Facebook Pixel

Логіст у транспортно-експедиційному бізнесі: хто це?

Олександр Тончев
Засновник та СЕО компанії «Ареал Плюс», холдинг Kermo

Хто такий логіст? Скільки він заробляє в Україні? Чому ключові фактори професії логіста — стресостійкість та системність? Відповіді на ці запитання я постараюся дати у колонці.

Логістика — одна з найбільших галузей у світі. Приведу кілька наочних цифр:

  • За даними Globalia Logistics Network, у цій сфері працювало 450 млн людей вже у 2020 році. Думаю, що в 2024-му маємо +3-5%.
  • Глобальний ринок логістики зростає приблизно на 3-4% щороку.
  • Згідно з дослідженням Future of Work, в Україні зросте попит на логістичні професії після війни з рф.

Напрямів багато — від водіїв траків до працівників складських приміщень, однак наразі хочу розібрати професію логіста як фахівця, який організовує та контролює перевезення вантажів, відповідає за усі етапи логістичного ланцюжка саме в транспортуванні.

В моєму розумінні, це і є класичний логіст — працівник транспортно-експедиційної компанії.

Що таке транспортно-експедиційна компанія?

Це компанія, яка допомагає бізнесу організовувати перевезення вантажів різними видами транспорту. Виникає питання — а чому бізнес не може організувати ці перевезення самостійно?

Може, але лише у тому разі, якщо перевезень небагато. Уявіть собі корпорації «Оболонь» або Roshen, у яких щоденно відбуваються сотні, а то й тисячі вантажних перевезень — хто в змозі закрити логістичні потреби бізнесу такого рівня? Адже товари, окрім внутрішнього ринку, ще й експортуються в не один десяток країн, а також додатково імпортується в Україну сировина. У кого є така кількість машин? Який перевізник може закрити ці питання одночасно?

Жоден. Тому бізнес здебільшого бере собі в роботу транспортно-експедиційну компанію, в якій працює 20-30-50 логістів (або кілька таких компаній), які шукають транспорт та організовують поставки. Авжеж, з боку бізнесу також є свій відділ логістики, що працює з перевізниками напряму, навіть є власний автопарк, втім, все одно це не ті обсяги. У сучасному світі з таким значним товарообігом без транспортних компаній неможливо побудувати комплексні логістичні ланцюжки. Так працює ринок.

Хто такий логіст, якщо простими словами

Логіст у транспортно-експедиційній компанії — це спеціаліст, який організовує рух вантажів. Грубо кажучи, він знаходить перевізників та домовляється про поставки: вартість, терміни, умови, укладання договорів тощо.

Розкажу на прикладі «Ареал-Плюс». Робочий день логіста розпочинається о 8-й ранку, адже з цього часу можна продзвонювати водіїв. Першочергова задача — дізнатися, де конкретно перебувають фури, маршрут яких контролює логіст. Чи все в порядку, чи пройшли кордон, як справи у водія, чи випив він кави, чому не приїхав вчасно на завантаження, а коли приїде? Логісту усе потрібно перевірити.

Потім логіст моніторить, які завантаження у клієнтів є на сьогоднішній день, аналізує їх та вибудовує найоптимальніші логістичні маршрути — щоб це було максимально швидко і зручно для замовника.

У досвідченого логіста в роботі до 30-40 перевізників із загальним автопарком до 400 траків. З кожним траком постійно тримається зв’язок. «Ага, ось ці 5 машин майже в Туреччині, ось ці 10 поїхали в Ригу, ось ці 7 — в Брюссель. Отже, через 3 дні буде 5 вільних машин у Стамбулі, можна їх завантажити й направити в Київ, а з Риги та Брюсселя поїде імпорт до Варшави. Домовляємося». Це приклад маленької ланки великого ланцюжка, який постійно маємо продумувати та контролювати.

Розраховуються відстані, години праці/відпочинку водія (не більше 9 годин в дорозі), швидкість траку, стан доріг. А найголовніше — необхідно контролювати завантаження та відвантаження. Зателефонувати водію, похвалити його, спитати, чи був у нього, скажімо, досвід перевезення гіпсокартону, якщо не було — розказати, як правильно перев’язати гіпсокартон ременями та підкласти під нього кутники, бо гіпсокартон легко зіпсувати, вже потім дати інструкції щодо проходження митниці.

Основна задача й цінність логіста — зробити усе, щоб вантаж був доставлений збереженим і вчасно.

Скільки заробляє логіст в Україні?

В середньому — 25 000 грн. Ось більш детальна статистика від Work за містами, де проаналізували 1577 розміщених вакансій:


Зазвичай логісти працюють на ставці, до того ж є бонуси — знайшов перевізника з більш дешевими цінами, швидко розібрався з проблемною ситуацією, домовився про більш вигідні умови для компанії, і десь в районі 30-35 тис. грн можна отримувати. Все за класикою — ставка, KPI, бонуси.

