12 лютого 2020 року уряд затвердив нову форму акцизної марки, яка більш відома як «Електронна акцизна марка». Запуск нової акцизної марки стартує 1 травня 2020 року.
Це означає, що виробники та імпортери акцизної продукції зможуть подавати заявки на отримання марок через Електронний кабінет платників податків, а сама акцизна марка буде видозмінена шляхом додавання 2 елементів: штрих-коду та QR-коду.
Відтепер легальність нової акцизної марки можна буде перевірити шляхом сканування QR-коду. Наразі механізми та відповідна законодавча база розробляються.
Як пояснив уряд, запроваджені зміни спрямовані на боротьбу з контрафактною продукцією та наповнення державного бюджету за рахунок додаткових надходжень. Проте для ринку ритейлу «Електронна акцизна марка» має додаткові переваги.
Case study.
Уявіть, ви досить великий ритейлер на ринку України. Звичайно, що одним із напрямків вашої діяльності є реалізація алкоголю та тютюну. Одного дня постачальник постачає вам партію бренді умовною вартістю 200 тис. грн. На перший погляд, і навіть на другий чи третій, поставлена партія алкоголю не викликає у вас жодних сумнівів, адже кожна пляшка має акцизну марку відповідного кольору, розміру, нумерації тощо.
Наступного дня до вашого супермаркету навідується податкова з перевіркою. Ситуація для супермаркету абсолютно типова. І чомусь саме цього дня перевіряючих зацікавила партія бренді, точніше кажучи, акцизні марки на пляшках.
Відшкодовувати такі збитки за рахунок недобросовісного постачальника доведеться вже в судовому порядку.
Перевірка акцизних марок для податкової, на відміну від ритейлера, є достатньо простою процедурою, оскільки вони ці ж марки і видають. Після перевірки виявляється, що акцизні марки не видавалися. Тобто у вас у магазині зберігається алкоголь з підробленими акцизними марками.
Наразі законодавство встановлює відповідальність для підприємства за сам факт зберігання алкогольної продукції з акцизними марками невстановленого зразка. Штраф за згадане правопорушення складає 200% від вартості такого товару. Отже, замість прибутку від продажу партії бренді ми отримуємо штраф у розмірі 400 тис. грн та вилучення злощасного напою.
- Читайте також: Уряд схвалив запуск онлайн-реєстру акцизних марок
Якщо ви подумали, що можна з легкістю оскаржити штраф у судовому порядку, оскільки алкоголь з підробленими акцизами ви отримали за договором поставки, мушу вас розчарувати. Є велика кількість прикладів з судової практики, яка свідчіть про те, що за наявності лише факту зберігання алкоголю з підробленими акцизними марками підприємство повинно сплатити штрафні санкції, нараховані податковим органом.
Отже, у звичайній ситуації замість прибутку можна отримати збиток у подвійному розмірі.
Відшкодовувати такі збитки за рахунок недобросовісного постачальника доведеться вже в судовому порядку. Перспективи цього процесу залежать від багатьох чинників, зокрема, положень договору, наявності достатньої доказової бази тощо.
Проте це знову зводиться до витрат на послуги адвокатів, власних нервів та згаяного часу. Але можу запевнити, що надійний правовий радник як на етапі розроблення договорів, так і на етапі судового супроводження допоможе вам мінімізувати ризики та отримати реальне відшкодування.
З надією на світле майбутнє.
Однозначно можна сказати, що запровадження «Електронної акцизної марки» може мінімізувати згадані ризики. Вказані законодавчі зміни дозволять ритейлерам перевіряти легальність акцизних марок шляхом сканування QR-кодів за допомогою телефонів на стадії прийняття товару. Звичайно, це досить кропітка робота, адже може зайняти не одну годину.
Проте треба розуміти, що дві-три години можуть заощадити кругленьку суму. Важливо пам’ятати, що договір поставки має в обов’язковому порядку містити відповідальність постачальника за легальність акцизних марок, а також зобов’язання для постачальника відшкодувати збитки в разі виявлення контролюючими органами недоліків акцизних марок.
Глобально діджиталізація акцизної марки, можливо, і не подолає всю контрафактну продукцію, проте вона зможе забезпечити додаткові інструменти для мінімізації ризиків отримання ритейлерами додаткових штрафних санкцій під час податкових перевірок.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора