Комісію з розвитку азартних ігор і лотерей (КРАІЛ) у жовтні минулого року очолив колишній учасник бойових дій Іван Рудий. До свого призначення на цю посаду, що має високий корупційний ризик, він уже був відомий як герой АТО, який після поранення зміг перемогти себе й увійти до складу Національної збірної України на «Іграх нескорених» у Нідерландах.
Утім, опинившись у державному секторі, він перейшов до табору чиновників, а отже, відчув інше ставлення – тепер він не просто герой, а той, від кого очікуватимуть результатів і кого піддаватимуть критиці як опоненти, так і колишні прибічники. Як повідомляло , Іван Рудий вважається людиною, близькою до міністра внутрішніх справ Арсена Авакова. Одразу після його призначення до Окружного адмінсуду Києва надійшов позов про скасування цього рішення. Піддавалося сумнівам призначення й у Верховній Раді.
Крім того, пан Рудий розпочав свою роботу на цій посаді дещо занадто оптимістично, заявивши що до кінця року можна буде залучити 1 млрд грн від продажу ліцензій. Наразі жодної ліцензії не видано. Гроші не залучено. А в комісії замість 230 людей, які передбачені штатним розписом, працюють лише 30.
Тож поцікавилося в голови комісії, що він робитиме далі та коли ми побачимо гроші, які нам обіцяв президент Володимир Зеленський, оголошуючи про створення в Україні легального ринку азартних ігор.

Голова КРАІЛ Іван Рудий (ліворуч) та ветеран АТО, директор тиру TopGum Сергій Чукмасов. Фото: Facebook
– Ви на цій посаді не так давно. Чи вже освоїлися в цій ролі?
– Гадаю, на цій посаді ніколи не освоїшся. Усе чудово – роботи багато, і доводиться її виконувати. Можна сказати, що теоретично освоївся.
– З якими неочікуваними труднощами ви зіткнулися?
– Це неузгодженість у роботі центральних органів виконавчої влади. Я вважаю, що всі мають працювати синхронно, як одна команда, один одному допомагати. А що відбувається зараз? Нещодавно був підписаний закон, який вимагає від установ, які були створені під час карантину, використовувати виключно процедуру конкурсу. Але конкурс зараз проводити не можна. Тому комісія, яку я очолюю, не може здійснювати добір кадрів. Зараз у нашому апараті лише тридцять людей.
– Я бачив вашу заяву про те, що досвіду у вас немає, адже його ні в кого ще немає. Але чого ви вже навчилися? Ви вже можете керувати комісією?
– Звісно. Адже це як у бізнесі: побудувати систему, поставити чіткі завдання, зрозуміти інструменти, з допомогою яких ти можеш цього досягти, — і вперед. Власне кажучи, немає нічого складного. У жодного президента не було досвіду бути президентом. У вояків 2014-го не було досвіду воювати. Для цього не потрібен досвід – достатньо чіткої позиції, трохи інтелекту та команди однодумців, які тебе підтримують. За таких умов можна працювати та бачити зміни.
– А якою є ваша позиція?
А щодо обіцянок, то я ніколи наперед не обіцяю. Принаймні через те, що не все від мене залежить.
– Я прийшов для того, щоб створити ринок азартних ігор в Україні, який реально працюватиме. А щодо обіцянок, то я ніколи наперед не обіцяю. Принаймні через те, що не все від мене залежить.
– Коли вас призначили, ви сказали, що до кінця року можна буде залучити гроші. Скільки вже залучили?
– Я сказав, що до кінця року є можливість завести приблизно 1 млрд гривень. Так, можливість була. Незважаючи ні на що, комісія розробила й затвердила всі документи. Ми пробігали ніжками всіма установами центральної виконавчої влади. Стояли під дверима. Правили документи на коліні. До того ж у нас не було жодного юриста, адже не було навіть апарату. Фактично було зроблено все, щоб видавати перші ліцензії, і ми своє завдання виконали.
– То ж скільки залучили?
- Зеро, нуль. Жодної ліцензії ще не видано.
– Який потенціал 2021 року?
– Потенціал величезний. Я вже боюся називати цифри. Але якщо порахувати наявність готелів, операторів, кількість документів і листів, що до нас надходили, то потенціал фактично складає 6-7 млрд грн. Але знову ж таки, залучити ці кошти можна лише за умови командної роботи.
– Це на рік?
– Ні. Це цього року. Далі не буде стільки охочих заходити. Але тоді відкриються перспективи для інвестування. Про це ще говорити зарано. Можемо лише констатувати: за наявності приміщень, що придатні для цього бізнесу, маємо такі цифри.
– Ви говорите, що треба багато ще зробити. А які наразі є можливості?
Зараз ми чекаємо на податковий закон, створення системи онлайн-моніторингу. Але це вже буде ідеальна система.
– Фактично мінімальні умови для того, щоб видавати ліцензії, уже є. Люди вже подають документи. Але, на жаль, мабуть, через те, що не дуже уважно читали закон і умови, вони припустилися помилок, навіть граматичних. І ми були змушені повертати документи навіть без розгляду. Але це робочі моменти. Ми надаємо роз’яснення й найближчим часом, коли оператори оформлять усе належним чином, ми повернемося до розгляду.
Зараз ми чекаємо на податковий закон, створення системи онлайн-моніторингу. Але це вже буде ідеальна система. Однак уже зараз можна подавати документи на ліцензію. Уже можна починати працювати.
– Що робити для того, щоб боротися з нелегальним ринком?
– На мою думку, треба зробити так, щоб з’явилися легальні оператори. Вони заплатять величезну суму за ліцензію й будуть зацікавлені в тому, щоб інші гравці зробили так само. Вони стануть нашими союзниками, нашими побратимами в цій справі.
Я також сподіваюся на зміни в головах людей. Ми з вами бачимо рекламу «Космолоту», «Паріматч» на Хрещатику. Покажу навіть більше — дивіться (заходить на комп’ютері на новинний сайт – ): відкриваємо, і посипалося – усякі «космолоти». Це жах: зроби ставку — отримай гроші на депозит.
Ми звертаємося до рекламних агенцій, питаємо, навіщо вони це роблять. А нам відповідають: так у КВЕД (класифікатор видів економічної діяльності – ) написано, що це барбершоп, умовно кажучи.
Оператори діють на підставі того, що з юридичного погляду в них усе правильно. Сайти та канали з допомогою юристів знайшли ці лазівки.
– А чи означає це, що тільки-но всі підзаконні акти будуть ухвалені, компанії, про які ви говорили, зникнуть із рекламного простору?
– Коли оператор стане легальним, він буде підконтрольним нам. Тоді в нас буде право проводити перевірки. Оператор підпадає під дію закону й може бути позбавлений ліцензії. Але ми все-таки не є правоохоронним органом. Це їхня справа. А в законі чітко прописано, що можна робити, а що не можна, яку рекламу можна давати, а яку ні й коли.
– Скільки компаній подали заявки на отримання ліцензій?
Наразі ми відмовили майже всім, один пакет документів ще на розгляді комісії. Решту ми повернули заявникам через те, що документи були оформлені некоректно.
– У нас було приблизно 15 заявок від великих і малих компаній. Докладніше про ці компанії можна дізнатися в проєктах рішень про відмову щодо видачі ліцензії на сайті комісії. Там зазначено, чому й коли було відмовлено.
Наразі ми відмовили майже всім, один пакет документів ще на розгляді комісії. Решту ми повернули заявникам через те, що документи були оформлені некоректно.
– Серед тих, хто подавав заявки, є великі компанії?
– Звісно. Наприклад, «Паріматч» подавав.
– Скільки інвестицій, за вашими оцінками, можна залучити в цю галузь?
– Відповідь «дуже багато» вас же не влаштує? Давайте розглянемо цю історію на прикладі Грузії. Вони зробили певні кроки, щоб грузинський ринок став привабливим. Наприклад, надання безоплатної ліцензії за умови будівництва готелю. Там навіть, якщо я не помиляюся, безоплатно надавали землю під будівництво. Було розроблено прозору систему оподаткування й реформовано судову систему. У нас із цим поки що є деякі складнощі.
– Для того щоб відкрити бізнес в Естонії, треба заплатити приблизно 40 тис. євро. А в нас набагато більше. Ви не вважаєте, що наша система не сприятиме інвестиціям? У нас усе зроблено під заможних. Чи не так?
– Ну, насправді все не так. Я держслужбовець, і закон не змінюю, а виконую. Тут потрібно напрацювати практичний досвід, визначити, що стримуватиме інвестиції, і вже потім ініціювати зміни. За умови того, що ринок взагалі був порожнім, а зараз відкривається, це може бути нормальна вартість ліцензії. Потенціал ринку в нас величезний, і не можна говорити, що вартість ліцензії є надто високою. Ви ж знаєте, чому скасували ринок 2009 року.
– Я знаю неофіційну версію…
– Я б її послухав.
– У 2009 році консервативні депутати від Блоку Юлії Тимошенко переконали її (тоді вона була прем’єркою) заборонити бізнес із релігійних причин.
– Знову Бога приписали. Річ трошки не в цьому. Це одна з версій. Але є й інша. У Росії закрили ринок 2006 року. З того часу в Україну прийшло приблизно 32 млрд доларів. Тоді з Росії просто зателефонували і сказали: «Пацани, закривайте ринок». Тоді й ухвалили це рішення. Десь не домовилися між собою. У підсумку сотні людей залишилися без роботи. Усе перейшло в тінь.
– На початку легалізації ринку азартних ігор говорили, що потрібно створити систему, яка б запобігала розвитку лудоманії. Було багато думок і пропозицій. А що зрештою буде?
– У законі чітко окреслений інструментарій для того, щоб убезпечити людей: картка гравця, ідентифікація віку, інструменти самообмеження, вплив родини. Дружина, наприклад, зможе сказати: «Гаразд, іди, але я тобі даю ліміт – 100 грн».
Але це відбуватиметься лише за умови, що ви стаєте гравцем легального ринку. Адже нелегальні заклади «заточені» на те, щоб вас якомога швидше «роздягнути»: алкоголь, смс-розсилки, «безліміт», відсутність автентифікації гравця. У Facebook одна людина запитала мене: який сенс їй іти до офіційного закладу і сплачувати податок? Адже вона розцінює гру навіть як певну роботу. І як їй пояснити, що тут вона захищена, а тут – ні?
Ці інструменти запрацюють, щойно буде видано першу ліцензію. У законі також чітко зазначено, що біля кожного стола має бути розміщено роз’яснення: це гра, яка може призвести до програшу. Не буде на кожному автоматі написано: грайте й вигравайте. Тобі не пропонуватимуть алкогольні напої та не агітуватимуть за підвищення ставки. Навпаки, гравця попереджатимуть про ризики.
Обов’язковою буде ідентифікація гравця. Будь-який заклад, який дозволить, щоб до нього увійшла неповнолітня людина, буде позбавлений ліцензії.

Іван Рудий у складі української збірної на «Іграх нескорених». Фото: Facebook
– А заклади будуть обмінюватися інформацією про людей, як, наприклад, банки?
- Загалом, так. У вас буде ідентифікаційна картка. Ви заходите, прикладаєте її до термінала, і вона зчитує Ваші дані. Цю картку видаватиме казино. Власники казино мають створити всю цю інфраструктуру власним коштом, як того вимагає закон, щоб вести свою діяльність. Вони муситимуть вносити дані про гравця до загальної бази та вести облік.
– Я ще хотів спитати про податки. Коли людина отримує виграш, то вона обов’язково сплачує податок на дохід фізичних осіб у розмірі 19,5%. Оператор сплачує велику суму за ліцензію, сплачує податок на прибуток у розмірі 18%. Тобто виходить податок на податок. Ви не вважаєте, що це надто багато й буде важко залучати інвесторів?
– Я особисто саме так і вважаю. І так вважають більшість представників ринку. І тому від депутатів очікують ухвалення адекватного податкового закону. Але зараз ми мусимо працювати в тих умовах, які є. Було б набагато краще, якби зняли ще й територіальні обмеження. Щоб припинили говорити: якщо дитина пройде через казино, то вона обов’язково стане лудоманом. Адже коли вона проходить повз бару, вона ж не стає алкоголіком.
Проблем наразі багато, але ми раді, що в нас з’явився легальний ринок. Надалі його потрібно буде просто «дошліфувати». Адже якщо кажуть, що в нас немає досвіду, то його немає й у депутатів. Вони просто сиділи й вигадували певні речі в законі. Наше завдання — спілкуватися з ринком, знаходити прогалини і створювати ідеальну систему. Для цього в нас є Консультаційно-експертна рада.
– Коли з’явиться онлайн-моніторинг цього ринку?
– Згідно з вимогами закону, онлайн-моніторинг має запрацювати до серпня 2022 року. Проте ми робимо все можливе для того, щоб він з'явився якнайшвидше.
– Можливо, це теж гальмуватиме прихід інвесторів? Адже без моніторингу оператори поки що мають сплачувати державі величезні гроші (450 млн грн на рік).
– Чомусь у нас так відбувається, що коли хтось не зацікавлений у результаті, він починає саботувати. Певні рішення були прописані наперед — наче міни позакладали. І, на жаль, ми як комісія не можемо нічого зробити — закон є закон.
– Не можуть зменшити суму, яку компанії мусять сплачувати, до початку моніторингу?
Більшість народних депутатів були впевнені, що ринок розвиватиметься повільно.
– Це питання не до мене. Наразі розмов про це немає. Й от чому: більшість народних депутатів були впевнені, що ринок розвиватиметься повільно. Що лише у квітні ми затвердимо ліцензійні умови. А вони вже готові. У них просто немає розуміння того, як усе має відбуватися. Але ніхто не очікував, що голова комісії не чекатиме, доки йому нададуть службовий автомобіль, а пробіжиться пішки і все підпише.
– А навіщо вам взагалі ця посада? Ви начебто людина молода, активна й раптом стаєте держслужбовцем.
– Я йшов встановити систему. Це потенційно міг би бути найкорумпованіший орган у країні. Я особисто дуже хочу, щоб в Україні запрацював ринок азартних ігор. Але я не бачив того, хто б зробив це все добре. Хочеш зробити добре — зроби це сам.
– У голови Фонду держмайна були випадки, коли до нього приходили і приносили багато мільйонів доларів. Він одразу про це заявляв. До вас уже приходили?
– На жаль, ні. Я б теж хотів заявити. Був би хороший інформпривід: голова КРАІЛ не взяв хабаря. Найкращий мій антикорупційний чинник висить на стіні — це фотографія, де я з побратимами на Луганщині. Який може бути хабар, якщо тут поруч Майдан, де стояли й гинули мої друзі.
– Що відбуватиметься на ринку азартних ігор 2021 року за оптимістичного сценарію?
– Ліцензії, онлайн-моніторинг будуть. Інвестори можуть прийти — ми ж їм не забороняємо.
– А грошей скільки прийде? Хоча б той мільярд, про який ви говорили восени, держава отримає?
– Легко. Потенціал у нас великий. Усе залежатиме від ухвалення підзаконних актів.