Компанія Tesla Ілона Маска поставила рекордну кількість електромобілів у четвертому кварталі 2023 року. Вона перевершила ринкові оцінки, але втратила звання провідного виробника електромобілів у світі через китайську BYD.
За період з жовтня по грудень Tesla поставила 484 507 електромобілів, що менше 526 409 автомобілів, які продала BYD. Однак загалом за рік Tesla поставила 1,8 млн електромобілів, а BYD – 3,02 млн, включаючи близько 1,4 млн гібридних.
Як нещодавно маловідомий китайський виробник акумуляторів швидко зріс і став найбільшим конкурентом Tesla?
Історія компанії BYD
Компанію BYD, що базується в китайському мегаполісі Шеньчжень, заснував у 1995 році Ван Чуаньфу, який на той час був скромним ученим. Літери BYD не означають нічого конкретного. Ван казав, що вибрав цю «досить дивну» назву, щоб виділити її серед інших стартапів.
Нині 57-річний Ван Чуаньфу – президент BYD, мільярдер. Журнал Forbes оцінює його статки в $14,7 млрд.
Ван переїхав до Шеньчженю на початку 1990-х років, щоб керувати бізнесом із виробництва акумуляторів для державного дослідницького інституту в Пекіні. Урядові посади у Китаї тоді високо цінувалися, оскільки забезпечували роботу протягом усього життя. Але невдовзі Ван пішов з інституту та заснував BYD.
Початок його підприємницького шляху збігся з відкриттям китайської економіки світу. Колишній лідер Китаю Ден Сяопін створив першу в країні спеціальну економічну зону в Шеньчжені.
До 1997 року Ван перетворив свою невелику майстерню на виробника акумуляторів для мобільних телефонів з річним обсягом продажів близько 100 млн юанів ($14 млн).
Того року азіатська фінансова криза надала можливість зростання, оскільки падіння цін на акумулятори витіснило багатьох із бізнесу. Компанія Вана змогла вижити завдяки своїй ціновій перевазі. У 2003 році BYD стала найбільшим у світі виробником нікель-кадмієвих акумуляторів, які широко використовувалися в мобільних телефонах.
BYD випустила свій перший гібрид, що підключається, наприкінці 2008 року. З того часу вона стала виробником електромобілів завдяки підтримці галузі з боку уряду Китаю.
За підтримки Баффета
Спостерігаючи за зростанням популярності електромобілів, Ван у 2003 році придбав державного автовиробника у місті Сіань за $38 млн.
Це рішення розлютило стратегічних інвесторів компанії та спровокувало падіння її акцій, зареєстрованих у Гонконгу, на 21%, але Ван був упевнений у своїй правоті.
Всього через п'ять років, у 2008 році, Ван був виправданий, отримавши інвестиції в розмірі $230 млн від свого найвідомішого покровителя Уоррена Баффета, який заплатив близько $1 за акцію, купивши близько 10% компанії. Цінні папери BYD злетіли на 1370% протягом наступного року.
Баффет поступово скорочував свою частку в BYD з 2022 року, забираючи частину отриманого величезного прибутку. Згідно зі звітом Berkshire Hathaway Баффета, станом на кінець жовтня 2023 року компанія володіла майже 8% акцій BYD. Нині вони коштують $2,3 млрд.
Що являє собою компанія BYD у 2024 році
Натепер BYD – найбільший виробник електромобілів у Китаї, який експортує електричні таксі, автобуси та інші транспортні засоби до десятків країн Європи, Південної Америки, Південно-Східної Азії та Близького Сходу. На відміну від Tesla, компанія також виробляє гібриди, що підключаються.
Ізраїль та Таїланд нині вважаються основними закордонними ринками BYD, де вона посідає перше місце з продажу електромобілів. Легкові автомобілі BYD поки що недоступні в США. Але її електричні автобуси, вироблені в Каліфорнії, продаються в країні.
Легковими автомобілями, що продаються найбільше, є моделі Qin і Song. Qin – компактний седан, доступний як гібрид, що підключається, так і повністю електричний автомобіль. BYD Song – серія компактних кросоверів.
Конкуренція з Tesla
BYD домінує в китайській індустрії електромобілів з 2015 року, коли перевершила своїх вітчизняних та зарубіжних конкурентів на найбільшому у світі автомобільному ринку. Однією із ключових її переваг перед Tesla, гравцем номер два у Китаї, є ціна.
Чотири моделі Tesla – Model 3, Model Y, Model S та Model X – коштують у США від $40 000 до $120 000. У Китаї найдешевша модель Tesla, базова Model 3, має стартову ціну $32 375. Запас її ходу на повній зарядці становить 435 км, а максимальна швидкість – 224 км/год.
Стартова ціна BYD Seagull у Китаї – $10 392. Її максимальна швидкість становить 130 км/год. Seagull доступна із двома акумуляторними блоками. Найменша батарея забезпечує запас ходу 304 км, а більша – 402 км.
У 2022 році Tesla Model Y та Atto 3 від BYD отримали п'ятизірковий рейтинг безпеки Австралійсько-азіатської програми оцінки нових автомобілів (ANCAP).
Свої батареї – важлива перевага
З 2020 року BYD виробляє свої літій-залізо-фосфатні акумулятори (LFP) Blade Batteries для використання у власних автомобілях та для продажу іншим виробникам, таким як Toyota.
Компанія заявляє, що її батарея тонша і довша, ніж звичайні літій-залізні елементи, і тому дозволяє максимально використовувати доступний простір усередині акумуляторного блоку. За даними BYD, ймовірність спалаху такої батареї менша, навіть якщо вона серйозно пошкоджена.
За повідомленнями німецьких ЗМІ, Tesla також використовує батареї BYD Blade для своїх автомобілів Y, які виробляються на берлінській Gigafactory. У березні 2023 року Ілон Маск спростував повідомлення ЗМІ, що Tesla припиняє співпрацю з BYD щодо постачання акумуляторів.
«Цінова боротьба завдасть шкоди прибутку обох компаній, але BYD явно вважає, що цю ціну варто заплатити за збільшення частки ринку та визнання», – вважає Сюзанна Стрітер, керівниця відділу фінансів та ринків Hargreaves Lansdown.
Tesla останнім часом збільшила знижки та запропонувала покупцям нові бонуси, прагнучи збільшити продажі до того, як деякі варіанти її компактного седана Model 3 втратять федеральні податкові пільги США у 2024 році.