для ухвалення рішень і підвищення стандартів.
До слова, група внутрішніх експертів (interim Experts) була створена лише рік тому, в березні 2020 року, коли до неї увійшли представники професійного співтовариства гравців («цінні клієнти»), фахівців у сфері рекламних технологій та безпечного дизайну ігор.
У нас же в рамках вже створених дванадцяти таких груп в процесі активного діалогу напрацьовуються проєкти нормативно-правових актів для остаточного вирішення різних нагальних проблем, необхідних для формування всієї інфраструктури з організації, проведення та державного контролю сфери азартних ігор.
Формат робочих груп дозволяє досить оперативно створювати критичну масу експертів, пропозиції яких стають основою для проєктів рішень Регулятора, і водночас дозволяють істотно заощадити час на їхнє обговорення в середовищі потенційних бенефіціарів.
Адже експерти в групи делегуються різними зацікавленими сторонами та майбутніми учасниками ринку. Таким чином, досягаються відразу кілька цілей:
- прискорюється процес формування професійних галузевих стандартів;
- знімаються можливі взаємні претензії потенційних і діючих операторів ринку між собою, і до Регулятора: тепер немає претензій щодо заангажованості або упередженості до кого-небудь з боку членів Комісії;
- спрощується процес узгодження з громадськістю проєктів нормативно-правових актів;
- знижуються корупційні ризики;
- збільшується ступінь прозорості при підготовці рішень Регулятора;
- формуються стійкі експертні групи з розробки та вдосконалення технічної бази для роботи Регулятора зокрема та ринку в цілому;
- підтримується функціонування постійно діючого майданчику для діалогу між владою та бізнесом.
Наразі механізм робочих груп при Консультаційно-експертній раді Регулятора дійсно підтвердив транспарентність і відкритість роботи Комісії з азартних ігор.
Продовження його функціонування сприятиме формуванню нормально працюючого ринку азартних ігор, де всі складні та спірні питання можуть вирішуватися з використанням демократичних і прозорих процедур, відкритого та продуктивного діалогу.
І з цієї позиції прямий діалог Комісії з бізнесом та експертним співтовариством — яскравий приклад використання саме демократичних стандартів у роботі Регулятора.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора