Генеральні директори найбільших світових компаній негативно оцінюють перспективи глобальної економіки та власного сектору. Майже всі респонденти (97%) змінили свої заплановані інвестиційні стратегії у відповідь на зміну геополітичної ситуації, а майже третина (32%) припинили заплановані інвестиції. 42% планують перевести частину співробітників на контракт або погодинну оплату у відповідь на очікувану рецесію, 36% планують звільнення працівників.
Ці та інші висновки зроблені аналітиками за результатами глобального опитування, проведеного компанією EY – CEO Outlook Pulse за 2023 рік, у якому взяли участь 1200 керівників великих компаній із 22 країн.
Незалежно від того, чи очікують керівники помірного або серйозного спаду, більша частина (55%) згодні з тим, що рецесія відрізнятиметься від попередніх уповільнень — вона посилиться поєднанням нових чинників: від перебудови геополітики до повної переоцінки глобальних ланцюжків постачання та операцій.
Приблизно половина (53%) визнають, що лише небагато членів їхньої керівної команди мають досвід управління бізнесом в умовах потенційного спаду, позначеного невизначеністю та волатильністю.
З огляду на нинішні унікальні умови досвід колишніх спадів може бути менш важливим, ніж розуміння нової геополітичної напруженості, збоїв у ланцюжку постачань, браку кадрів і наслідків пандемії COVID-19, що триває, які сприяють уповільненню економічного зростання. Лідери нинішнього покоління під час глобальної пандемії набули нового набору навичок, які можуть їм стати в пригоді зараз.
Більш як половина (55%) вважають, що спад, який насувається, буде гіршим, ніж світова фінансова криза 2008 – 2009 років.
Ця стурбованість може відображати переконання багатьох керівників компаній у тому, що чинники страховки, що допомогли пом'якшити вплив попередньої кризи, натепер відсутні. Попередній глобальний спад був пом'якшений потужним зростанням у Китаї, який створював попит, і значенням Китаю як частини глобалізованої економіки, що зростало, і це допомогло тоді стримати інфляцію.
На додаток до своїх стратегічних відповідей на кризу керівники звертаються до поєднання короткострокових і довгострокових інвестиційних пріоритетів. З одного боку, вони подвоюють ставку на «звичайний бізнес». Це можна побачити в планах розширення операцій, включно з внутрішніми функціями, як-от фінанси, бухгалтерський облік, ланцюжок постачань і логістика, і зосередженні уваги на маркетингу, включно з якістю обслуговування клієнтів. Це можна розглядати як заходи щодо захисту від проблем, що виникають.
Проте є й очевидні довгострокові зрушення. Основними напрямками такої діяльності є підвищення стійкості бізнесу, інвестиції в інновації та нові бізнес-платформи, підвищення лояльності клієнтів за допомогою технологій і впровадження нових структур ціноутворення чи інноваційних моделей ціноутворення для підвищення прибутковості.
З огляду на нещодавній інфляційний тиск і підвищення відсоткових ставок центральні банки та інші директивні органи можуть мати набагато менше можливостей для маневру цього разу, якщо рецесія стане серйозною.