Також, безперечно, на зарплату впливає те, чи може логіст організовувати міжнародні перевезення, адже треба:

  • Володіти англійською (або іншими іноземними мовами — залежно від ринку), знати правила міжнародної торгівлі та мати досвід роботи з людьми різних культур.
  • Нести більш серйозну відповідальність за безпеку та своєчасну доставку вантажу, а також за дотримання усіх митних вимог. Міжнародні перевезення — це зовсім інші бюджети. Одного разу ми організовували перевезення турбіни за €800 000, і ви можете собі уявити нервове напруження при цьому замовленні.

Зарплати, вважаю, мають зростати разом з рівнем навичок. Ми ось поставили собі мету — вийти до кінця 2024 року на середню зарплату для логіста в 40 тис. грн. Щоб це реалізувати, маємо прокачувати скіли та вкладатися в розвиток. Що й робимо сьогодні: організовуємо навчання, а згодом і екзамени по транспортних конвенціях, накладних. Також щочетверга проводимо тренінги з перемовин, зростаємо як фахівці.

Ключові фактори: стресостійкість та системність

Далеко не всім підійде професія логіста, тому що вона пов’язана з постійним вирішенням непередбачуваних проблем. Робочий ритм має драйвити, бо у зворотному випадку буквально за кілька місяців можна емоційно вигоріти.

Розкажу кілька випадків.

Фура проходить кордон. Логісту телефонують з митниці та кажуть, що машину не пропустять, бо ми веземо контрабанду — попередньо зареєстровано 20 т вантажу, а ваги показують 21,5 т. Щоб ви розуміли, це вкрай серйозне обвинувачення, яке може мати плачевні наслідки для бізнесу.

Замовник також телефонує та починає звинувачувати логіста у тому, що ми заховали щось серед його вантажу. Що робить логіст? Нервує, бо усі терміни зриваються, ніяких грошей компанія не заробить, будуть штрафи. Машина стоїть на перевірці другу добу. Яка тут ще контрабанда? Як це зараз перевірити? Що робити?

А ситуація така: за день до цього йшов сніг, а потім різко наступила сонячна погода — сніг взявся на даху напівпричепу (13,5 м в довжину) міцною льодяною кіркою в додаткові 1,5 т. Додумалися до цього, розбили лід, і фуру пропустили на митниці. Ситуація смішна й, немов, нічого не трапилося, але уявіть, що ви сьогодні увесь день дистанційно намагалися вирішити цю проблему. Нерви мають бути міцні.

Або класичний випадок. Логіст взяв в роботу перевезення вантажу з Києва, наприклад, до Туреччини. Документи є, печатки є, платять — 200 000 грн. Товар привезли, відвантажили, водій поїхав на інше замовлення. Телефонуємо клієнту про оплату (цей ринок влаштований таким чином, що клієнти не одразу платять за послуги, а трохи пізніше, коли вантаж вже з’являється на складі), а телефон вимкнений.

Що це? Правильно, афера на 200 000 грн, бо трубку з тієї сторони більше не піднімуть і оплату ми не отримали. Після цього випадку ми працюємо лише з тим бізнесом, який має можливість підписати договір за допомогою ЕЦП (електронний цифровий підпис). Тепер, коли менеджер починає перевіряти клієнта — сайт, номери телефонів, документи, ЕЦП — аферист швидко зливається.

Тому, вважаю, стресостійкість для логіста має бути на першому місці. Вже потім, але також важливо:

  • Системність та аналітичне мислення: це про швидкий аналіз різних даних, структуризацію та правильне прийняття рішень. Ці навички допомагають в оптимізації логістичних процесів.
  • Комунікабельність: бо доводиться надзвичайно багато спілкуватися з різними людьми — від водіїв фур до працівників митниці.
  • Організаційні здібності: логістика — це про організацію, планування і координацію. Потрібно ефективно керувати часом, пріоритезувати завдання та забезпечувати їх вчасне виконання.

Чи важко працювати в умовах блокування українського кордону?

За останній рік стало набагато важче, бо з блокуванням польско-українського кордону (а товарообіг з Польщею — це понад 12% ВВП України) складніше вибудовувати логістичні ланцюжки.

Ціноутворення нестабільне, вартість завантаження зросла в декілька разів, водіїв, які хочуть працювати, стало менше — з цією невизначеністю слід якось працювати, прогнозувати, по-іншому вибудовувати маршрути.

Коротка післямова

Тому українські логісти, яким постійно доводиться адаптуватися, сьогодні демонструють виняткову стійкість, як на мене, і це вже робить їх одними з найсильніших фахівців у своїй галузі.

Так, нам ще допрацювати комунікативні навички + знання іноземних мов, але, вважаю, через 2-3 роки ми вже сміливо зможемо на рівних конкурувати з логістичними бізнесами, що надають найкращий сервіс організації перевезень в Європі. Думаю, що бізнес-конкуренція — це один з наших шляхів інтеграції з ЄС.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]